Vraagjes over aanschaf bij kweker

Gestart door nielson, juli 11, 2008, 09:25:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nielson

Ik ben op zoek naar een jong parkietje ivm vakantie pas vanaf 4 augustus.
Nu heb ik een iemand (een kweker?) via  marktplaats gemaild en die heeft jonge parkietjes.
Deze zijn nu net uit het ei gekomen en begin augustus ongeveer 4 weken. Ivm een paar daagje weg van de kweker uit zouden ze vanaf 8 augustus eventueel weg kunnen.
Misschien dat het nog een weekje duurde voordat ze zelf uit zouden vliegen (dus een weekje wachten) of zelf een weekje bijvoeren.
Nu heb ik liever een vogeltje wat zelfstandig eet (is natuurlijk ook beter) maar is iemand die de vogels dan eventueel te jong weg doet wel een goede kweker?
Vanaf wanneer zou volgens jullie de vogeltjes weg kunnen gezien het feit dat ze nu net uit het ei zijn?
En de vogel heeft hiervoor al twee keer eerder een nestje gehad, is dit veel of normaal (oke ligt ook aan de leeftijd misschien van de pop maar die weet ik niet)
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.
Maar ik wil gewoon graag een gezond vogeltje kopen.

Groetjes Nielson

Sonja

Hoi Nielson,

4 a 5 weken is veel te jong om al bij de ouders weg te kunnen.
Iemand die zijn vogels op deze leeftijd verkoopt, is dus geen goede kweker.

Een goede kweker heeft hart voor zijn vogels, en zal ze daarom alleen verkopen als ze helemaal zelfstandig zijn.

Op een leeftijd van 4 a 5 weken zijn ze dat nog niet, weliswaar vliegen ze dan al uit maar ze worden nog bijgevoerd.

Neem een zo jong parkietje dus niet mee naar huis, want dat is vragen om narigheid....

Koop een parkietje nooit jonger dan minimaal 6 weken en zorg ervoor dat je met je eigen ogen gezien hebt dat het diertje goed zelfstandig kan eten. Let er daarbij goed op dat het niet alleen wat met de zaadjes speelt/rommelt, want dat gebeurt ook bij hele jonge parkietjes.

Groetjes, Sonja.

1972marloes

wij hebben onze parkiet storm bij een kweker gehaalt met de leeftijd van 5 weken hij zou helemaal zelf kunen eten.
Hij bleek achteraf uit blok te zijn gehaald en amper 4 weken oud
Onze loekie was erg eenzaam naar dat haar vriendinnetje was doodgegaan en we waren bang dat ze lelijk zou doen.
De kleine had dus een eigen kooi maar at niet , zelf pap gemaakt maar daar had loeki zo haar eigen idee over.
Ze vloog los duwde onze vingers weg en zat even later de kleine te voeren (leve het moeder instinkt)
dit is de redding van onze kleine storm geworden.
We hebben hem onmiddelijk bij loeki in de kooi gedaan en die nam hem keurig mee op sleeptouw,

We hebben een belangrijke les geleerd.
Zelf EVEN een parkiet met de hand voeren valt niet mee, is voor beginners eigenlijk bijna niet te doen.

Wacht dus tot ie zelfstandig eet.