twee parkietjes met ruzie

Gestart door berengaria, juni 26, 2008, 16:21:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

berengaria

Vorige week kregen we een parkietje, omdat degene voor wie het beestje bedoeld was, er niet voor kon zorgen. Het parkietje, Knoopje, had eerder een metgezel, die al snel uit de kooi was weggevlogen.

Uit de boeken over parkieten begrepen we dat we moesten zorgen dat Knoopje een maatje had. Dus hebben we gisteren een tweede parkietje gekocht, Pippi, een heel jong beestje. Beide parkietjes zijn mannetjes en ze hebben de ruimte: de kooi staat in een kas, waarin ze rond kunnen vliegen.

Ons probleem: Knoopje is absoluut niet blij met Pippi. Hij pikt naar Pippi en vliegt hem soms achterna. Daarom is Pippi al zo snel uit de kooi gekomen: samen in de kooi met z'n tweeen is echt een gespannen bedoening. Pippi is een heel slim beestje & die redt zich wel. Mijn vragen:

- Kunnen Pippi en Knoopje nog vriendjes worden?
- Hoe lang zou ik moeten wachten voordat je zeker weet of dat wel of niet lukt?
- Kunnen wij de vriendschap tussen Pippi en Knoopje stimuleren, zo ja, hoe?
- Heeft het zin om Knoopje bestraffend toe te spreken wanneer hij weer uitvalt?
- Als het geen vriendjes worden, wat is dan verstandig? Ze toch samen laten leven, of een andere plek voor Pippi of Knoopje zoeken? Zo ja, hoe kan ik dat aanpakken?

Ik hoop dat jullie ons willen helpen! We zitten er echt mee!

Mandy

Als eerste zou je ze apart in een kooi moeten zetten, zodat ze beide kunnen wennen aan de omgeving, aan de aanwezigheid van een soortgenoot en dergelijke.

Probeer dat eerst maar en dan kijken of ze toenadering naar elkaar zoeken. Als ze toch nieuwsgierig naar elkaar zijn dan kun je voorzichtig proberen om ze bij elkaar te laten. 90 % gaat dat goed, want parkieten zijn hele sociale dieren. Ik heb hier nog nooit een probleem gehad. Ik ben inmiddels al 7 parkieten verder en altijd eerst een paar dagen laten wennen alvorens ze bij elkaar te zetten.
2 vreemde parkieten die kun je niet vanaf dag 1 bij elkaar in zetten jong of oud....

Wat is het geslacht van hun beide dan?!

Succes ermee, en laat maar even weten okay?!

zibline

hoi mandy

het is juist wat dat berengaria zegt zet ze in een aparte kooi !!

als het 2 mannetjes zijn kan het normaal zijn dat ze met elkaar vechten maar als het een vrouwtje is en een mannetje dan is het ietsje minder normaal dat ze vechten het kan gewoon zijn dat ze elkaar niet mogen iedereen houd niet van iedereen!! :(

succes !!

groeten

Sonja

Citaat van: zibline op juni 26, 2008, 18:58:42
als het 2 mannetjes zijn kan het normaal zijn dat ze met elkaar vechten maar als het een vrouwtje is en een mannetje dan is het ietsje minder normaal dat ze vechten het kan gewoon zijn dat ze elkaar niet mogen iedereen houd niet van iedereen!! :(

Twee mannetjes kunnen meestal heel goed met elkaar overweg, en vaak twee popjes ook.

Voor beiden geldt dat ze wel eventjes de tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen, en dat kan soms gepaard gaan met wat schermutselingen. ;)
Het is goed om ze niet meteen bij elkaar te zetten, maar eerst ieder apart in hun eigen kooi. Zo kunnen ze vanuit hun eigen vertrouwde omgeving vast een beetje aan elkaar wennen.

Daarna kun je eens proberen hoe het gaat, samen in 1 kooi.
Af en toe zal er wat gekibbel zijn, zeker in het begin. Maar dat hoort er wel bij, en dat is zowel bij 2 mannetjes zo als bij 2 popjes.

Groetjes, Sonja.

Mandy

Citaat van: zibline op juni 26, 2008, 18:58:42

het is juist wat dat berengaria zegt zet ze in een aparte kooi !!

Deze zin snap ik niet hoor.....?????

Mannetje kunnen juist de grootste vrienden van elkaar worden, maar het verstandigste is nu, net wat Sonja en ik zeggen: Eerst apart om aan elkaar en de omgeving laten wennen. ;)
Citaat van: berengaria op juni 26, 2008, 16:21:12
gisteren een tweede parkietje gekocht, Pippi, een heel jong beestje.

Een heel jong vogeltje moet je zo wie zo wie laten wennen!  Voor hem/haar is alles nog nieuw....
Deze moet al een boel van het warme nest missen, en wordt ie nu in een hok gestopt met nog een vreemde vogel, dat gaat ook mis... Maar als ze eenmaal gewend zijn heb je veel plezier van ze!


berengaria

Dank jullie wel voor je advies. Ik wou dat ze in de boeken hadden vermeld dat je met 2 kooien moet werken - dat had een hoop gedonder gescheeld. Maar het ziet ernaar uit dat het wel goed gaat komen met Knoopje en Pippi. Gisterenavond sliepen ze op dezelfde tak. Nu alleen Pippi zover krijgen dat ze 's nachts ook in de kooi gaat slapen. Anders kunnen de kasdeuren nooit meer open....