brood uit handen pikken

Gestart door suuz, juni 18, 2008, 13:57:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

suuz

Hallo,
Wij hebben altijd al parkietjes gewild en een week geleden vloog er opeens een parkiet tegen het raam aan van mijn moeders werk. Ze heeft hem naar huis genomen en wat eten en drinken gegeven. Het blijkt een super lief nog jong mannetje te zijn. We zijn meteen begonnen met hem tam te maken. Hij komt nu al rustig op onze schouder en hoofd zitten en hij probeert ons al een beetje na te praten. Het enige waar we mee zitten is dat als ik een broodje ga eten dat hij dan persee mijn broodje wil. Hij vliegt me dan achterna als ik wegloop en probeert mijn broodje te pakken. Zelfs als mijn broertje hem ondertussen ook een klein stukje brood voert wilt hij liever mijn brood, En vliegt hij me weer achterna. Hoe kunnen we hem dit het beste afleren?
Groetjes Suzanne

Jasmin

Opsluiten in zijn kooi mischien?
Teminste dat zou ik doen.

groetjes jasmin

Audrey

Je moet heel erg oppassen met brood, ze mogen af en toe wel een stukje hebben maar dan 'oud' brood. De mensen die het zusje van Croky hadden gaven hun vogeltje iedere dag een stukje vers brood en hierdoor is het overleden aan een hartaanval  :(
Kun je hem ook niet afleiden met een stukje fruit of groente (geen avocado of rabarber!)? Je zou hem ook kunnen in z'n kooitje stoppen als jullie eten, en ondertussen hem iets lekkers geven in z'n kooitje (stukje trosgierst, 1 keer per week een stukje jonge kaas, fruit, groentje, sliertje pasta gekookt zonder zout en olie,...)

Gelijk met Jasmin  :)

hillie

Ik vraag me af of die het brood echt opeet.
Ons mannetje wil ook altijd graag mee eten als we brood eten.
En dat doet die dan ook meestal maar het meeste van het brood komt te vallen.
Hij verpulvert het meer dan dat die het opeet.
Dus misschien is dat ook zo bij jullie.
Veel plezier met de vondeling.

groeten hilde

Moppers

Bij parkieten geldt de regel: alles wat anderen eten is veel interessanter dan wat er voor je neus klaarligt. Het maakt niet uit of die ander nou een ander parkietje is of een mens.
De enige manier om te zorgen dat hij jouw brood niet opeet is zorgen dat hij er niet bij kan. Dus zet hem als je eet in zijn kooi, of eet het in een andere kamer op.

Sonja

Citaat van: Audrey op juni 18, 2008, 14:03:19
De mensen die het zusje van Croky hadden gaven hun vogeltje iedere dag een stukje vers brood en hierdoor is het overleden aan een hartaanval  :(

Van te vers brood krijgen parkietjes geen hartaanval.
Het zorgt voor verklevingen in de krop, en daarom is het beter om niet teveel brood te geven, en in ieder geval oud brood, zoals je schrijft. ;)

Groetjes, Sonja.

Safrena

Citaat van: Audrey op juni 18, 2008, 14:03:19
Je moet heel erg oppassen met brood, ze mogen af en toe wel een stukje hebben maar dan 'oud' brood. De mensen die het zusje van Croky hadden gaven hun vogeltje iedere dag een stukje vers brood en hierdoor is het overleden aan een hartaanval  :(
...

Het lijkt me echt niet dat een parkietje door het eten van brood overleden is aan een hartaanval.
Te vers brood, blijft in de krop kleven, wat voor verstopping en verzuring van de krop kan leiden me alle gevolgen vandien.

Het feit is dat je parkietje inderdaad af en toe een stukje brood mag, liefste grof brood en dat inderdaad al wat ouder is of al een paar uur uit de  broodzak is zodat het al wat uitgedroogd is.
Maar zoals ook bij alles zo, geef het met mate, max twee tot drie keer per week een klein stukje.

Vele groetjes

Gelijk met Sonja  ;)

Audrey

#7
Citaat van: Sonja op juni 18, 2008, 15:43:32
Van te vers brood krijgen parkietjes geen hartaanval.
Het zorgt voor verklevingen in de krop, en daarom is het beter om niet teveel brood te geven, en in ieder geval oud brood, zoals je schrijft. ;)

Groetjes, Sonja.
Citaat van: Safrena op juni 18, 2008, 15:45:13
Het lijkt me echt niet dat een parkietje door het eten van brood overleden is aan een hartaanval.
Te vers brood, blijft in de krop kleven, wat voor verstopping en verzuring van de krop kan leiden me alle gevolgen vandien.

Het feit is dat je parkietje inderdaad af en toe een stukje brood mag, liefste grof brood en dat inderdaad al wat ouder is of al een paar uur uit de  broodzak is zodat het al wat uitgedroogd is.
Maar zoals ook bij alles zo, geef het met mate, max twee tot drie keer per week een klein stukje.

Vele groetjes

Gelijk met Sonja  ;)

Dat parkietje kreeg iedere dag een stuk van een boterham, en toen het al een eindje overleden was zagen die mensen iemand die vroeg hoe het nog met het beestje was, en toen ze zeiden dat het overleden was aan een hartaanval was het eerste dat die persoon vroeg of het veel brood kreeg. Die persoon is een echte parkietenkenner, is er al heel zijn leven mee bezig, en zo. Dus het kan echt wél als het vogeltje té veel -vers- brood krijgt. Ik weet ook niet wat dan precies een hartaanval veroorzaakt, ik zal het es vragen als ik hen nog es zie.  :)
Ik geef Croky ook af en toe een stukje oud brood hoor, maar niet veel en meestal volkorenbrood en zo, is toch nog iets beter denk ik (en anders telt de gedachte ook al hé  :P)

Parkieten-Freak

Van brood eten gaat een parkiet niet dood. Integendeel zelfs.
Ik denk eerder dat parkieten die uitsluitend zaad eten, sneller sterven aan een hartinfarct dan een parkiet die naast zaad elke dag een stukje brood en fruit en/of groente krijgt.
Brood is gezond en levert koolhydraten en B vitaminen, het bevat geen vet. Zaad is voornamelijk vet het bevat natuurlijk ook voedingsstoffen.
Te vette voeding veroorzaakt problemen bij vogels, o.a. leververvetting.
Verder geloof ik niet dat een leek dermate veel medische kennis in huis heeft dat hij of zij de diagnose "hartinfarct" bij een vogeltje kan stellen. Daar komt heel wat meer bij kijken......


MadameX

hee mijn parkietje doet precies hetzelfde  :o :o hij wil alleen het brood dat IK aan het eten ben en het liefst uit mijn mond,, maar dat doen we maar niet ;) ;) maar ik wist niet dat brood slecht kon zijn voor een parkiet :S mijn parkietje krijg alleen een stukje van een broodje dat in de oven is geweest maar toch,, hij verpulvert het meeste gewoon om mee te spelen, maar kan het zijn dat hij nu al verkleving in zijn kropje heeft??

Parkieten-Freak

Citaat van: MadameX op juni 18, 2008, 16:39:24
hee mijn parkietje doet precies hetzelfde  :o :o hij wil alleen het brood dat IK aan het eten ben en het liefst uit mijn mond,, maar dat doen we maar niet ;) ;) maar ik wist niet dat brood slecht kon zijn voor een parkiet :S mijn parkietje krijg alleen een stukje van een broodje dat in de oven is geweest maar toch,, hij verpulvert het meeste gewoon om mee te spelen, maar kan het zijn dat hij nu al verkleving in zijn kropje heeft??

Brood is niet slecht, en nee, hij heeft geen verkleving in zijn kropje.


Safrena

Hey Audrey en MadameX

Ik geef al jaren en dag drie keer per week een stukje brood aan mijn diertjes zonder enig probleem daarmee te hebben.
Bovendien zijn ze er helemaal gek van  :P

Af en toe een stukje brood is gezond voor je diertje zeker bruin brood is goed. Het enige waar je het beste een beetje op let is dat het niet te vers is
Geef ze liever brood dat al een dagje ouder is of geroosterd (niet donker) of een paar uur al uit de broodzak is, en dan hoef je je ook geen zorgen te maken

Laat een parkietje nooit eten uit je mond eten, geen brood maar ook geen andere voeding.

vele groetjes