Golliwoog, water en mest

Gestart door Moppers, juni 18, 2008, 15:52:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Ik ben goed in het verzorgen van diertjes. Maar als het op planten aankomt, dan ben ik een ramp. Meestal zijn ze binnen een maand dood, omdat ik ze vergeet water te geven enzo.
Nu heb ik vorige week een Golliwoog gekocht, want ik wil mijn buro gaan indelen als 'parkietenscharrelplek'. Maar om te verkomen dat dat ding over 4 dagen omgetoverd is in iets slaps en doods even wat vraagjes.
Hoevaak kan je het plantje het beste water geven? En hoeveel per keer?
En dan mest. Ik weet dat konijnenkeutels een prima mest zijn voor in de tuin en in een aquarium, maar is het ook bruikbaar voor mijn Golliwoog?

Alle diertjes hier hebben al met mijn Golliwoog kennis gemaakt. Valkjes Schumi en Omikron vonden het gelijk heerlijk, Binky inmiddels ook en Deuntje snoept ook af en toe stiekem wat. Konijn Zoetje eet nooit maar dan ook nooit groenvoer, maar van de Golliwoog wordt hij helemaal gek, zo lekker vindt hij het (ik wist dat hij kon bedelen, maar na 1 plukje Golliwoog is hij er een meester in geworden). Maar het allervreemdste is dat mijn klikograsje Eeden er haar neus voor ophaalt. Die eet echt alles, maar de Golliwoog dus niet. De rare tuttebel.

Parkieten-Freak

Helaas ben ik ook niet iemand met groene vingers. Alleen tropische planten gedijen hier redelijk, vermoedelijk omdat ik altijd vergeet om planten water te geven  :-X
De Golliwoog doet het hier prima! Ik geef ze 1 x per week een scheut water totdat de aarde vochtig is en beide planten groeien voortreffelijk.
Onze Crook eet er graag van en soms maak ik de blaadjes een beetje nat, dan gaat hij in de plant zitten badderen.
Succes met de scharrelplek, leuk idee!  ;D

Helaas weet ik op de mestvraag geen antwoord.


Sanne

Hoi Moppers,

Water hoeft het Golliwoog plantje niet zoveel 1 keer per week 'n klein beetje is genoeg. Ik had mijn plantje in een brede ondiepe schaal gezet en dan groeit die heel snel naar de zijkanten. Ik heb 'm toen ook al een paar 'gesplitst' (keer 'n stukje d'r af gehaald voor Anneke :P) en dat gaat erg goed. Ook heb ik 'n stukje buiten gezet. Die doet 't ook goed, maar die wordt een beetje bruin/rood en dan vind ik 'm er niet meer zo lekker eruit zien. Dus die geef ik ook maar niet meer aan de vogels.
Mest heb ik die van mij nog nooit gegeven, maar 'k had de schaal toen wel aangevuld met potgrond en dat is ook best 'voedzaam'.

Groetjes,
Sanne

Mars

Ik zat er zelf mee dat ik niet weet of de meststoffen de golliwoog dan nog wel parkietenproof maken. Dus bij het rondje pokon heb ik de golliwwogs overgeslagen!

Het is een dapper plantje, zelfs als je hem op hebt gegeven (ja, te weinig of te veel water), dan klimt hij er weer dapper boven op.

De nieuwe heb ik ook gesplitst, dat gaat door de midden prima, maar kleinere stukjes gaan moeilijker (hij valt zo uit elkaar!).

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Bedankt voor de reacties allemaal.
Eens kijken hoelang ik het plantje in leven kan houden.

Jullie hebben het over splitsen. Bedoelen jullie daarmee dat je het plantje met wortels en al in twee delen splitst en dan in twee potjes plant? Dat is misschien wel handig, want hoe groter de burotuin hoe beter  ;)

Kan je hem ook stekken trouwens?

Chicowen

Ja stekken kan ook. Gewoon een stekje in potgrond zetten en wachten tot ie gaat groeien. ;) (dat werkt hier in ieder geval)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Sanne

Hey Moppers,

Ik kwam net de volgende internet pagina tegen:
http://users.pandora.be/parkiet/giftige%20planten.htm

Ik citeer: "Waar wij wel op moeten letten zijn de meststoffen die wij zouden willen gebruiken. Dit is wel schadelijk voor onze vogels. Als vogels plantenmeststoffen binnen krijgen, ontwikkelen zij een nitraatvergiftiging. De dieren gaan veel drinken, worden benauwd, kunnen een grauwgrijze verkleuring krijgen van de normaal roze slijmvliezen en de dieren kunnen uiteindelijk sterven. Als u een vogel verdenkt van vergiftiging door meststoffen is het daarom aan te bevelen om onmiddellijk contact op te nemen met de dierenarts."

Dus 'k zou geen mest bij de golliwoog doen. Wannneer de grond arm begint te worden zou ik de plant uit de pot halen, de grond er zoveel mogelijk afhalen (natuurlijk niet alles want dan gaan de wortels kapot) en de plant in nieuwe grond zetten.

Groetjes,
Sanne

Mars

De vraag is alleen natuurlijk hoeveel meststoffen er in die neiuwe verse grond zitten.
Maar ja...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Ik krijg het idee dat de website die Sanne noemt het over kunstmest heeft. Jammergenoeg zijn ze daar niet duidelijk over.
Wat Marcia aandraagt vraag ik me ook af. Het lijkt mij dat konijnenkeutels minder schadelijk zijn dan wat er aan voedingsstoffen aan pot- of tuingrond is toegevoegd, als ze uberhaubt al schadelijk zijn.
Ik zal de man van die website eens een mailtje sturen om te vragen of hij meer toelichting kan geven over zijn mestverhaal.

Moppers

Ik heb antwoord gekregen op mijn mailtje:
"Zelf ben ik niet goed op de hoogte over meststoffen, de tekst op de site is afkomstig van dr.H.v.d.Horst, Veldhoven."
Ik zag net dat deze bron ook vermeld is onderaan de tekst.
Is dit de dokter Hedwig waar ik hier wel eens over gelezen heb?

Malibu

Even een vraagje over die Golliwoog, waar hebben jullie die plant gehaald? Want ik kan maar 1 site vinden om het te bestellen en dan is het plantje 3,95, maar betaal je 8,50 voor de verzendkosten  :o en aangezien ik deze informatie vond:

Golliwoog is ook bekend onder de botanische naam Callisia Repens, en wordt onder deze naam als kamerplant verkocht. Het is niet uit te sluiten, en zeer waarschijnlijk dat deze planten met een bestrijdingsmiddel behandelt zijn. Daarom zijn deze planten niet geschikt om aan uw dieren te voederen, en kan bij voedering tot de dood leiden.

was ik benieuwd of jullie misschien een ander adresje weten waar ik zo'n plantje kan aanschaffen ;) de plantjes van die de site waar ik het over had worden dus niet bespoten, maar dat vind ik een beetje duur... Ik wil alleen niet het risico lopen om Malibu te "verwennen" met een giftig plantje  :-\

Safrena

Hey Malibu

Ik weet niet precies waar je woont, maar in de vogelkelder in Den haag kun je deze .
Waarschijnlijk zullen er nog wel dierenwinkels zijn die dat verkopen.

Vele groetjes

Malibu

Haha sinds een paar maanden woon ik weer bij mijn ouders in de middle of nowhere :P waarschijnlijk kent de dierenwinkel het hier niet eens ;) maar ik zal binnenkort eens gaan rondkijken  ;D bedankt!

rogierlommers

Hier ook op zoek naar een adresje om die Golliwoog te halen. 't Liefst in de buur van Nijmegen.

roha

Ank, Tjippielover, heeft laatst naar de fabrikant gemaild, met de vraag of de Golliwoog ook ergens in haar buurt wordt verkocht.
Ik heb net een mailtje eruit gedaan, naar de fabrikant, deze zit in Enschede. Zo gauw ik een reactie heb zal ik het doorgeven.

Over de verkleuring kan ik vertellen, dat het zo rood verkleurt, als het teveel water heeft gehad, althans das mijn ervaring. Het trekt wel weer bij.
Ik vind het een gemakkelijk plantje om te onderhouden. 1 keer per week water geven is voldoende. Ik heb het op een schaaltje staan en geef van onder af water, dus op het schoteltje. Ook ik sla het pokonrondje over.
Ik denk dat er een verschil zit in het plantje van het tuincentrum en het plantje van de fabrikant wat betreft de bemesting.
Je kan altijd het plantje om het jaar/half jaar voorzien van nieuwe potgrond.
Daar zitten ook voldoende voedingsstoffen in.

Mars

#15
Citaat van: Moppers op juli 03, 2008, 11:23:41
Ik heb antwoord gekregen op mijn mailtje:
"Zelf ben ik niet goed op de hoogte over meststoffen, de tekst op de site is afkomstig van dr.H.v.d.Horst, Veldhoven."
Ik zag net dat deze bron ook vermeld is onderaan de tekst.
Is dit de dokter Hedwig waar ik hier wel eens over gelezen heb?

Ja, dat is Hedwig van der Horst. Misschien is het verstandig haar daar een mailtje over te sturen? Ik weet niet of haar mailadres bekend is. Ik weet wel dat ze ooit erg welwillend was toen ik haar opbelde voor informatie. Dus misschien een poging waard?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Ik zou me weer melden als ik een antwoord terug zou krijgen van Muchaterra te Enschede, over de verkooppunten van de Golliwoog.

Als ik het goed begrijp woon jij redelijk dicht bij de belgische grens.Nu moet ik natuurlijk wel gokken, maar bij  Oliemeulen in Tilburg word ook de golliwoog verkocht.In belgie bij amfibia in kontich en gekko reptiles in lier.Kom je er niet uit, kun je ze ook per mail bestellen.Dan kost 1 plantje 2.50.Er zitten er 6 op een tray of 12 in een doos.Helaas komt er wel 6.20 portokosten overheen.

T was de bedoeling dat ik een lijstje zou kunnen krijgen:

Kan je helaas niet de complete lijst van winkeliers doorsturen, maar je kan natuurlijk altijd navraag doen bij je eigen winkelier of die de golliwoog ook leveren kan.Naar mijn mening hoort elke goede dierenwinkel in de golliwoog in huis te hebben.

Dus vraag er naar als je in je dierenwinkel bent en vraag anders of ze het voor je willen bestellen.

Moppers

Helaas, helaas, gister heb ik mijn golliwoogje officieel dood verklaard. Hij heeft het nog best lang uit gehouden, maar ja, geen groene vingers he.
Binnenkort maar eens een nieuwe kopen.

DarkWolf

De mijne gaan ook niet lang meer leven vrees ik ???
Misschien geef ik ze teveel water, k heb geen idee. Maar ze groeien amper, heb ze nu al zeker 3 maand (had er eentje, en 2 stukjes verplant) en ze doen echt niks. Durf ze niet aan mijn parkieten geven, want in no time is het plantje kaal.

Mars

Ze groeien inderdaad te weinig.
Als je ze meteen splitst gaat het goed, maar daarna... dan lijken ze een parkietenaanval niet meer te overleven.

Ik vind vooral dat het nog heel wat lijkt lange tijd (groen en zo), maar als je dan alles optilt blijkt dat er maar weinig echt wortelt.

Vreemd plantje ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Chicowen

Ligt aan het weer volgens mij. In de zomer ging het hier als een speer qua groeien en nu is er inderdaad weinig verandering te zien. 2 van mijn plantjes zijn ook echt dood aan het gaan, de andere blijven wel in leven, maar groeien niet verder uit. Komt vast van het voorjaar/zomer wel weer. :)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

DarkWolf

Ik hoop dat ze dan snel weer beginnen groeien, maarja de lente is nog ver af..Hopelijk overleven ze het tot dan.
Dacht al dat het aan mij lag, want ze hebben nooit echt gegroeid. Ja 1x, en toen hadden mijn parkieten ontdekt waar ik de plantjes had verstopt & hebben ze ze opgegeten en sindsdien doen ze niks meer :P

hillie

Ook bij ons is de Golliwoog overleden.
De gene die het laatst in De Vogelkelder hebben gekocht.
Heb hem afgelopen zaterdag met de kooi schoon maken weg gegooid.

Marcus

Toch is de Golliwoog niet moeilijk te verzorgen. Waar de meeste mensen de mist ingaan, is dat ze de plant poten in een pot of bak dat geen afvoergaten bevat. Ook het gebruik van een grondmengsel dat bestaat uit 100% potgrond is funest voor je plantje. Ikzelf heb de Golliwoog staan in een ruime pot met een grondmengsel van 50% potgrond en 50% gewassen split. Split zorgt ervoor dat de aarde continue kan ademen en laat het water snel afvoeren door de afvoergaten waardoor de wortels ook niet kunnen gaan rotten. Watergeven doe je 2 maal per week, soms 3 keer. Het plantje staat het liefst op een plekje waar veel daglicht komt, maar niet boven de verwarming. Dan droogt het arme ding helemaal uit. Ook het bijmesten is geen probleem, meng wat mestkorreltjes diep door de aarde heen zodat de parkieten er niet bij kunnen.Dit bijmesten kun je om de 2 maanden doen.  :) Stekken gaat helemaal makkelijk. Snij de nog groene takjes af en plant deze voorzichtig in goede stekaarde en besproei de stekjes regelmatig. Watergeven doe je net als met de vaste Golliwoog.  ;D

Bonsai is ook nog een hobby van me en zo ging het verzorgen van de Golliwoog ook wat makkelijker. Het plantje heb ik al 4 jaar.  :D

Mars

Bedankt voor de tips!
Ik vind het bemesten van het plantje toch wel wat eng hoor! Het gaat er niet zo zeer om dat de parkietjes het direct binnen krijgen, maar indirect zit het ook in het plantje. Dus komt het toch in het vogeltje...

Maar we gaan op zoek naar gewassen split!
Edit: even gegoogled, zijn kleine steentjes

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Marcus

Ik was er net zo huiverig voor dat de vogels mogelijke gifstoffen binnenkrijgen. Nu weet ik dat parkieten meester zijn in het verbergen van problemen, maar tot zover heb ik nog geen problemen gehad met kunstmest en het binnenkrijgen via het loof van de Golliwoog. Laten we hopen dat het ook niet gebeurd.  :) Ik zie graag mijn vogels en de planten kerngezond!

Audrey

#26
Ik kreeg een tijdje geleden deze tip die algemeen voor planten geldt: je moet de plant het water laten opzuigen ipv water te gieten op de aarde. Dit ivm de voedingsstoffen die, als je de plant begiet, naar beneden zouden meegenomen worden. Als de plant het water van onderen af opzuigt zou hij ook de voedingsstoffen beter opnemen.
Geen idee of het echt klopt, maar hier staat al enkele maanden een orchidee die het zeer goed doet (krijgt nu zelfs nieuwe knoppen), en ook de Golliwoog leeft nog steeds. Hoewel het ook wel een sterk plantje moet zijn, aangezien hij de reis Den Haag-Torhout overleefd heeft.  :P
De orchidee laten we 1x per week enkele uren in de afwasbak staan, waar dan een bodem water in is. En de Golliwoog staat in een bakje waar ik zo'n 2x per week water indoe dat onmiddellijk voor een deel opgeslorpt wordt.  :)


Iemand die ook een parkiet heeft (de parkiet die hier een tijdje geleden landde en die van iemand van mijn mama haar werk bleek te zijn) zou graag ook een Golliwoog hebben. Als ik het goed begrijp moet ik hiervoor gewoon een takje planten, er moet geen wortel of zo aanhangen? En duurt het dan lang eer het een plant is? Als het lang duurt plant ik wel een stekje voor mijzelf en geef ik haar mijn Golliwoog, aangezien Croky nog steeds denkt dat we hem willen vergiftigen als we hem een takje of enkele blaadjes aanbieden.  :-\

Marcus

De manier zoals de orchidee zijn water opneemt, gaat niet op voor de Golliwoog. De orchidee neemt in 1 keer een hoeveelheid water op en verbruikt het weer over een korte periode. Het wortelstelsel van de orchidee is ook niet hetzelfde als de Golliwoog. Controleer het maar eens, je zult zien dat het een klein aantal, lange, dikke wortels zijn. De Golliwoog heeft een wortelstelsel dat bestaat uit een aantal hoofdwortels en vele kleine haarwortels. Als je de Golliwoog water laat opnemen via het afvoergat, dan gaan er zich zouten ophopen in de aarde wat de plant niet ten goede komt. Op deze manier sneuvelen er ook heel veel kamerplanten.  ;) Maar goed, als je de Golliwoog mest geeft met een vloeibare bemesting, hou er dan rekening mee dat elke bemesting weer wordt uitgespoeld met elke watergift. Een korrelbemesting, hoe gevaarlijk het ook is, is nog altijd de beste manier om je plantje gezond te houden.  :)

Moppers

Ik ben vrijdag even langs de kelder gewipt en heb gelijk maar 2 plantjes gekocht. Ik zag wel gelijk dat mijn oude plantje er de laatste maand sowieso niet goed aan toe was. De blaadjes en stengels van de nieuwe plantjes zijn dikker, steviger.
Ach, voor maar 3 euro voor zo'n plantje vind ik het niet erg om af en toe een nieuwe te kopen. Groene vingers zal ik toch nooit krijgen.

Safrena

Citaat van: Marcus op januari 21, 2009, 19:24:55
... maar tot zover heb ik nog geen problemen gehad met kunstmest en het binnenkrijgen via het loof van de Golliwoog. Laten we hopen dat het ook niet gebeurd.  :) Ik zie graag mijn vogels en de planten kerngezond!

Citaat van: Marcus op januari 21, 2009, 21:20:56
... Een korrelbemesting, hoe gevaarlijk het ook is, is nog altijd de beste manier om je plantje gezond te houden.  :)

Hey Marcus

Sorry maar als ik moet gaan kiezen tussen het risico om een plant gezond te houden met bemestting, of mijn diertjes zonder risico een eetbaar plantje te geven kies ik wel voor het tweede.
Mijn diertjes zijn mij veel belangrijker dan een plant, en dan koop ik liever een nieuwe golliwoog zonder gevaarlijke bemesting, dan het risico en gevaar tegemoet te komen voor mijn diertjes

Vele groetjes

Marcus

Tuurlijk gaan de vogels voor. Ik ben inmiddels ook aan het zoeken voor een andere oplossing voor de Golliwoog om het gezond te houden. Het blijft moeilijk, maar een oplossing is er altijd.  :)

snorkel

ja ja ben er ook aan begonnen nu maar kijken of ze het lekker vinden.. bij ons is ie  gewoon in de dierenwinkel tekoop..  de discus in raalte voor 3 euro nog iets
groetjes wendelien en arie

Moppers

CiteerSorry maar als ik moet gaan kiezen tussen het risico om een plant gezond te houden met bemestting, of mijn diertjes zonder risico een eetbaar plantje te geven kies ik wel voor het tweede.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Dan maar nu en dan een dood plantje en voor 3 euro een nieuwe kopen. Ieder van mijn parkietjes is veel meer waard dan die 3 euro, zij zijn niet in geld uit te drukken.

Marcus

Helemaal mee eens. Je wilt toch een aantal fijne jaren van je vogeltjes genieten nietwaar? Inmiddels ben ik begonnen met 20 nieuwe stekjes van de Golliwoog en die zijn allemaal aangeslagen. Mijn duiveltjes kunnen nu weer een hele tijd vooruit met een verse voorraad aan Golliwoog!  :P  Ook heb ik weer een kleine vooruitgang geboekt omtrent het mestprobleem van de Golliwoog.

Na ongeveer zes maanden is de meeste aanwezige mest in de potgrond meestal verdwenen. Vervang dan de helft van de potgrond voor verse nieuwe grond en snoei de Golliwoog terug op zes blaadjes. Na een week loopt het plantje weer sterk uit en kunnen de vogels er weer een hele tijd plezier van hebben!  :) De beste plek om je Golliwoog te laten groeien is meestal de keuken of de badkamer. Dit zijn vaak de meest warme, goed verlichte en vochtige plekken in het huis.  :)