is mijn vogeltje eenzaam ?

Gestart door wolkie, juni 17, 2008, 15:13:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wolkie

hallo  allemaal ,

ik heb even een dringende vraag !
ik heb sinds zondag een 6 weken oude graspariektje . wolkie ( zie foto )
hij is al redelijk tam eet alleen nog niet echt uit mijn hand .
wel mag ik hem voeren . ( zoals je een hond een koekje geeft )

alleen hij lijkt zo eenzaam . ik heb 2 schommeltjes in de kooi hangen
en een kettinkje..met ringen en onderaan een belletje
alleen speelt hij er niet mee

als ik in de woonkamer ben is hij rustig , maar als ik even naar andere kamer gaat om een sigaretje te roken
of naar de wc begint hij keihard te fluiten . ( naar mijn idee roepen )

ik geef hem heel veel aandacht .. ik aai hem als tie in zijn kooi zit ( durf hem er nog niet echt uit te halen )
en savonds als mijn vriend thuis is mag tie even vrij ..dan loopt tie ook vrolijk door de woonkamer heen
hoog vliegen kan tie niet omdat tie gekortwiekt is .

alleen hij moet zich ook kunnen vermaken als ik bijv even naar de winkel ben .
waarom speelt hij niet met zijn speeltjes ?
moet ik andere speeltjes kopen ? of is tie gewoon heel erg eenzaam ?
want dan koop ik misschien nog maar een parkietje dr bij zodat hij een vriendje heeft .
wilde er eigenlijk eerst 1 zodat ik hem helemaal tam kon maken en al mijn aandacht aan hem kon geven .

heeft iemand hier ervaring mee ? of moet ik het gewoon nog een paar dagen aankijken ?aangezien ik hem pas sinds zondag heb ?

groetjes rebecca

Mandy

Hallo Rebecca,

Stel je eens voor: Je bent nog piepjong, zit lekker bij moeders in een warm nestje met broertjes en zusjes, dan ineens wordt je daar weggehaald en in een vreemde kooi gezet en en in een vreemde omgeving. Weg geborgen gevoel! En dan wordt ook nog van je verwacht dat je leuk gaat doen, klinkt wat hard maar zo moet je je het een klein beetje voorstellen.

Laat hem eerst een paar daagjes rustig wennen, ook aan jou. En natuurlijk aan de speeltjes...

Een 2de erbij is nooit verkeerd, ik ben daar juist groot voorstander van.
En samen is altijd leuker dan alleen. Ook samen krijg je ze wel tam, maar met iets meer geduld.
Als je van plan bent om hem heel veel aandacht te geven dan is het niet direct noodzakelijk om er een 2de bij te nemen, even ter informatie... Hij zal jou als kameraadje gaan zien, maar als je veel van huis zou ik het zeker wel doen hoor.

Vraagje aan jou: Waarom is ie gekortwiekt dan?! Mijn mening: Zou ik nooit doen...

Maar wel heel veel plezier met hem!

Sonja

#2
Hoi Rebecca,

De meeste parkietjes spelen nog niet meteen met hun speeltjes, dat komt vanzelf na een poosje.
Het is ook even uitproberen welke speeltjes Wolkie leuk vindt, het ene parkietje houdt van slopen, het andere parkietje houdt van schommelen, de volgende van spelen met een balletje. Daarom geef je hem het beste verschillende dingen om mee te spelen.

Ik denk ook dat Wolkie je roept als je uit beeld verdwijnt. Als je twee parkietjes hebt doen ze dat ook naar elkaar, en voor Wolkie ben jij nu zijn enige gezelschap. Parkietjes zijn groepsdiertjes en dol op gezelligheid.
Als je even niet thuis bent, kun je de radio voor hem aanzetten. Het schijnt dat ze praatprogramma's het leukste vinden. ;)

Als je echt vaak van huis bent, kun je overwegen om Wolkie een soortgenootje te geven. Dan blijven ze nog steeds aan jou gehecht, maar hebben ze in ieder geval elkaar als er niemand thuis is.

Twee parkietjes kun je ook heel goed tam maken, het vraagt alleen wat meer geduld omdat ze natuurlijk ook met elkaar willen spelen. Maar het is heel goed mogelijk hoor, er zijn er hier velen met meer tamme parkietjes, waaronder ik zelf ook.

Het is jammer dat Wolkie gekortwiekt is, veel mensen denken dat dat de manier is om een parkiet snel tam te maken.
Dat is echter niet het geval. Een gekortwiekte vogel blijft alleen bij je zitten omdat hij niet weg kan, en niet omdat hij ervoor kiest om bij je te zitten. En zeg nu zelf, wat is er leuker dan een parkiet die uit eigen vrije wil op je hand of schouder komt zitten, omdat hij vertrouwen in je heeft?
Tam maken doe je niet door een vogel te kortwieken, maar door met heel veel liefde en geduld zijn vertrouwen te winnen.

Je zou voor Wolkie ook deze filmpjes eens kunnen afspelen, veel parkietjes vinden dat erg leuk:
http://www.parkietenfreak.nl/r-fritz.php

Veel plezier met je kleine vriendje!

Groetjes, Sonja.

wolkie

hallo

alleereerst thx voor jullie reacties .
ja hij is gekortwiekt omdat die vrouw zei dat dat nodig was ivm het tam maken
heb er nu inderdaad veel over gelezen dat dat niet zo is en er dus ook spijt van :(
ik ben een beginner in het houden van vogels dus ik dacht dat die vrouw wel wist waar ze het over had
na het een en ander gelezen te hebben besef ik nu dus ook dat het helemaal niet zo is ..

wolkie trekt inderdaad veel naar mij toe .. ik ben niet veel van huis en heb dus alle tijd en aandacht voor hem .
wel krijg ik binnen 3 weken een kleintje en zou mijn aandacht dus moeten verdelen ..
ik laat wolkie trouwens nooit langer dan een uurtje alleen ..
ik zou het ook niet leuk vinden als ik ergens kom waar alles nieuw is en de hele dag alleen zou moeten zitten
als ik ga computeren neem ik wolkie ( met kooi en al ) ook gezellig mee naar de computer kamer zodat hij niet alleen in de woonkamer hoef te zitten

en met dit lekkere weer ga ik samen met wolkie op balkon zitten dat vind tie helemaal geweldig omdat tie natuurlijk vogeltjes buiten hoort
ik kijk het nog eventjes aan .. of wolkie ook zonder mijn aandacht kan op sommige momenten .. miss nog een balletje dr bij als speelgoed
helpt het niet dan ga ik zeker een 2de nemen ..wil er eerst liever 1 tam maken .. en dan pas 2de erbij nemen ..zodat alle aandacht voor wolkie is ..
wolkie vertrouwd mij wel trouwens ... want ik mag hem voeren .. aaien .. en als me vriend dat doet bijt wolkie maar misschien is dat omdat me vriend iets ruwer is dan mij ...en ongeduldig ..

over een uurtje is mijn vriend thuis dan mag wolkie weer lekker even vrij door de woonkamer.iniedergeval bedankt voor jullie reacties ..ik kijk het nog heel eventjes aan .. en anders komt er gewoon een vriendje bij voor wolkie en moeten we maar met zijn 3tjes vriendjes worden .:D

Jacko

Ehm.. snelle vraag over het balkon..  Neem aan dat je wolkie dan ook met kooi en al meeneemt naar het balkon, of niet?
Zo nee, dan mag hij gekortwiekt zijn.. hij kan nog wel erg goed springen..

Graag een reactie ;)

wolkie

ja wolkie gaat dan inderdaad met kooi en al mee naar het balkon ;)
wil hem echt niet kwijt natuurlijk !

zonet is iets wonderbaarlijks gebeurd .. terwijl ik de kooi voor me had staan was ik wolkie trosgier aan het voeren .
ik dacht ipv het tussen mijn vingers te nemen doe ik het eens op mijn platte hand ..
eerst ging hij stom zitten kijken alsof tie wou zeggen van maar dat doe ik toch lekker niet ...
ik begon rustig tegen hem te praten en hij begon vanaf mijn platte hand te eten ...
ik ging wat verder van hem vandaan met mijn hand zodat hij er moeilijker bij kon ..
en ja hoor hij ging op mijn hand zitten !! het was maar 5 seconden ofzo maar vind het toch een hele vooruitgang !!!
aangezien ik hem ook pas sinds zondag heb .. en zelf een beetje bang ben/ was ...

maar het wederzijds vertrouwen begint te groeien ! en ik sta versteld dat het zo snel gaat eigenlijk
miss omdat ik 3 kwart van de dag met wolkie door breng maar ik ben nu al weg van parkietjes en zodra wolkie echt goed tam is ..
komen er zeker meer ! geweldige diertjes :D

lorenzo

wij hebben ook na 2 dagen al meteen een 2de gehaald, het leuke is dat ze vroeger ind e winkel ind e zelfde kooi zaten, du ze kennen elkaar ene beetje en vermaken zich prima!