raar gedrag

Gestart door wolkie, juni 18, 2008, 17:22:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wolkie

mijn parkietje doet een beetje raar
ik heb hem pas sinds zondag en dit is mijn eerste parkietje dus misschien is het wel heel normaal

ik zou het proberen uit te leggen ..

mijn parkietje ( wolkie ) gaat op de bodem van zijn kooi lopen ..en dan in de hoeken zitten pikken en heen en weer lopen
of hij gaat alleen heen en weer lopen en dan met 1 pootje op de bodem ( de la die je er uit kan halen zeg maar waar het zand op ligt )
en met 1 pootje op de rand die daarboven zit .. hij gaat dan heel nerveus heen en weer lopen en raar draaien met zijn kopje en dus tegen de kooi aan lopen pikken

het lijkt wel alsof tie er uit wil ofzo dat tie een doorgang zoekt zodat tie uit de kooi kan
maar het gekke is als ik dan muziek op zet tmf ofzo dan gaat tie rustig op zijn stok tv zitten kijken of zitten slapen
maar owee als ik de tv uitzet ...of zelf tv wil kijken ... dan gaat tie weer als een gek te keer ...
soms gaat tie ook wild heen en weer fladderen ...of hij klimt omhoog via zijn tralies en weer naar beneden en vervolgens weer omhoog enz enz enz ....

ik dacht dat het eerst vragen om aandacht was maar hij krijg de hele dag aandacht... en als ik hem op dat moment aandacht geeft dan kijkt tie niet eens naar me om ... is dit wel normaal dat mijn parkietje zo nerveus en zenuwachtig gedrag vertoont ?

groetjes

wolkie

owja ik heb hem trouwens ook nog niet zien drinken eten doet tie wel ..
heb zijn drinkbak opgehangen keek hij er niet naar om ... nu staat tie op de grond en vind tie het alleen maar ' leuk ' om zijn voer er in te gooien ... maar straks droogt tie uit ofzo ?

Jasmin

Een parkietje drinkt niet zoveel dus je ziet het ook niet zo snel. Ik denk dat dat klimmen enzo aandacht vragen is maar wacht maar op de experts.

groetjes jasmin

wolkie

ja het begint echt steeds gekker te worden nu duwt tie zijn kop in een hoek probeert als ware dwars door die hoek heen te gaan van de onderkant van zijn kooi zeg maar .. hij gaat dan ook nog staan graven dr bij .. en hij is ontzettend druk ik maak me echt zorgen .. want ik begrijp het niet !!!!!!!!!!!!

chrikske

hangen er wel speeltjes in de kooi?  :)

waarschijnlijk verveelt het parkietje zich en gaat daarom klimmen, fladderen,...
komt het vogeltje uit een volière?

groeten Christophe

wolkie

ja hij heeft zat speeltjes maar kijkt er totaal niet naar om

2 schommeltjes een ding met allemaal ringgetjes met onderaan een belletje

vaak na dit gedrag wat ik omschreef gaat tie daarna eten of slapen 1 van de 2 maar hij heeft het nu al paar x gedaan .. normaal doet tie het 1 x per dag ofzo kan het misschien komen doordat tie gekortwiekt is ? dat tie daarom zo raar doet ?

chrikske

komt het vogeltje uit een volière?
daardoor zou het kunnen dat zee zo duwt tegen het kooitje vanonder en wild rondfladdert, het zou een plotse verkleining zijn van ruimte en dat is ze niet gewend.

ook kan je misschien proberen om haar wat meer afleiding te geven?
onder de vorm van bijvoorbeeld een wc-rolletje om te slopen.

als ze tam is kan je ze wat regelmatig uit de kooi laten dat ze wat energie kwijt kan  :) (het is een heel energiek vogeltje zo te horen!)

maar.. waarom is ze gewiekt ?  :(, en wanneer is ze gewiekt?

groeten Christophe

wolkie

de kweker maakte mij wijs dat ze gewiekt moest worden ivm het tam maken :(
had ik maar eerder op dit forum gelezen erg dom van mij
dat is zondag gebeurdt dus het duurt ook nog wel even voordat hij/ zij weer kan vliegen

heb net een vogelfilmpje gezocht op youtube .. ging ze vrolijk op de stok zitten terug fluiten dus misschien dat het toch met eenzaam zijn te maken heeft ?

en nee ze komt niet uit een vollaire .. sterker nog het hokje waar ze in zat was nog kleiner dan de kooi die ze nu heeft
we laten haar elke avond een half uurtje vrij .. dan loopt ze ook vrolijk door de kamer heen
ben nu aan het wachten op mijn vriend als hij thuis is mag ze er namelijk weer even uit miss helpt het ..

chrikske

parkietjes zijn groepsdiertjes.
zondag zat ze nog bij soortgenootjes en nu ineens niet meer, het kan goed zijn dat ze door dat gedrag soortgenootjes "probeert te zoeken".

(wacht op de reactie van experts voor misschien nog een andere verklaring)

ik vind het wel zielig voor het parkietje dat ze gewiekt is  :( 1 van de 2 dingen wat ze het liefst doen kan ze ineens niet meer.

het wilt niet zeggen omdat ze gewiekt is dat ze tam is, dus voor je ze voor een eerste keer uit de kooi laat zou ik ze eerst tam maken, probeer het vertrouwen van je vogeltje te winnen.
(via de zoekfunctie en op de site van parkietenfreak kan je alles over het tammaken vinden)

groeten Christophe

wolkie

ze is al meerdere keren uit de kooi geweest
dan gaat ze eerst naar een hoekje toe en komt ze langzaam steeds dichterbij en heel soms als het hem / haar uitkomt dan komt tie bij je .. bij mijn vriend wil tie helemaal niet zitten die wordt dan meteen gebeten
dus het diertje trekt wel naar mij toe .. ik kijk het nog eventjes aan en anders breng ik het vogeltje met pijn in mijn hart naar mijn ouders maar die hebben al 4 parkietjes dus daar voeld hij of zij zich dan misschien wel thuis

tis erg jammer want het is zo mooi en lief beestje alleen dat gedrag maakt me een beetje bang .. soms is tie zo wild .. dat ik denk vogeltje je breekt je nek nog als je zo door gaat .. nu zit tie overgens weer vorlijk te eten dus zou zo wel weer gaan slapen dat doet tie namelijk elke keer als tie zo gek heeft gedaan .. hoop dat er snel een reactie komt van een echte kenner .. want ik vind het nu zo zielig voor mijn vogeltje dat ik wel kan janken :(

chrikske

het vogeltje moet wennen, aan de omgeving en aan het gewiekt zijn.
dat wilt niet zeggen dat je hem direct moet weg doen hoor! ;)

wat eventjes totdat hij zich thuis voelt en later kan je misschien denken aan een vriendje?

groeten

wolkie

tja zoals ik al zei is tie nu weer rustig ... ik vind het alleen zo eng als tie zo raar doet ..
maar dat komt denk ik omdat ik niet begrijp  *waarom* die zo raar doet ..
ik ga hem ook niet meteen weg doen hoor hij is nog niet eens een weekje hier ..
ik kijk het gewoon even aan laat hem af en toe vrij in de kamer dat tie daar ook aan kan wennen .. en mocht tie wel dit gedrag blijven vertonen tja dan doe ik hem naar mijn ouders want dan vind ik het zielig om hem hier in zijn uppie te houden

terwijl tie toch alle aandacht krijgt / kan krijgen wat tie wil .. aangezien ik de hele dag thuis ben
dus alleen zit tie ook niet