schruftmijt en iverquatel drops

Gestart door Tjilp, juni 29, 2008, 17:03:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjilp

Mijn Quibus heeft schurftmijt.
ben langs de dierenarts gegaan zonder vogel om de iverquatel drops te halen.

parkieten mogen maar 1 druppel van deze medicijn...

ik kon op een stukje brood doen..maar Quibus toonde geen interesse in het stukje brood.
voerbakjes bakjes er uithalen..Qubus maatje logeert tijdelijk in ander kooitje
en dan weer proberen.maar gen stukje boord hoor voor meneer.

dan maar eivoer..druppel iverquatel in het ei voer....en lekker geroert
hij heeft er van gegeten zag ik..maar het bakje is niet leeg...

ik weet niet of hij dan genoeg medicijnen in zich heeft gehad...
durf niet om een andere manier de medicijn toe te dienen..want meer mag hij niet
in de gebruiks aanwijzing staan  eenmalig...en dierenarts zij ook duidelijk niet meer dan 1 druppel!!!

ik zit een beetje met onzekerheid of ik goed gehandeld hebt of dat ik het anders moet doen...
met vaseline kan ik hem wel behandelen...maar dat geeft hem zo veel stress (vel schreeuwen en met watten staafje vechten) dat ik het zielig vind om dat iedere dag te doen...of moet ik wat harder voor me zelf zijn...

of hebben jullie andere tips??








Mars

Meestal wordt schurftmijt van buitenaf behandeld. Dus door druppels op de veren/in het nekje.
Weet je dus zeker dat je het aan moet bieden om op te eten?

Als je het zo aan hoort te bieden, wacht dan nu gewoon af. Ik neem aan dat je het dan over een paar weken misschien nog eens moet herhalen?

Behandelen met vaseline is neit stressvrij, maar het zou wle de genezing kunnen versnellen. Het si dus maar net wat je wilt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

#2
Iverquantel Drops wordt meestal gebruikt bij terrariumdieren, en kooi/voliere vogels. Het is een medicijn dat van binnenuit werkt. De werkzame stof is Ivermectine en Praziquantel, dat ook tegen wormsoorten werkt (hier wordt het ook meestal voor gebruikt). Ook is het tegen verschillende soorten mijten en luizen. Het is dus een combi medicijn.

Ik weet dat er bij wormen een kuur van 4 dagen dit medicijn gegeven wordt. Ik dacht dat je bij schurftmijt ook moest herhalen, maar dit weet ik niet zeker!




Tjilp

Citaat van: Marit· op juni 29, 2008, 21:58:20
Iverquantel Drops wordt meestal gebruikt bij terrariumdieren, en kooi/voliere vogels. Het is een medicijn dat van binnenuit werkt. De werkzame stof is Ivermectine en Praziquantel, dat ook tegen wormsoorten werkt (hier wordt het ook meestal voor gebruikt). Ook is het tegen verschillende soorten mijten en luizen. Het is dus een combi medicijn.

Ik weet dat er bij wormen een kuur van 4 dagen dit medicijn gegeven wordt. Ik dacht dat je bij schurftmijt ook moest herhalen, maar dit weet ik niet zeker!
meer hoef ik niet uit te leggen! ;-)

heb aan de dierenarts ge vraagt hoe vaak..maar die zei 1X.

over een maand probeer ik maar de druppel op het brood techniek.
vogeltjes weer apart en bij quibus een half dagje het voer bakje uit het kooitje dan komt hij vast op het brood af...
en ik moet maar mijn tanden op elkaar zetten van het ijzige geschreeuw van Quibus om zijn neus dopje in te vetten...

bedankt voor de reackties

Ingsu

Maar als je dierenarts heeft gezegd 1 keer, dan hoef je het toch niet te herhalen?  ???

Milo-Pixel

Bedenk je ook dat je andere parkietje contact heeft gehad met het parkietje dat nu schurftmijt heeft, en dat het erg besmettelijk is. Heeft je DA hier nog iets over gezegt?

Groetjes, Marit

Tjilp

Citaat van: Ingsu op juli 02, 2008, 20:00:47
Maar als je dierenarts heeft gezegd 1 keer, dan hoef je het toch niet te herhalen?  ???
zie mijn eerste topic

ik weet niet zeker of hij die medicijn goed ingenomen heeft.
vandaar dat ik over een poos weer probeer

het andere parkiet heeft nog geen schurftmijt...
ik weet niet meer of ik dat aan mijn dierenarts heb vertelt het was een drukke dag voor me...(en aangezien dat ik op zulke momenten mijn geheugen kwijt raakt :'( )

tijdens een poging van medicijnen toedienen heb ik haar in een ander hokje gedaan.
ze mocht niet naar de andere hok anders ging zij gelijk snoepen aan het brod met medicijn.....maar ze werd meteen depressief...roepen...gek doen...en later suffig op een stokje zitten...maakte ik me zorgen.
inmidels is ze wer bij haar vriendje geplaatst en is weer helemaal happy

ik ben bezig met de vasaline smeren op zijn neus dop