Het leek beter te gaan met Flippie, maar nu is hij weer hetzelfde

Gestart door Flippie, juli 06, 2008, 18:09:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Flippie

Hallo,

Vorige week merkte ik dat mijn parkiet Flippie veel sliep, gelige ontlasting had, met opgezette veren zat en erg veel dronk. Eten deed hij weinig. Hij at wel zijn trosgierst en stukjes komkommer.
Omdat ik het niet vertrouwde ben ik dinsdag met hem naar de dierenarts gegaan. Op de dag dat ik bij de dierenarts was, leek het weer iets beter met hem te gaan. Hij was weer redelijk wakker en speelde ook weer met zijn belletje. De dierenarts vond hem toch redelijk levendig. Toch heeft hij me een medicijn meegegeven. Ik heb begrepen dat het antibiotica is. (Baytric, staat op het flesje). Hiervan moet ik hem een week lang een druppeltje per dag geven.
Nu leek het dus inderdaad beter met hem te gaan, maar vanaf vrijdagochtend slaapt hij weer heel veel en zit ook weer met opgezette veren. Ook drinkt hij nog steeds veel. Hij reageert wel op me, maar niet zo enthousiast als voorheen. Hij eet ook niet zo veel als normaal.
Ik weet niet wat ik er mee aan moet....iemand tips? Weer naar de dierenarts gaan?

groetjes

Moppers

Hoi Flippie, welkom op het forum.

Ik neem aan dat je Baytril bedoelt, dat is inderdaad een vaak gebruikt antibioticum.
Het beste kan je contact opnemen met je dierenarts. Vertel dat het eerst beter ging maar nu weer minder en beschrijf hoe Flippie nu is. De dierenarts kan dan bepalen of het nodig is hem opnieuw te zien, of misschien kan hij je via de telefoon raad geven. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de kuur verlengd moet worden en dat je nog een week Baytril moet geven. Maar het kan bijvoorbeeld ook dat de dierenarts een ander medicijn voorschrijft.

Debby

Hoi, Flippie,

Ik zou ook de DA gebeld hebben,om raad te vragen. Zeg dat je vindt dat je parkietje achteruit gegaan is en dat je je dus zorgen maakt. En als ik jou was vraag dan gelijk even of ze zijn ontlasting willen onderzoeken. Neem dan een schoon stukje keukenpapier om de ontlasting op te vangen en doe dat in een schoon potje, of iets dergelijks. Beter zo vers mogelijk. Voorzichtig in het potje doen zodat de ontlasting mooi heel blijft en gelijk afsluiten. Veel succes,

Debby.

Flippie

Bedankt voor jullie reacties!

Ik bedoel inderdaad Baytril (ik las Baytric, zal wel aan het handschrift van de assistente liggen.  ;) )

Ik ga gelijk morgen bellen. Ik ben er niet gerust op. Sommige momenten lijkt het beter te gaan, dan poetst hij grondig zijn veren, maar op andere momenten slaapt hij aan een stuk door.

Ik vind het zo vervelend voor hem dat ik hem elke dag moet vastpakken om hem dat medicijn te geven. Daar raakt hij zo gestrest van. Als hij gewoon op mijn vinger zit en ik kom met het spuitje in zijn buurt, is 'ie ervandoor.
Zou het ook kunnen dat hij door de antibiotica zoveel slaapt?

Ik ga in ieder geval morgen bellen met de dierenarts.

groetjes!

Ingrid

Citaat van: Debby op juli 06, 2008, 19:38:55
Neem dan een schoon stukje keukenpapier om de ontlasting op te vangen en doe dat in een schoon potje, of iets dergelijks. Beter zo vers mogelijk.

Keukenpapier is niet aan te raden omdat het namelijk vocht opneemt ;). Beter is om vetvrij bakpapier of huishoudfolie te gebruiken om de ontlasting op te vangen.

Ziek zijn vergt al veel energie en ik denk dat de anitbioticakuur ook wel wat suffig kan maken. Het is denk ik verstandig dat je inderdaad even de dierenarts belt.

Hou je ons op de hoogte?

Flippie

Hoi,

Maandag ben ik met Flippie naar de dierenarts geweest (deze keer een vogelarts). Zij heeft zijn ontlasting onderzocht en geen infectie of iets dergelijks kunnen vinden. Ze heeft ook naar zijn hartje en longen geluisterd, maar ook hier was niets vreemds te ontdekken. Ze zei dat hij voor zijn leeftijd (11 jaar) in goede conditie was.

Ze kon verder dus eigenlijk niets doen. Volgens haar kon de antibiotica hem ook wel suf maken, maar de kuur is afgelopen. Helaas gaat hij steeds verder achteruit. Hij eet nog wel trosgierst en hij drinkt nog veel, maar het kost hem heel veel moeite om te klimmen. Ik heb al op verschillende plaatsen in zijn kooi gierst gehangen, zodat hij niet te veel hoeft te klimmen.

Ik vrees dat het toch zijn leeftijd is...... :( :'(

groetjes

hillie

Hoi...

Je heb alles gedaan wat je kon doen en meer ook niet.
En als die 11 jaar is is die toch wel aardig oud( ze kunnen nog wel ouder worden hoor )
Maar dan zal ik hem nog een fijne oude dag bezorgen.

groeten hilde

Flippie

Toen ik vanmiddag thuis kwam, zat Flippie op de bodem van zijn kooi. Hij eet en drinkt nog steeds regelmatig, maar het kost hem veel moeite. Tussendoor slaapt hij de hele tijd, hoewel hij toch ook nog wel kijkt als ik tegen hem praat. Dan gaan zo voorzichtig die oogjes open.
Het lukt hem niet meer om nog naar boven te klimmen. Het is alsof zijn pootjes stijf zijn en de teentjes niet meer kunnen buigen. Hij heeft gewoon geen houvast meer. Op een stok zitten lukt ook niet. Wat nu? Het is zo zielig om hem zo te zien...  :'(

Ik vraag me de hele tijd af of ik nog iets kan doen om hem te helpen. Hebben ik of de dierenarts misschien iets gemist?
Wat denken jullie?

Ingsu

Oh jeetje, dat is meestal helemaal geen goed teken als ze zo op de bodem zitten! :( 
Heb je een warmtelamp? Het is belangrijk dat hij lekker warm zit. [een halogeenspotje kan anders ook, mocht je geen infraroodlamp hebben] En als hij tam is kun je misschien een dekentje op de bodem leggen en een soort van nestje voor hem maken zodat hij lekker warm blijft.

Zorg ook dat zijn eten en drinken vlakbij staan, zodat hij in ieder geval alles binnen handbereik heeft.

Heel veel sterkte!
Groetjes van Inge

Flippie

#9
Inderdaad, daar ben ik me ook heel erg goed van bewust dat dat geen goed teken is...  :o

Zijn drinkbakje staat bij hem in de buurt en een aantal trosjes gierst liggen op de bodem van de kooi. Ik heb ook wat van zijn normale zaadjes op de bodem gestrooid. Gelukkig weet hij het allemaal te vinden.
Ik heb ook nog een blaadje sla bij hem gelegd, daar heeft hij zojuist een hele tijd aan zitten knabbelen.

Jammer genoeg heb ik geen infraroodlamp en ook geen halogeenspotje.

Vanmiddag heb ik geprobeerd een doekje op de bodem te leggen. Hij laat het wel toe, maar het lijkt of hij het niet prettig vindt om er op te zitten. Hij bleef er ook met zijn nageltjes in haken.
Heeft iemand enig idee hoe het kan dat zijn pootjes zo stijf zijn? Eerder deze week had hij dat nog niet zo.

Debby

Beste Flippie,

Het zou kunnen zijn dat jouw parkietje jicht hebt. Mijn parkietje had dezelfde klachten. Ze kon niet meer lopen en haar teentjes niet meer buigen. Het kan zijn dat hij teveel eivoer heb gekregen? Dan komt er teveel eiwitten in de bloedvaatjes en dat veroorzaakt een pijnlijk gevoel en zorgt ervoor dat hij op den duur zijn eigen niet meer kan voortbewegen. Leg dat eens aan de DA voor. Zodat ze er misschien iets mee kunnen doen. Het is verder wel van belang dat je hem warm houd hoor. Het liefst met een lamp. Wel met een doek eromheen om de warmte te doseren en ook zo neerzetten, dat hij er zelf voor kan kiezen om in de warmte te gaan zitten of niet. Maar houd hem goed in de gaten, want misschien kan hij zich nog nauwelijks nog voortbewegen. En kan hij niet uit de weg als hij dat zou willen. Vanwege zijn gewrichtjes. Verder natuurlijk zorgen voor eten en drinken op de bodem. Eivoer zou ik liever even niet geven, voordat je weer wat meer weet. Heel veel sterkte, hopelijk is het nog niet te laat.

Flippie

Hallo Debby en alle anderen,

Bedankt voor jullie reacties. Helaas heb ik zaterdagnacht afscheid moeten nemen van mijn mupke.  :'( :'( :'(

Zaterdag ging het gedurende de dag steeds slechter met hem. Hij heeft eigenlijk de afgelopen week de hele tijd in zijn kooi gezeten, wilde en kon er niet uit. Hij kon nog nauwelijks lopen.
Ik had vrijdagmiddag de kooi van de bak afgehaald, zodat ik hem makkelijker kon helpen. Zaterdagmiddag kreeg hij een opleving. Als ik in de buurt kwam, kwam hij steeds naar me toe, terwijl hij de laatste dagen nauwelijks reageerde, hij sliep vooral.
Hij zat onderin en ineens klom hij op de rand van de bak. Toen ik even wegliep, vloog hij ineens achter me aan. Omdat ik bang was dat hij ergens tegen aan zou vliegen, heb ik hem weer even terug gezet. Toen vloog hij weer achter me aan....terwijl hij de hele week niet had gevlogen! Weer even terug gezet en toen ik terug kwam, kwam hij weer naar me toe. Toen ging hij op mijn schouder zitten en ging met zijn kopje tegen mijn gezicht en mijn mond, (want daar kwamen altijd die fluitgeluidjes vandaan) zitten en zo bleef hij zitten. Na een tijdje ging hij op mijn borst, in de v-hals van mijn bloes, zitten en daar heeft hij zeker een uur gezeten. Gewoon tegen me aan. Later ben ik nog op de bank gaan zitten en toen heeft hij ook de hele tijd op mijn borst gelegen, met mijn hand licht boven op hem. Ik heb hem de hele tijd een beetje gekriebeld.
's Avonds moest ik hem even in de kooi zetten om zelf te eten en toen begon hij na een tijdje een beetje rondjes te lopen en was heel afwezig. Toen had ik in de gaten dat het einde naderde. Ik heb hem verder de hele avond bij me gehouden. Uiteindelijk is hij rond kwart over 1 's nachts in mijn handen gestorven.  :( :'( :'(

Ik mis hem bij alles wat ik doe.....

En het is nu zo stil in huis......



Ingrid

Ach arme Flippie  :( Je hebt gedaan wat je kon, maar helaas heeft niet niet mogen helpen. Veel sterkte met het verlies van je gevleugelde huisgenootje.

Milo-Pixel

Heel veel sterkte met het verlies van je lieve kleine vriendje.......  :(

Debby

Beste Flippie,

Ach, wat triest. Maar wat fijn dat je hem nog zo bij je gehouden hebt. Zo was hij niet alleen. Heel veel sterkte hoor.


Kleintjes

Sterkte met 't verlies van je kleine vriendje.

Is nooit gemakkelijk iemand te verliezen waar je van houdt, maar hij zal op je wachten bij de Regenboogbrug.

Groetjes, sterkte en liefs van ons 6jes
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sara

Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sonja

Och, arme Flippie....wat erg dat hij het niet gered heeft. :'(
Een schrale troost, maar ik denk dat Flippie het heel fijn heeft gevonden dat hij tot op het laatste moment zo dichtbij je is geweest....

Heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van je kleine lieverdje. :(

Groetjes, Sonja.

Ingsu

Wat erg zeg! :( Ook al heb je op een gegeven moment door dat hij het niet zal redden, dat maakt het niet makkelijker hem te laten gaan... ik weet zeker dat hij mooie laatste uurtjes met je heeft gehad.

Heel veel sterkte ermee.
Liefs, Inge

Mars

Och wat een prachtig maar triest afscheid...

Heel veel sterkte met het gemis van je vriendje.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caviaplanet

 :( Heel veel sterkte met het verlies van je lieve vogeltje.
Groetjes
Jolanda

hillie

Veel sterkte gewenst met het verlies van Flippie.
Je moet maar denken dat die een mooie tijd bij je gehad heb.

groetjes hilde

Moppers

Wat sneu dat ze het niet gered heeft.  :-[
Sterkte met het verlies.

Flippie

Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie lieve reacties!  :-*
Het helpt echt.

groetjes

Safrena

Hey Flippie

Ook namens hier heel veel sterkte met het verlies

Vele groetjes