Rammelen met bakje

Gestart door Mandy, juni 20, 2008, 21:45:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mandy

Het is me ook wat. Nu heeft Lissy weer een nieuw kunstje.
Als het etensbakje bijna leeg is. Gaat ze aan het bakje lopen trekken en probeert ze hem er af te gooien. Met de bedoeling dat ik dan opsta om hem bij te vullen, ze rammelt net zo lang door tot dat ik het ook nog doe ook... En dan stopt ze er ook nog mee !  Dan is het dus goed....

Andere bakjes die ik wel eens in de kooi hang met bv fruit of groente tolereert ze ook niet en die moeten ook weg. Daar gaat ze ook net zo lang mee aan de gang tot dat die erook af liggen en geen van de 4 heeft er dan ook maar iets van gehad.

Heeft ze een uitgesproken karakter of.....?????

Waarom doet ze dit toch?!

Petr@

Ja het rammelt lekker,hier deed Lola dat ook in de kooi.Maar in de voliere heb ik nu grote bakken en dat gaat niet zo makkelijk.Had wel een bakje met grit hangen en daar ging ze ook net zo hard aan rammelen tot het er af lag.Alles wat ze los kunnen krijgen is leuk.Heb nu een ander bakje voor het grit dat ik moet vast klemmen tussen de tralies.

Het is niet zo denk ik dat het weg moet, maar ermee spelen want het beweegt natuurlijk en ze ken het eraf gooien.Slopen is leuk voor ze.


Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Sonja

Hoi Mandy,

Wat je beschrijft komt me wel bekend voor.
Mijn Pucky heeft (had) daar ook een handje van. ;)

Bij haar was het echter geen manier om te laten merken dat het voerbakje bijgevuld moest worden, het was meer spelen.

Nu heb ik andere voerbakjes waarbij ze dit niet meer kan doen, en daarmee is het 'probleem' opgelost. ;)

Je zou dus kunnen overwegen andere voerbakjes te nemen.

Groetjes, Sonja.

Tegelijk met Petr@ ;)

Milo-Pixel

Yep, Pixel doet het ook... en niet zo'n beetje ook..  :P
Ook hier is het spelen, en niet dat ze eten wilt.. Ze vind het nu ze pellets krijgt zelfs nog leuker.. Het rammelt namelijk meer  :D

Moppers

Het rammelen herken ik hier in Binky. Ik heb roestvrijstalen bakjes die in de voliere in een plankje hangen. En die dingen maken een geweldig leuk geluid als je hem even optilt en dan weer laat vallen. Dat is dan ook precies wat Binky doet. Heeftie van valkje Schumi geleerd. Schumi doet het alleen als de bakjes (bijna) leeg zijn, Binky doet het gewoon alsie daar zin in heeft.
Jouw Lissy heeft door dat jij komt kijken als zij met het bakje rammelt. Dus ze gebruikt het nu als een soort 'hallo, aandacht svp!' of 'hallo, eten svp!'.

Het bakjes op de bodem gooien herken ik ook, mijn Eeden is daar een talent in. In haar kooi zitten twee voerbakjes die je erin kan klikken aan de zijkant (met zo'n dekselklepje). In het begin bood ik lekkers aan in een hangbakje. Maar telkens lag dat bakje binnen enkele seconden op de bodem, en dan raakte ze wat erin zat niet meer aan. Nu gebruik ik knijpers om het lekkers via de tralies aan te bieden.

Mandy

Het is al een rvs hang bankje, maar Lissy is volgens mij ook nog eens ontzettend sterk! Ze tilt dat ding met gemak op.
Ik heb ook nog ( eigenlijk te groot ) bakjes die bij de kooi horen, die zijn eigenlijk te diep. De diepte van de bakjes heb ik gehalveerde met een kartonnetje.. Die laat ze dan nog net hangen.

Ik zal eens kijken of ik hem vast kan zetten maar iets wat ze leuk vindt om te doen en dat eigenlijk afnemen van haar vind ik niet leuk.

Kan ik proberen omdat te negren? Zal ze dat snappen?!

Sonja

Hoi Mandy,

Als je het consequent volhoudt om haar te negeren zal ze dat na verloop van tijd wel begrijpen en is (misschien) de lol  er wel vanaf voor haar.

Tenzij het haar niet om jouw aandacht te doen is maar dat ze het gewoon een leuk spelletje vindt. ;)

Er zijn overigens ook voer- en drinkbakjes van rvs in de handel die je vast kunt zetten.

Groetjes, Sonja.

Milo-Pixel

Citaat van: Sonja op juni 21, 2008, 19:05:45
Er zijn overigens ook voer- en drinkbakjes van rvs in de handel die je vast kunt zetten.

Maar die kan je dan toch helemaal niet goed schoonmaken? Ik heb namenlijk bakjes (rvs) die je met een soort 'geraamte' aan de tralies hangt, en daar zit het bakje zelf in. Pixel (en Binkie trouwens ook) tilt het bakje uit het 'geraamte'. Als dat helemaal vast zit kan dat niet meer schoon gemaakt worden, toch?

Sonja

#8
Hoi Marit,

Nou, het kan wel maar het is wel omslachtig natuurlijk.
Hierbij een link waarbij je kunt zien welke bakjes ik bedoel (die jij waarschijnlijk hebt, staan er ook op):

http://www.valkparkiet.net/N_frame.html?http://www.valkparkiet.net/
(klik links in het menu op "huisvesting", en daarna op "kooi-accessoires")

Op deze pagina staan ook bakjes van kunststof die je met metalen draadjes aan de tralies kunt vastmaken, die kun je wel eenvoudig uit de kooi halen om schoon te maken en ze kunnen ze er toch niet makkelijk af proberen te halen.

Groetjes, Sonja.

hillie

Hoi Mandy,

Hier doet het popje het ook.
Vooral het waterbakje moet er onder lijden(vol ook nog zo dat het water er uit klotst.)
Maar wij hangen het bakje gewoon iets hoger zo dat ze er niet meer bij kan.

groetjes hilde

Milo-Pixel

Die kunststoffen bakjes waar jij het over hebt met de metalen draadjes heb ik ook, voor grit etc. Die worden al helemaal meteen op de grond gegooid  ;) Dat zijn juist hele lichte bakjes.. Pixel kan ze zo dragen en weggooien.

De bakjes van rvs waar jij het over hebt, kunnen ook alleen maar met het geraamte vast. Pixel kan ze dan dus nog steeds uit het geraamte tillen, en weer laten vallen in het geraamte, en zo lekker herrie maken en rammelen ;)

Liefs, Marit

Sonja

#11
Hoi Marit,

Oh ja, je hebt gelijk met die rvs bakjes. ;)
Maar voor wat betreft die bakjes met metalen haakjes: Hier is Pucky ook een bakjes-rammelaar. :D Maar die met die metalen draadjes krijgt ze echt niet los hoor....
Misschien moet je ze dan toch wat steviger vastmaken?
Of je zou moeten kiezen voor zo'n rond bakje voor grit. Die maak je wel echt aan de tralies vast. Maar dan moet je dus dagelijks dat bakje losmaken en of dat nu zo handig is....

Groetjes, Sonja.

Milo-Pixel

Maar dan heb ik toch weer het probleem met schoonmaken :D? Of begrijp ik het nu verkeerd  :-X

Mandy

Wat me dan wel opvalt is, als er nog genoeg in zit dan doet ze dat niet, tenminste niet bij het "normale" voer. Daar dat ze dat pas als het bakje zo goed als leeg is.
Dat rvs bakje hangt inderdaad ook in een ring die je aan de tralies kunt haken, en dat bakje kun je er zo uit halen, nou ik vind dat nogal een gewicht voor een parkiet, ze is echt sterk. En ze krijgt niet eens spinazie  :P

De overige bakjes die ik er wel eens in hang met stukje groente of fruit die moeten er van haar wel af.

Maar als ik het zo los tussen de tralies prutst gaat ze dat ook weer slopen en gooit het alle kanten op en heb ik het op de muur, vloer etc...


Moppers

Even een hersenspinseltje: misschien kun je de bakjes verzwaren door er een steen(tje) in te leggen. Zo kan ze er misschien nog wel mee rammelen, maar wordt het echt te zwaar om ze op de grond te krijgen.

Mandy

Goed idee!
Dat doe ik dan bij de kleinere bakjes in het vervolg! Bedankt...  ;D

Okay. Mag wel een slot op toch?!