graven in voerbakje en schelpenzand

Gestart door wolkie, juni 21, 2008, 18:34:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wolkie

hoi allemaal ,

mijn lieve parkietje wolkie heeft er een handje van zijn voerbakje uit te graven :S
hij gooit alles op de grond en over mijn meubels
het is natuurlijk de bedoeling dat tie het voer opeet en niet er mee gaat 'spelen'

dat graven doet tie trouwens ook op de bodem in het zand
het lijkt wel een hond die zijn bot begraaft ipv een parkietje

wat kan ik tegen dat graven doen want stofzuigen heeft geen zin dan lig het 5 minuten later weer helemaal vol :S

Sonja

Dat is normaal gedrag voor jonge parkietjes.
Geef je Wolkie een bakje vol eten?
Dat is niet zo goed, ze eet dan alleen het lekkerste er tussenuit en laat de rest liggen.
Daardoor kan op den duur vitaminengebrek ontstaan en dat is niet de bedoeling.

Daarom is het het beste als je afgepast voer geeft.
XtraVital is een heel goed, compleet voer, ook het eivoer zit er al doorheen, plus een maatschepje.
1,5 a 2 maatschepjes is genoeg voor 1 parkiet per dag. Op die manier worden alle zaadjes opgegeten.
EN Wolkie kan dan ook het voer niet meer zo uit het bakje graven, omdat er veel minder in zit.

Hierbij nog een link over voeding:
http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Het graven in de kooi is ook normaal gedrag voor jonge parkietjes.
Haal je Wolkie er vaak uit?
Als dat zo is doe je dat beter even niet, totdat hij niet meer zo graaft op de bodem. Hij moet namelijk nog wennen aan het wonen in de kooi.
Als je hem er in het begin (te) vaak uithaalt, went hij er niet aan, of duurt het in ieder geval veel langer.

Negeer Wolkie als ze zo graaft, en beloon haar uitvoerig als ze dat niet doet.
Je leert haar zo dat ze op je aandacht kan rekenen als ze niet graaft.

Ik raad je aan om de site eens op je gemak heel goed door te lezen, want veel van de vragen die je stelt zijn eenvoudig terug te vinden op de site, en/of met de zoekfunctie van het forum.

Als je daarna nog vragen hebt, kun je ze altijd stellen natuurlijk. ;)

Groetjes, Sonja.

Mandy

Niet alleen jonge parkieten doen dat...
Pukky en Lissy hebben er ook een handje van, het lijkt of ze het andere aan de kant schoppen om bij het andere te kunnen wat blijkbaar lekkerder is, normaal kun je de de lege dopjes er zo uit blazen..

Ik zeg dat meestal tegen ze of een kip imiteren... ;)
Volgens mij doe je daar niet heel veel aan of zie ik dat verkeerd?!

wolkie

ja ik geef wolkie inderdaad een vol bakje voer omdat ze vorige keer klem zat in haar voerbak
ze ging er helemaal inzitten

ik heb inderdaad dat extra vital voer .
kan alles wel los kopen maar dan ben je net zo duur uit
en het lijkt inderdaad alsof ze de zaadjes uitzoekt
dus ik ga het even proberen en hoop dat ik dan niet meer zoveel hoef te stofzuigen :P

bedankt voor je reactie iniedergeval :D

wolkie

hoi sonja ,

ik heb je advies opgevolgd en maar een klein beetje voer in het bakje van wolkie gedaan
maar helaas hij vind toch wel een manier om zijn voer door het hele huis te gooien !
is er geen mogelijkheid dat ik dit tegen kan gaan ?

het kan niet zijn dat tie het voor aandacht doet .. want ookal krijgt hij aandacht dan doet tie het nog :s


Sonja

Het is tijdelijk gedrag hoor. ;)
Ik heb ook een parkietje gehad vroeger, die dat deed en het ging vanzelf over.

Kijk het nog eventjes aan, ik denk dat Wolkie op een gegeven moment vanzelf uit het voerbakje zal gaan eten.

Groetjes, Sonja.

charissa1985

Mijn parkietje chico doet het ook..maar die doet dat alleen in 1 bakje :-\ heb in dat bakje dus ook wat minder voer gedaan want ik blijf maar nieuw voer kopen..heb ook xstravital.ik had op de site gelezen dat ze dat ook wel kunnen doen om aandacht te vragen van hun baasje? dat leek me een beetje stug bij die van mij dan..omdat ie van mij niet tam is...heb alles geprobeerd ,tegen haar gepraat als ze het niet deed..of als ze het juist wel deed..ze blijft het gewoon doen..Rokko die is nu een jaar en heeft dat nog nooit gedaan..die gaat ook als een gek tekeer als chico het doet ;D..ik deed ook altijd als ze haar bakje zo'n beetje leeg had gegooit nieuw voer erin.doe  ik nu niet meer..dan gaat ze wel naar het andere bakje waar ze het niet in doet..maar ja dan ontstaat er wel is ruzie..even later vinden ze hun weg wel en de volgende morgen mag ze weer graven hahah..
ik hoop maar dat het haar leeftijd is dan en dat het overgaat...
groetjes..