Gevangen parkiet bijten en toch tam

Gestart door Celientje, juli 19, 2008, 19:57:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Celientje

Hallo allemaal,

ik kom net van vakantie en heb daar een parkiet gevangen, zij kwam aanvliegen en landde op mijn schouder.
ik heb nu een kooi met een stok erin, en trosgierst. En telkens als ze op haar stok zit leunt ze voorover en maakt koprol.
Soms mag ze ook eventjes losvliegen in huis, maar haar vleugels zijn nog niet geknipt en dus hoorde ik vandaag POK Donna tegen het plafond :-X.
Best grappig maar is het echt noodzakelijk om de vleugels te knippen?

Ook als ik mijn lieve Donna wil pakken bijt ze eerst in mijn vinger en daarna gaat ze op mijn hand zitten. En als ze eenmaal op mijn schouder zit...bijt ze even in mijn oor of schouder. Ik zou dit graag af willen leren.
Verder zou ik graag weten hoe ik kan zien of ze nog jong is, of al wat ouder.



Wie heeft er tips voor mij?

Alvast bedankt ;)

Caradow

Knip de vleugels asjeblieft niet! Bij grasparkietjes is dit zeker niet nodog!

Voor alle verdere informatie omtrent de verzorging en het gedrag, kun je op de website rondkijken en via de zoekfunctie hele veel antwoorden vinden.

Veel plezier met je parkietje!

(heb je hem/haar trouwens ook gemeld bij Amivedi? misschien dat het oude baasje heel druk op zoek is naar hem/haar)

Mashenka

#2
HOi, ik heb de vleugeltjes van mijn parkietjes nooit geknipt. Ze vliegen een rondje en die willen ze zo perfect mogelijk vliegen, dus daar oefenen ze op, haha. Natuurlijk zijn er wel eens ongelukjes geweest, maar daar hebben ze van geleerd lijkt het. Het was ergens tegenaan vliegen, op de grond even bij komen, en verder vliegen.  dus niet echt ernstig, maar het kan ook heel mis gaan, alleen ik ben persoonlijk niet zo gek op het idee van vleugels knippen.

Speelgoedjes voor parkietjes zijn ook leuk voor je vogeltje en aandacht natuurlijk. Wij hadden eerst alleen Kiwi en hij werd eenzaam ook al gaven we hem zo veel tijd we konden geven, maar ja we werken allebei, dus kiwi was toch best lang alleen thuis. En toen werd hij zelf een beetje depri, toen hebben we besloten om nog een vogeltje aan te schaffen. Was een  ;D keuze. Jopie is Kiwi's beste maatje, het heeft 2 dagen geduurd voordat Kiwi hem accepteerde, dus best snel.

Succes met je beestje en geef niet te veel eten, ongeveer 7,5 gram per parkiet per dag. Trosgierst kunnen ze helemaal opvreten, dus kleine stukjes zijn beter, tenzij je lang weg bent.

Groetjes

Masha

Sammydeparkiet

inderdaad knip de vleugels niet! dat heb ik bij mijn eerste parkietje wel gedaan omdat ze zeide dat het ''beter'' was, dus niet! Ze werd bang, kan ook niet anders als ineens der vliegvermogen af word gepakt! Ze begon pas weer te vliegen toen er een nieuw parkietje bij kwam!

Mandy

Citaat van: Celientje op juli 19, 2008, 19:57:47

Soms mag ze ook eventjes losvliegen in huis, maar haar vleugels zijn nog niet geknipt en dus hoorde ik vandaag POK Donna tegen het plafond :-X.
Best grappig maar is het echt noodzakelijk om de vleugels te knippen?

Verder zou ik graag weten hoe ik kan zien of ze nog jong is, of al wat ouder.

Een parkietje kortwieken moet je nooit doen!! Daar ben ik een absolute tegenstander van. De ruimte waar ze nu mag vliegen is nu nog wat onbekend. Maar als je d'r vaker los laat dan went dat vanzelf. Je moet er alleen rekening mee houden dat je de eerste paar keren de gordijnen en dergelijke wat dicht laat zodat ze niet tegen het raam vliegen maar meestal hebben ze dat al heel snel door.
http://www.parkietenfreak.nl/r-gevaren.php
Aan de neusdop kun je zien zien of ze nog jong zijn of al volwassen of het mannetje is of een popje. De exacte leeftijd is niet bepalen.
Wat voor kleur neusdop heeft jij of zij?!

Plaats eens een foto, de meeste forummers hier kunnen aan de hand van kleine verkleuringen ( als ze nog jong zijn ) al zien of het een hij of zij is.
Als ze volwassen zijn dan is dat heel duidelijk te zien.
Mannetje = Diep blauw
Popje = Bruin.

Sammydeparkiet

Citaat van: Celientje op juli 19, 2008, 19:57:47
Ook als ik mijn lieve Donna wil pakken bijt ze eerst in mijn vinger en daarna gaat ze op mijn hand zitten.

Is het echt bijten of eerder omdat ze zich wilt vast ''klemmen'' om op je hand te komen, een soort van steun dus.

hillie

Hoi celien,

Misschien is het eerst even verkennen van je hand.
Dat doen ze ook met hun snaveltje.
Je bent natuurlijk wel vreemd voor haar.
Veel plezier met je vondeling.

groeten hilde

Esra

Knip die vleugeltjes niet!

Een parkietje heeft het bwel nodig! :)
Om een parkiet af te leren te bijten moet je als hij-zij bijt even blazen!

Rory

Citaat van: Esra op juli 25, 2008, 17:33:41
Knip die vleugeltjes niet!

Een parkietje heeft het bwel nodig! :)
Om een parkiet af te leren te bijten moet je als hij-zij bijt even blazen!

Blazen???  ???
Volgens mij kan je beter niet blazen hoor :S

Parkieten-Freak

Zachtjes blazen helpt niet altijd.
Bijten afleren? Probeer deze tips van Croky eens!


Celientje

haar snavel is nu helemaal bruin gekleurd een popje dus

ik ben heel blij met mijn kromsnavel en haar vleugels zijn alweer helemaal lang

tijd om te vliegen!

ze mag ook vaak gewoon op haar kooitje zitten


verder vind ik het jammer dat mijn zussen haar een tikje op haar neus geven en gillen als ze bijt
volgens mij leert ze zo alleen maar bijten
maar mij bijt ze echt alleen als ze opgewonden is

ik ben zo blij met jullie
mijn parkietje Naamloos
ik weet geen naam voor haar

is al weer een stuk aardiger tegen iedereen