2 parkietjes net zo tam als 1?

Gestart door Chris, juni 26, 2008, 00:29:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chris

Jaren geleden had ik een tamme parkiet Max. Hij was mijn grote schat en is helaas te vroeg, 6j oud, aan kanker overleden. Hij was heel tam, ik had 'm als jong vogeltje bij een kweker vandaan. Zat eigenlijk altijd los in zijn parkietenboom of plaagde mij als ik studeerde door met mijn potloden te spelen en er een rotzooitje van te maken. Hij zocht zelf zijn kooi op om te eten of te slapen. Na zijn dood heb ik nog een 2e tamme parkiet gehad, die veel los zat.

Nu heb ik een tamelijk druk huisgezin met man en 3 meiden van 9, 11 en 12 en een veel groter huis. Een vriend fokt zo nu en dan ook grasparkietjes en ik kon paar dagen geleden ons nieuwe parkietje Bounty ophalen, net uit 't blok, at net zelf, helemaal nog een baby. We hebben 3 dagen lang veel met hem gezeten in onze handen en op de vinger, hij was al best tam (of onnozel jong, 't is maar hoe je het wilt noemen).
Tot onze grote schrik en ellende ontsnapte hij gisteren na 3 dagen via het klepje boven zijn voederbakje, dat niet goed vergrendeld bleek te zitten. We hebben alles wanhopig afgezocht, hij kon een beetje vliegen. Heel verdrietig onze vriend opgebeld met de vraag of - als Bounty niet terugkeerde - hij nog een jong parkietje voor ons over had en kon achterhouden. Goed bedoeld kwam hij een nieuw vriendje nog dezelfde avond langsbrengen, toen ik zelf niet thuis was.

Vandaag vonden we Bounty terug, hij was via de keuken bovenop de kast in een gat terechtgekomen dat leidt naar de afzuig in de toilet. Mijn dochter hoorde daar gefladder. Nadat de plastic afdopbuis was afgezaagd, scheen mijn man in het gat in de tegeltjes en daar stapte hij heel parmantig op diens vinger, liet zich naar zijn kooi vervoeren en viel aan op het eten.

Nu heb ik dus ongepland 2 jonge parkietjes. En ze zitten allerschattigst samen op 1 stok (komen uit hetzelfde blok) en krouwen elkaar.

Ik heb altijd het idee (en ook wel adviezen) gehad dat je beter 1 parkiet kan nemen omdat die dan veel beter tam wordt en zich zal richten op jou. En ook 2 keer een parkietje alleen gehad met veel succes. Ik zou morgen de laatst gekomen parkiet kunnen wegbrengen, maar eigenlijk heb ik er moeite mee, hij voelt ook al beetje als een huisgenootje en ze zitten wel heel leuk samen.

Wie van jullie heeft ervaring met het hebben van meerdere tamme parkieten? Is het inderdaad waar dat je er beter 1 kunt houden om 'm helemaal op jou te laten richten en tam te maken? Of gaat dat ook met 2 goed? Of is het zelfs leuker voor de beestjes om samen te zijn?
Graag jullie mening!

Caradow

Ik denk dat wanneer je kijkt naar je huidige situatie, een druk gezin met 3 kinderen, dat je niet de tijd het om er net zoveel tijd in te steken als vroeger met bijv Max.
Dat kan zeker ook schelen in HOE tam Bounty zal worden.

Het is maar net wat je zelf wilt. Wil je een vogeltje dat helemaal op mensen gericht is en die op de momenten dat je thuis bent alleen maar met jou bezig is of wil je een parkietje die wel tam is, misschien iets minder snel uit zoichzelf bij je komt zitten, maar die ook samen met zijn parkietenvriendje veel plezier kan maken...

Tja, parkieten zijn groepsdieren en het is dus altijd aan te raden om er meerdere te houden. En Ja, als ze met meer zijn, dan zullen ze zich ook meer op elkaar richten maar dat wil zeker niet zeggen dat ze niet tam worden.

Ik zou ze lekker samen houden en met beide lekker werken om ze tam te maken. Hoe tam ze worden, is naast de tijd die je erin steekt ook afhankelijk van het karakter van de diertjes.

Ik heb hier een bende van 5. Alle 5 tam, los vliegend als ik thuis ben. Vermaken zich prima met elkaar, maar vinden het ook heerlijk om aandacht van ons te krijgen. De een wil daarbij het liefst dat je alleen maar tegen ze praat en verder lekker laat zitten, de ander wil dan uitgebreid even kroelen in je nek of spelen met je handen..

Caviaplanet

Voor de vogeltjes is het fijner om samen te blijven. Een vogeltje alleen is misschien wel meer op mensen gericht dan 2, maar 2 zijn zo gelukkig samen. Ik heb 2 x 1 parkietje alleen gehad, dolgelukkig als ik thuis kwam want ze hadden eigenlijk alleen maar hun spiegelbeeld. Ik heb er nu 2 samen, ze zijn lief en tam, niet aanhankelijk zoals m'n pietjes die alleen waren, maar samen zijn ze zo gelukkig, ik zou het niet meer anders willen zien. Nu heb ik ze ook nog maar 3 1/2 maand, dus wie weet komt dat aanhankelijke ook nog wel hoor, maar het hoeft echt niet.
Succes.
Groetjes
Jolanda

Mandy

Als een dier in de natuur in groepen leeft dan vind ik bijna logisch dat ze dat in huis ook een soortgenoot hebben.
Ik heb er 4. Hartstikke lief!
Maar weet je wat zo leuk is als je aan het eind van de dag thuis komt: Ze willen alle 4 even hun dag met me doorspreken.  ;D
Alsof ze alle 4 even hun verhaal willen doen.
Ze genieten van elkaar! Dat is erg aandoenlijk om te zien, ze plukken, pluizen, voeren elkaar en trekken dus de hele dag met elkaar op en kletsen honderd uit tegen elkaar.
En na het eten mogen ze even op tafel bij me komen spelen, en dan heb ik ze alle 4 op mijn arm... op tafel met een belletje...
De rest vand e dag zijn ze vrij in hun doen en laten en zitten lekker de hele dag voor het raam naar buiten te kijken.

Ik vraag me wel een beetje af waar jij die adviezen vandaan hebt om er maar 1 te houden.

Dat zal hier je niemand vertellen denk ik...

Veel plezier in ieder geval met ze...

Chris

Dank jullie wel voor je adviezen. Ik ben ook helemaal 'om' hoor, al na een dag. Ze zijn zo ontzettend blij met elkaar en vreselijk lief en zorgzaam, zitten elkaar te krouwen en te plukken, gaan samen op stok slapen, zitten samen onder in de kooi te scharrelen etc. Zou niet anders meer willen. En allebei laten ze zich er gemakkelijk uithalen. Liefst wel samen, anders gaat de een naar de ander zitten roepen vanuit de kooi. Maar da's geen probleem.

Nee, ik ben alleen nog blij met mijn 2 parkietjes!

Groetjes allemaal,
Christine