Vraagje Over Rui En Puberteit

Gestart door Sara, augustus 14, 2005, 18:08:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sara

Dag beste mede-parkietenfreakjes,

Ik vroeg me af om de hoeveel maanden of wanneer een parkietje ongeveer in de rui komt en moet je daar dan iets speciaals voor doen ofzo?En ik heb ook eens gehoord dat parkieten in de puberteit komen maar wanneer ongeveer is dat en hoelang duurt dat?Ik zou graag nog wat info willen daarover dus  ;) .

Groetjes,

Baasje van Arno
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Safrena

Hey Baasje van Arno

Een parkietje dat in huis woont is een viertal keer per jaar in de rui en een goed verlopende rui duurt ongeveer een viertal weken ;)

Echter door de "niet normale" weersomstandigheden zijn momenteel veel parkietje vaker in de rui doordat daardoor ook hun metabolisme een beetje in de war ligt ;)

De puberteit van een parkietje begint rond de drie à vier maand en kan tot ze een jaar zijn duren met ups en downs  ;)

Vele groetjes

Sara

Oké,maar moeten parkieten eigenlijk heel tam zijn voor ze in de puberteit komen?
En moet je parkieten extra voeren als ze rui hebben ofzo? :)

Groetjezzz
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Safrena

Hey baasje van Arno

Ierder parkietje gaat door de puberteit maar niet ieder parkietje is tam ;)

Of je tijdens de rui extra voer moet geven hangt af van wat je parkiejte van zaadjes krijgt.

Geef je je parkietje xtra-vital dan hoef je eigenlijk niet veel meer extra tijdens de rui te geven. Je kan dan wel regelmatig wat roosvicee in het water doen ;)

Geef je je parkietje ander voer dan geef je beste een beetje extra eivoer. Ook hier kan zeker ook rossvicee bij. ;)

En niet te vergeten (ook als ze niet in de rui zijn) hun verse groentjes en fruit

vele groetjes

Sara

Oké bedankt voor de info Safrena  :D
Ik ben blij dat ik wat info heb daarover  ;)

Groetjezz
Baasje van Arno
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Tweety007

Mijn parkietje is nu in de rui en ik heb daar een flesje voor gekregen
en dat moet ik 3 keer perweek in zijn water doen maar kan ik die druppeltjes
wel vertrouwen of moet ik er gewoon niks tegen doen  :glare:

groetje maikel

Sonja

#6
Hoi Maikel,

Om het zekere voor het onzekere te nemen, kun je beter je parkietje tijdens de rui (bv 3 keer per week) wat roosvicee door zijn drinkwater doen (de gewone 'vruchtenmix', fles met de gele dop), daar zitten heel veel vitaminen in die erg goed voor hem zijn. Als je hem dan ook nog een paar keer per week wat groenvoer geeft en een stukje fruit, krijgt hij alles binnen wat hij nodig heeft, en hoef je hem geen extra vitaminedruppeltjes meer te geven.

Groetjes, Sonja.

Tweety007

Harstikke bedankt sonja  :D
en hij vind het heerlijk

gr maikel

Sonja

Hoi Maikel,

Mooi! En het is ook nog eens heel goed voor hem. ;)

Bij deze kan er dus een slotje op dit topic. ;)

*klik*

Groetjes, Sonja.