popje of mannetje

Gestart door Jinta, juli 18, 2008, 11:18:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jinta

Hallo, wat een leuk forum hier :-)
Er is gister een parkietje aan komen vliegen in mijn tuin.
Zelf heb ik een papegaai.
Toen de parkiet achterna gezeten werd door een ekster, die in de treurwilg woont in mijn tuin ben ik het kleintje gaan roepen, fluiten, tegen hem praten en wonder boven wonder kwam ie steeds dichterbij. Totdat ie op mijn hand zat, en ik wandelend naar binnen beg gelopen.
Nu zie ik dat het om om een jong vogeltje gaat. Hij heeft nog een parelmoer dopje, geen ring om zijn pikzwarte oogjes, op zijn snavel zit nog wat zwart en nog geen duidelijke zwarte vlekjes onder zijn snavel. Hij heeft wel een kaal achterhoofd   ??? Denk dat hij gepikt is door zijn ouders of door de eksters.
Enfin, hij zit nu in een kooi in een parte kamer, want wil hem wel testen voordat hij in aanraking komt met m'n gaai.
Mijn vraag is, hoe oud (maanden?) is een vogel wanneer je kan zien dat de kleur van het dopje veranderd en je dus kan zien of het een popje of manneke is?
Heeft zo'n jong vogeltje naast zaad (ik ga hem binnenkort overzetten op pellets) nog bijvoeding nodig?

Ik hoor graag!

Milo-Pixel

Ik vind het klinken als een jong van 5/6 weken tot 9 weken (mijn ervaring is dat het zwarte snaveltje dan weggaat, misschien zit ik er helemaal naast en hebben anderen hier een andere ervaring mee ;) ).

Wat goed dat je het parkietje opgevangen hebt! Meld je het wel bij www.amivedi.nl, want het kan zijn dat iemand het kleintje heel erg mist.....

Naast zaadjes, is het goed om wat eivoer (drie keer in de week) te geven, en groente en fruit mag regelmatig gegeven worden. Ook water met een beetje appelazijn is erg gezond.

Succes met het kleintje!
Groetjes,
Marit

Jinta

Ik heb hem al aangemeld natuurlijk :D
Ook bij de dierenambulance bij mij in de buurt.
parkietje heeft geen ring om zijn pootje, dus kan ook niet achterhalen waar hij gekweekt is.
Wanneer begint het verkleuren van de neusdop, weet iemand dat?

Milo-Pixel

Dat licht aan welk geslacht het beestje heeft. Bij een mannetje zo ongeveer na 4 maanden, bij een popje ongeveer na 8 maanden.

Kan je de neusdop beschrijven? Is het neusdopje lichtblauw tot wit, met wit rond de neusgaatjes? Of is het neusdopje egaal lila/paars?

Heb je misschien een foto van het dopje?

Jinta

#4
kijken of het zo lukt...

[verwijderd door de beheerder]

Milo-Pixel

Ik zie op de foto duidelijk witte ringetjes, maar ik vind de hele foto niet zo heel duidelijk (misschien flits gebruikt?). Maar als ik het moet beoordelen met deze foto zou ik zeggen, popje.

Groetjes,
Marit

Jinta

Ik zit nu op mijn werk (druk druk druk ... not!)   :P
maar ga met een half uurtje naar huis, dan maak ik nog wel een goede foto.
Dank je wel voor je snelle antwoord :-)

Jinta

Hier is een duidelijke foto volgens mij.

[verwijderd door de beheerder]

Ingrid

Ik denk een mannetje, de neusdop is toch wel erg paars.

Sara

Ik ga (dankzij de tweede foto) voor een mannetje. ;)

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Milo-Pixel

Door de tweede foto zeg ik ook mannetje ;)

Jasmin

Ik denk ook een mannetje. ;)

Groetjes Jasmin

Safrena

Hey Jinta

Welkom op het forum

Ik denk dat dit toch een mannetje is.
Ik denk zo rond de zes à zeven weken jong

Vele groetjes

zibline

hey,

ik denk ook dat het een mannetje is !! :D