gek in kooi

Gestart door dobby, juni 22, 2008, 10:21:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dobby

hoi hoi,

wij hebben ons nieuwe parkietje nu een paar weken en het gaat super goed. Hij is enorm tam en hij mag als wij thuis zijn altijd uit de kooi. Dat vindt hij heerlijk snuffeld overal rond en komt gezellig bij ons zitten. Maar als wij naar bed gaan moet hij terug in kooi. Ook als hij 's avonds op de lamp gaat slapen zetten we hem terug in de kooi. slapen doe je daar zeg maar. Maar dan wordt hij helemaal dol. vliegt tegen de tralies, zijn veertje beschadigd hij zo helemaal. Als we hem dan eruit halen omdat we het zo zielig vinden is lijkt hij helemaal verward en lijkt even zijn orientatie kwijt te zijn, om vervolgens weer op de lamp te gaan zitten slapen.
We vinden het zo zielig dat hij zo raar doet in de kooi,, maar volgens mij moeten we hem toch gewoon laten zitten. Zou het kunnen dat hij teveel uit de kooi is en daardoor niet zo goed aan zijn kooi gewend is, maar dat hij onze woonkamer als zijn kooi ziet.
Of hebben we hier te maken met een claustrofobisch parkietje?
Hoe moeten we hier nu mee omgaan, heeft iemand goede tips?
alvast bedankt,
groetjes

Milo-Pixel

#1
Citaat van: dobby op juni 22, 2008, 10:21:30
Zou het kunnen dat hij teveel uit de kooi is en daardoor niet zo goed aan zijn kooi gewend is, maar dat hij onze woonkamer als zijn kooi ziet.

Dit kan het zeker zijn. Hij moet leren zijn kooi te zien als zijn huisje, zijn eigen plekje, zijn veilige haven. En als hij gek gaat doen in de kooi, en jullie halen hem er dan uit, denkt hij: Goh als ik gek doe, mag ik er weer uit! Zo zal hij het blijven doen  :-\.

Ik denk dat je hem beter goed aan zijn kooi kan laten wennen. Bijv. door hem s'avonds voor hij de kans krijgt op de lamp te gaan slapen, hem al in de kooi te zetten.


Mandy

Als ie telkens bij de lamp gaat zitten, kun je dan geen nachtlampje gebruiken of zo?!

Citaat van: dobby op juni 22, 2008, 10:21:30
Ook als hij 's avonds op de lamp gaat slapen zetten we hem terug in de kooi. slapen doe je daar zeg maar. Maar dan wordt hij helemaal dol. vliegt tegen de tralies, zijn veertje beschadigd hij zo helemaal. Als we hem dan eruit halen omdat we het zo zielig vinden is lijkt hij helemaal verward en lijkt even zijn orientatie kwijt te zijn, om vervolgens weer op de lamp te gaan zitten slapen.

De kooi kun je naast een stopcontact zetten en dan daar een nachtlampje in doen... Is het proberen waard toch?!

Sonja

Hoi Dobby,

Ik sluit me aan bij Marit, en bij wat je zelf al noemt als de oorzaak van dit gedrag.

Het is misschien in het begin wel even moeilijk, maar negeer je parkietje compleet als hij zich zo aan het uitsloven is om de kooi weer uit te mogen.
Doe je dat niet, dan blijft hij zich zo gedragen.
Beloon hem wel uitvoerig als hij een keertje rustig in de kooi zit.

Op den duur zal dit gedrag verdwijnen, maar het is wel belangrijk dat je consequent bent, anders werkt het niet.
Je parkietje moet weten waaraan hij toe is.

Succes,

groetjes, Sonja.

dobby

bedankt voor jullie reakties,

Gisterenavond hebben we hem in de kooi gezet en ging het prima. Vanmorgen hebben we hem er even uitgehaald maar toen kregen we hem er op eens niet meer in. dus heel veel moeite moeten doen om hem erin te krijgen terwijl dat dat eerder geen probleem was.
toen we vanavond thuis kwamen had mijn man hem eruit gehaald maar nu wil hij niet eens meer op onze vinger zitten en blijft hij op veilig afstand.
We hebben vanmorgen echt zijn vertrouwen geschaad en zijn drie stappen terug. Nu maar besloten om hem in de kooi te houden voorlopig en hem in de kooi te belonen als hij op onze hand komt zitten en zo het vertrouwen terug te winnen en hem in de kooi te laten wennen.
maar hoe lang moeten hem nu in de  kooi houden voordat hij gewend is? een weekje of 2?
alvast bedankt voor de tips, ben er echt heel blij mee!!

groetjes

Sonja

Hoi Dobby,

Het is wel logisch dat hij nu even niet op jullie vinger komt zitten, hij weet dat jullie hem dan in zijn kooitje zetten en daar voelt hij niets voor. :D

Het is een beetje afhankelijk van hoe jullie parkietje zich gedraagt in de kooi wanneer je hem er weer uit kunt laten.
Als hij zich niet meer zo uitslooft zodra hij jullie in de gaten krijgt, zou ik het weer eens proberen.
Laat hem er in  ieder geval niet uit op het moment dat hij zich uitslooft, maar gewoon als hij rustig in zijn kooi zit.

Groetjes, Sonja.