een paar korte praktische vragen

Gestart door Federerfan, juni 13, 2008, 18:09:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Federerfan

Ik heb een paar korte praktische vragen en het leek me niet handig om voor elk ervan een apart topic te openen:
- Op de bodem van mijn houten kooi ligt een stuk hard doorzichtig plastic ter grootte van de hele bodem. Daarop leg ik de houtsnippers. Moet ik dat stuk plastic laten liggen of moet ik het weghalen?
- Jimmie rent vaak door zijn kooi waardoor de helft van zijn kooi niet bedekt is door houtsnippers. Is het nog omdat een paar keer per dag goed te leggen of maakt dat niet uit?
- Klopt het dat het vrij intensief is om een vogel uit zijn kooi te laten? Wat ik bedoel, is dat ik steeds op hem let (laatst zat ik op mijn bureaustoel en was hij vlak achter een wieltje gaan zitten; ik zag het dus ik bleef gewoon stil zitten tot hij weg was. Ik vroeg me af of jullie daar ook zo mee bezig zijn.
- Is het erg om een parkiet elke dag een heel klein beetje trosgierst te geven (ik geef het hem steeds als hij teruggaat in zijn kooi en ik laat hem er elke dag even uit)?
- Zijn de uitwerpseltjes van vogels makkelijk uit kleding te krijgen en moet je dat nog voorbehandelen? Het zal vast weleens gebeuren (zoals gisteravond) maar als het er moeilijk uit te krijgen is zorg ik dat ik iets ouds aan heb als ik hem uit zijn kooi haal (want hij komt veel bij me zitten).

Bedankt, René


Jacko

Ha René,

1) Het plastic kun je er gewoon in laten liggen, is ook makkelijk met schoonmaken omdat (ik hieruit opmaak dat) je geen uitschuifbare bak hebt.
2) Zo erg kan het toch niet wezen dat er hele open plekken zitten door het rondrennen van je parkietje?  :P  Je kunt gewoon even met je hand de snippers weer beetje goed schuiven, maar is niet erg.
3) Met een klein beetje trosgierst zie ik niet echt een probleem, ik neem aan dat je daar een paar hapjes mee bedoelt?
4) Hangt er een beetje af wat voor poepjes je vogeltje laat, losse fladders zijn meestal wat moeilijker dan solidere poepjes.  Voorbehandelen hoeft niet, gewoon 's avonds even met wat water (evt. lauwwater) en een washandje de vlekjes eruit boenen.

Groetjes :)

zibline

hey federerfan,

je mag het stuk plastiek laten liggen ik heb dat ook zodat er niet te veel pluimen rond vliegen en zo ...
het is beter om 1 keer per week een halve trostgierst te geven want anders worden ze te dik!!
het maakt niet echt uit als je het goed leg of niet want in de natuur is het niet zo dus ...
je moet wel OPLETEN want als je , je parkietje niet ziet en je rijd op hem :'( oeioei!!
Let goed op voor u parkiet !!

groeten !!  :)

Ingsu

Hij mag maximaal per week een halve sliert trosgierst, of je er nu elke dag een beetje van geeft, of alles in één keer, maakt opzich niet zoveel uit. Ik zou het inderdaad elke dag een klein beetje doen [en als het "op" is hang ik het vaak nog eventjes in de kooi want ze vinden het heel leuk om de takjes helemaal te slopen ;)] want dan heb je niet het probleem dat hij misschien zijn zaadjes niet meer eet omdat hij al zoveel trosgierst op heeft, maar dat is heel persoonlijk wat je het liefste hebt. Het belangrijkste is dat je hem niet te veel geeft!

Groetjes van Inge

Federerfan

Bedankt voor al jullie antwoorden! :) Daar kan ik wel wat mee. Morgen ga ik weer naar De Vogelkelder. Ik ga weer een speeltje voor hem kopen. En ik wil Jimmie deze week voor het eerst een badje geven. ::)

Audrey

Wat de ploepjes betreft, mijn ervaring is dat je ze best laat opdrogen en dan eraf krabt, als er dan (op lichte kledij bvb.) nog een vlekje zichtbaar is, gewoon met wat water. Maar, zoals Jacko al zei, het hangt af van de 'vastheid' van de ploepjes. Je moet zeker je kledij niet met speciaal wasmiddel gaan wassen, er bestaan hardnekkerige vlekken dan ploepjes  :)
Leuk dat Jimmie morgen een nieuw speeltjes krijgt, daar is hij vast blij mee  ;D

Federerfan

Citaat van: Audrey op juni 13, 2008, 23:38:46
CiteerWat de ploepjes betreft, mijn ervaring is dat je ze best laat opdrogen en dan eraf krabt, als er dan (op lichte kledij bvb.) nog een vlekje zichtbaar is, gewoon met wat water. Maar, zoals Jacko al zei, het hangt af van de 'vastheid' van de ploepjes. Je moet zeker je kledij niet met speciaal wasmiddel gaan wassen, er bestaan hardnekkerige vlekken dan ploepjes  :)
Oke, dank je wel. Ik ga mijn best doen.
Leuk dat Jimmie morgen een nieuw speeltjes krijgt, daar is hij vast blij mee  ;D
Ja, ik hoop het wel. Hij heeft sowieso weer een drukke dag want ik ga hem (met wat trosgierst) in zijn vervoerskooitje zetten om de kamer waar hij in staat even te laten luchten. En hij is er wel even uit, want ik moet ook zijn kooi schoonmaken. Ik leg er denk ik wat houtsnippers bij, dan komt het hem wel een beetje bekend voor.