vader dood

Gestart door kimmy89, mei 30, 2008, 12:00:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kimmy89

hay

laatst heb ik een aantal vogels overgenomen van n vriend. toen ik ze ophaalde hadden ze 3 nestjes (1 vader). dus ineens had ik er meer bij. met vervoeren zijn 2 nestjes verlaten. hiervan was maar 1 jong en de rest waren eieren.

nu was er dus 1 nest over met 2 eieren en sinds 2 dagen 1 jong.
vanmorgen bij controle lag de vader dood in het nestkastje. de moeder probeerde wel bij de jongen te komen en ging redelijk. de vader heb ik er dus uitgehaald. de moeder ligt wel op het nest maar hoe lang dit goed gaat weet ik niet.

heeft iemand n idee waarom de vader dood in t nestkastje lag? ruzie? gewoon dood?  ik weet t niet, hij was ook niet echt beschadigd.

maar wat ik vooral wil weten is over het jong wat nu over is.
ik ga zo nutribird a21 halen en wil hem gaan bijvoeren met een spuitje.
of zal de moeder voor hem blijven zorgen nu zij zelf niet gevoerd wordt?

op internet heb ik nu megaveel gelezen en heb meerdere mensen gebeld voor tips.

kan iemand me helpen wat ik verder echt nodig heb (behalve lijstje voor voeren)?
ik heb geen couveuse maar kan aan een warmtelamp komen, maar de meoder houdt hem nu nog warm.

zal ik de andere 2 eieren weg halen?
zal de moeder blijven zitten op het nest?
moet ik speciaal voer voor de moeder erbij hebben (nu gewoon eivoer, grit, normaal voer, vitamine, fruit en groente dagelijks,trosgierst)?
als ik er een andere man bij zet, kan hij haar dan voeren? of geeft het nog meer stress?


alle tips zijn welkom!!

dit was nooit gepland maar we willen nu alles doen om het jong en moeder te redden.

groetjes kim

Milo-Pixel

Hoi Kim,

Wat erg dat de vader overleden is. Sterkte! Vanaf hier is niet te beoordelen waar de vader aan overleden is. Als je dat echt graag wil weten kan je een sectie laten doen.

De moeder zal de taak nu op zich nemen. Hang maar een bakje voer en water dicht bij het blok, zodat ze makkelijk kan eten en drinken. Geef haar ook dagelijks eivoer.

Ik zou niet beginnen aan handopfok! Daarmee heb je een mindere kans dan als je de moeder de taak alleen op haar laat nemen. Ook krijgen ze met handopfok niet alle voedingsstoffen binnen, die ze met kropmelk van de moeder wel krijgen. Wel kan je voor nood de nutribird halen.

Een andere man zal waarschijnlijk niet werken..

Ik wens je heel veel succes, en laat even weten hoe het gaat? En hoe de moeder het doet, zo alleen?

Groetjes, Marit

kimmy89

haay

inderdaad de vader zal moeilijk te bepalen zijn. misschien dat er mensen zijn die ook dode vaders in blokke vinden ofzo.

het voer en water zal ik allemaal dichtbij houden. ze zit regelmatig bovenin bij de andere vogels. wel zit ze ook wel regelmtig in het blok gelukkig.

zolang de moeder het kan wil ik inderdaad ook haar het werk laten doen. wanneer zou n punt zijn om alsnog het voeren over te moeten nemen? nutribird haal ik sowieso in huis en zorg dat ik alles klaar het voor geval dat.
hoeveel uur kan het jong zonder verzorging van de moeder? kan ik dit aan de krop zien of t goed gaat of niet?

en zou ik de andere 2 eieren voor de zekerheid weg halen of gewoon alles een kans geven?

bedankt!

gr kim

Milo-Pixel

Als je nestcontrole doet kan je zien of de krop gevuld is. Zolang de moeder regelmatig in het blok zit zal dat wel goed gaan. Ik denk dat je je pas zorgen moet gaan maken als de moeder echt heel erg lang van het blok weg is.

Citaat van: kimmy89 op mei 30, 2008, 13:19:36
en zou ik de andere 2 eieren voor de zekerheid weg halen of gewoon alles een kans geven?

Ik zou ze een kans geven. Want ik neem aan dat ze op uitkomen staan?

Groetjes, Marit

kimmy89

hay

bedankt!

ik zal de eieren dan gewoon laten liggen. ik neem aan dat ze inderdaad gauw uitkomen.
om de zoveel uur zal ik alles controleren.

als er alsnog meerdere tips zijn, blijven ze heel erg welkom!

groetjes kim

Safrena

Hey Kim

Laat mams maar gewoon haar gang gaan, en wacht af hoe ze het verder doet.
Normaal zal mams het nestje ook prima alleen grootbrengen met een klein beetje hulp van jou

Zorg ervoor dat het eten en drinken in haar buurt staat zodat ze niet te vaak van haar nest af moet en ze dus makkelijk zelf kan blijven eten

Vele groetjes

roha

Hoi,

Wat betreft het mannetje, dat is zonder sectie inderdaad gissen. Misschien is het teveel stress geweest voor het mannetje, die hele verhuizing, nieuwe omgeving en eten geven aan het popje, dat hij misschien te weinig voedsel tot zich heeft genomen.


kimmy89

hay

de verhuizing was al 18 mei. dus zo'n 2 weken geleden. een dag daarna waren 2 nestjes verlaten en deze hield het nog vol en kwam uit.

nu aan het einde van de dag hebben we het vrouwtje meerdere keren in het blok gezien. ik hoop dus dat het goed gaat komen en dat het jong (en de 2 eieren) het gaan halen.

groetjes kim

Ingsu

Citaat van: kimmy89 op mei 30, 2008, 12:00:40
toen ik ze ophaalde hadden ze 3 nestjes (1 vader).

Misschien begrijp ik het wel verkeerd, maar is 3 nestje niet veeel te zwaar voor 1 vader?
En hoe kan 1 man 3 nestjes hebben, parkietjes koppelen zich toch maar aan 1 ander vogeltje?

roha

Dus het kan best zijn dat hij uiteindelijk toch te weinig voor zichzelf heeft over kunnen houden aan voedingsstoffen.

kimmy89

hay

t zijn 5 vrouwtjes met 1 man uit n voliere met verder alleen valkparkieten. ik neem dus aan dat hij de vader van alle 3 was.

gelukkig hoefde hij de laatste 2 weken maar voor 1 moeder te zorgen maar blijkbar dus toch te zwaar. zou hij daarom ook 'in' het blok hebben gelegen (dood)?

gr

Ingsu

Dat moet dan wel, ja ;)
Ik heb dat echt nog nooit eerder gehoord, wist helemaal niet dat dat kon!

En 't zou inderdaad best kunnen dat hij daardoor te weinig voedingstoffen overhield voor zichzelf.
Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn geweest, dat kun je achteraf niet meer zeggen [tenzij je sectie laat doen bij een arts].

Heel veel succes met je kleintje en eitjes!
Hoop dat het goedkomt!

Mars

Ik denk dat het blok een veilig plekje was om te sterven. Mogelijk heeft het vrouwtje hem ook nog even verzorgd.

En wat de oorzaak was? je zult het nooit weten. Wel kunnen parkietjes enorm afvallen als ze kleintjes hebben, maar ik ga er van uit dat een man toch wel sneller voor de zorg voor zichzelf kiest dan een popje. Dus echte uitputting door gebrek aan voedingsstoffen, tja... het kan natuurlijk ook een rol spelen (weerstand lager), maar de doodsoorzaak zal het niet zijn, vermeod ik.

Maar je popje zal zich prima redden hoor: hier heeft mama Jim in haar eentje 6 kleintjes groot gebracht (niet dat dat gemakkelijk ging), nadat papa het een beetje op had gegeven (en ze hem daarna niet meer lief vond).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kimmy89

haay

na lange tijd ben ik er weer even.

het jong heeft het helaas niet overleefd. wel ging de verzorging van de moeder goed.

het blijft een rare bende daar bij mijn oma. nu is de volgende situatie:

de vader is dus dood gegaan. het jong en moeder ging goed (enkele weken). ze hebben tussendoor dus een nieuwe voliere gehad en nu zitten er 3 koppels in. 1 vast koppel wat van mij kwam, 2 popjes (1 was de moeder), en 2 mannen die bij elkaar zaten

het jong zat in 1 blok en er waren nog 3 blokken vrij (4 blokken op 3 koppels). de andere 2 popjes zaten regelmatig in het blok bij het jong. dus 3 popjes die het jong bereikte. het jong heeft het niet gered nadat het kaalgeplukt was op zijn kop/nek.


nou was t daarna even rustig. nu 2 weken later, zijn er weer nieuwe eieren. deze liggen in het blok waar het jong eerst ook in zat.
de betrokkene: suzanne en rick (eerder al koppel), jan (was alleenstaande man en probeert de moeder van overleden jong te krijgen vanaf t begin), en de moeder (weet even niet hoe mijn oma die had genoemd, de gele)

suzanne en rick hebben we meerdere keren zien paren. jan en de gele zijn een koppel maar niet zien paren.
de eieren komen dus waarschijnlijk van suzanne. de gele zit ook op dit nest. dit doen ze prima samen.
jan voert ze en rick kijkt er weinig naar om.

ik snap niks meer van dit groepje. echt onvoorstelbaar soms die vogels.
heeft nog meer iemand zoiets geks gehad? samen 3 eieren delen? zal dit ook nog goed blijven gaan?

gr