Waar of niet waar?!

Gestart door Mandy, juni 10, 2008, 14:29:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mandy

Ik zou graag willen weten wat men van het volgende vindt:

1. Als je een parkiet wilt en die haal je op bij een dierenwinkel bijvoorbeeld. Wordt je dan goed geinformeerd over de voor en nadelen?!
Of zien het ze het als verkoop product?????

2. Ik zie maar al te vaak dat kleine huisdieren "zomaar" gekocht worden en dat men erg snel het zin ervan af heeft...

Eenmaal gekozen = Blijft gekozen.... (tenzij medische redenen)

Waar of niet waar?


Milo-Pixel

#1
Als je naar de dierenwinkel komt waar ik werk, en je wilt een dier kopen, proberen wij altijd zo veel mogelijk informatie te geven (en ook JUISTE informatie, dus niet alles zeggen om het dier maar met diegene die geinterreseerd is weg te krijgen). Maar, er zijn zat winkels die dit niet doen, en de dieren wel aan de eerste beste meegeven zonder enig advies.. Het is dus wisselend.

Ik vind wel dat dierenwinkels heel snel "afgeschreven" worden, terwijl er toch zeker hele goede tussen zitten. Het is jammer dat er veel minder goede, tot slechte winkels tussen zitten.., maar laten we dan zowiezo niet vergeten dat er ook dierenwinkels zijn met personeel die wel om de dieren geven, en mensen die de winkel runnen met hun hele hart.

Mandy

Ik scheer ze ook niet allemaal over een kam. Maar ook op de PF site kom je wel eens tegen: Ja maar de dierenwinkel zei...
En het komt al helemaal vaak voor dat ze te jong verkocht worden.

Hoe vaak komt het dan ook niet voor dat men eigenlijk weet niet waar ze aan beginnen en het blijkt dat de opvoeding niet gemakkelijk is en ze kijken er niet meer naar om, dat het maar terug gebracht wordt, geen zin meer in hebben, of als kado wordt gegeven en b.v. kinderen maar een week of 2 leuk vinden, naar het asiel gebracht worden of erger...

Bij jou twijfel ik er niet aan! ;)

Sonja

Citaat van: Mandy op juni 10, 2008, 15:09:52
Hoe vaak komt het dan ook niet voor dat men eigenlijk weet niet waar ze aan beginnen en het blijkt dat de opvoeding niet gemakkelijk is en ze kijken er niet meer naar om, dat het maar terug gebracht wordt, geen zin meer in hebben, of als kado wordt gegeven en b.v. kinderen maar een week of 2 leuk vinden, naar het asiel gebracht worden of erger...


Dit kun je natuurlijk niet alleen bij de dierenwinkel neerleggen.
De ouders van kinderen zouden er ook een flink steentje aan bij kunnen dragen dat een kind zijn/haar verantwoordelijkheid neemt voor het diertje.
Bovendien vind ik dat bij heel jonge kinderen je nog niet kunt verwachten dat zij helemaal goed in kunnen schatten wat het hebben van een huisdier precies inhoudt.
Daarom is het bij jonge kinderen van groot belang dat de ouders er ook helemaal achter staan, omdat zij altijd de eindverantwoordelijke zijn.

Een grasparkiet, of welk ander dier dan ook, kado doen aan iemand is natuurlijk nooit een goed idee.

Een goede dierenwinkel hoort zijn klanten zo goed mogelijk in te lichten en niet alleen maar te denken aan de verkoop.
Helaas zijn niet alle dierenwinkels zo, maar gelukkig  een hoop wel.

Maar daarnaast hoort degene die van plan is een parkietje aan te schaffen, zich ook van tevoren goed te informeren en niet pas op het moment dat ze naar de dierenwinkel of kweker stappen.

Als je zorgt dat je zelf goed beslagen ten ijs komt is dat al een heel goed begin.

Groetjes, Sonja.

Ingsu

Ik vind het ook belangrijk dat de dierenwinkel goede informatie verschaft, maar als aankomend baasje vind ik het nog VELE malen belangrijker dat je zelf al informatie hebt opgezocht VOORDAT je aan een dier begint. Een dierenwinkel kun je niet echt met de verantwoordelijkheid opzadelen om iemand een dier niet te verkopen omdat het al dan niet een impulsaankoop is. Een winkel mag ook geen klanten weigeren. [dat neemt uiteraard niet weg dat het personeel verstand van zaken moet hebben, dat sowieso!]

Ook dat dierenwinkels te jonge parkietjes verkopen kan ik niet echt hun "schuld" noemen, zij krijgen hun diertjes van kwekers en hebben daar verder weinig invloed op... kwekers zien ook vaak genoeg hun diertjes alleen maar als product.

Maar uit ervaring zou ik ook zeggen dat veel dierenwinkels niet zo zijn zoals ze zouden moeten zijn wat betreft voorlichtingen/informatie.

Milo-Pixel

Citaat van: Ingsu op juni 10, 2008, 16:43:19
Ook dat dierenwinkels te jonge parkietjes verkopen kan ik niet echt hun "schuld" noemen, zij krijgen hun diertjes van kwekers en hebben daar verder weinig invloed op... kwekers zien ook vaak genoeg hun diertjes alleen maar als product.

Hier ben ik het niet mee eens. Dierenwinkels zijn zeker wel verantwoordelijk voor het bestand aan dieren dat ze hebben. Veel dierenwinkels halen hun dieren 'simpel' bij de groothandel vandaan. Ik ben 1 keer naar een groothandel geweest, en ik wil daar nooit, maar dan ook nooit meer het dierengedeelte in! Ik vind dat dierenwinkels de verantwoording hebben om gezonde dieren te verkrijgen, bij goede fokkers en kwekers. Je moet als baas, of filiaalmaneger beschikken over de juiste contacten van de te verkrijgen dieren, en niet even langs de groothandel.

Mijn baas heeft er bewust voor gekozen geen dieren te halen bij groothandels. En wij hebben nu dus ook goede bronnen van kwekers en fokkers, waar we gezonde en heel mooie dieren van krijgen. Het kan dus wel anders!  Dat een dierenwinkel dus geen invloed heeft op het bestand van dieren, en hetgeen waar ze vandaan komen, is dus niet waar. Sommige willen alleen niet anders, of hebben toch nog te weinig kennis om te zien dat een kweker of fokker niet voldoet (denk bijv. aan het aannemen van parkietjes die maar 5 weken oud zijn).

Groetjes, Marit

Mandy

Goeie discussie merk ik al wel! ;D
En inderdaad bij jonge kinderen zijn de ouders verantwoordelijk, absoluut...

Ik heb ook de ervaring bij een dierenwinkel dat een parkietje te jong heb gekocht. En als je vragen hebt, ze zijn niet kundig genoeg.
Als je bij Blokker een strijkijzer koopt dan wil je toch "product informatie" ..btje vreemde vergelijking maar het zegt wel iets over de kennis en interesse toch?!

Ik ken zelfs een mevrouw die alle dierenwinkels, kwekers en noem maar op af gaat en kijkt of ze wel gezonde dieren verkopen ( wat ik overigens ook niet in 1 zin vindt passen is: dieren + kopen ) maar zijn dieren niet gezond dan koopt zij ze en "lapt ze op en dan gaan ze naar liefhebbers, en daar heeft ze bijna een dag taak aan!! Het bestaat.... helaas!

ciske

als je dat doet zoals die vrouw doet houd ze het ook een beetje in stand... want dan denken de dierenwinkels van ik hoef er niets aan te doen want die vrouw koopt ze toch wel. scheelt ons weer kosten... (niet alle maar een aantal toch zeker)

Mandy

#8
Ze heeft er zeker al wat van gezegd.  Maar ze luisteren niet en ze kan het niet aanzien, wat ik ook wel begrijp.
Als meer mensen denken: ach dat helpt toch niet, dan gebeurt er toch ook niks?!

Graag wel ontopic blijven,
Gr PF

Milo-Pixel

Als het goed is wel als de dierenbescherming ingeschakeld word.

Mandy

Zou ik ook doen meteen!
Maar we wijken een beetje af.  ;) deels ook door mezelf.... Maar betere inlichting en informatie is dus wat nog veeeeeeeeeel beter kan....

chrikske

ik weet dat er heel wat dierenwinkels zijn dat wel veel doen voor hun dieren en ze echt een goede verzorging geven  :)

maar er zijn ook dierenwinkels die (het klinkt misschien wel grof) zich precies niets aantrekken van de dieren en ze alleen maar zo snel mogelijk willen verkocht krijgen voor geld in het laadje.

zou het niet beter zijn om de verkoop van dieren te verminderen in de dierenwinkels? en mensen aan te raden hun diertjes te kopen bij kwekers/hobbykwekers waar ze er zeker van zijn dat de dieren gezond zijn?

groeten

Parkieten-Freak

#12
Ik heb dit topic verplaatst.
Over tweede deel van de stelling hebben we al een soortgelijk (discussie)topic, het is niet nodig om het hier nog eens over te doen.
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=12725.100;topicseen

Deel 1 van de stelling vind ik niet echt een discussieonderwerp. Daar komt nog eens bij dat wat de één een nadeel vindt, de een ander wellicht een voordeel vindt. De koper in spé heeft naar mijn mening een (te) grote rol bij de aankoop.
Sonja geeft dat eigenlijk in haar reactie al aan.








Kyrenna

Citaat van: Mandy op juni 10, 2008, 14:29:42
Ik zou graag willen weten wat men van het volgende vindt:

Als je een parkiet wilt en die haal je op bij een dierenwinkel bijvoorbeeld. Wordt je dan goed geinformeerd over de voor en nadelen?!
Of zien het ze het als verkoop product?????


Zeker het laatste, in ieder geval bij de drie dierenwinkels waar ik vogels heb gekocht. Je wijst het diertje aan dat je hebben wilt, ze trekken tuinhandschoenen aan en proppen 'm in een doosje. Met een beetje mazzel blijven de vleugels heel :/ Ok, lichtelijk overdreven. Wat niet overdreven is, is dat ik nog nooit voorlichting gehad heb in een dierenwinkel. Ook hoefde ik niet aan te komen met problemen die ik met aankopen had.

M'n eerste aanschaf-vogeltje kwam van de markt. Die man was zelf kweker, en nam alle tijd om m'n moeders vragen te beantwoorden. Toen we z'n kleinste parkietenkooitje kochten moesten we beloven dat we hem er wel uit zouden laten, dagelijks, en opletten met de planten, ja! Toen we hem maanden later weer om een vogeltje vroegen omdat 't eerste vogeltje zo eenzaam leek, wilden we ook meteen een grotere kooi bij hem kopen. Hij had alleen een valkparkietenkooi, maar was het met ons eens dat twee parkietjes niet in het eerste kooitje konden. We mochten de kooi dus voor de helft hebben, na verzekeringen dat vaders wel goeie ronde stokken maken kon. "en deze is groot genoeg om takken in te hangen, wilgen, vinden ze lekker knagen, moet je doen". Echt, toen hij stopte was ik niet blij.

Het eerste vogeltje ging dan wel na een jaar al dood, maar het 1-jarige mannetje dat we toen van hem kochten voor het eenzame vrouwtje heeft nog elf jaar geleefd. Dat is ook iets...vogels uit dierenwinkel één en twee zijn nooit ouder geworden dan 5, 6 jaar :(

Lomp samengevat: in mijn ervaring geven dierenwinkels slechte service en slechte kwaliteit. Acht van de tien mensen die er werken weten vrijwel niets van vogels, er van uitgaande dat hun werk ze wat interesseert...dat betwijfelde ik ook wel eens.

De positieve kant van m'n negatieve ervaringen met dierenwinkels is dat ik nu alleen nog maar vogels van particulieren wil: van de vier lieverds die ik nu heb zijn er drie 'tweedehands' 'geadopteerd' of hoe je 't verder noemen wil als mensen afstand doen van hun parkieten. Maar daar ga je weer...hoeveel van de afstandsvogels hadden voorkomen kunnen worden door betere voorlichting?

Stiekem ben ik wel voor een wettelijk verplichte wachttijd van een week ofzo. Dat je voorgelicht wordt, een verklaring tekent dat je die voorlichting gehad hebt, dat je een schriftelijke versie mee naar huis krijgt, en dat je dan een week later pas een vogel mag uitzoeken. 't Voorkomt in ieder geval de ergste impulsaankopen, denk ik.

Maar goed. Ik ga maar es dromen in m'n bed ipv online :)

Caviaplanet

Mijns insziens is het het bestje eerst jezelf in te lezen alvorens aan een dier aan te schaffen. Dan ben je ook niet afhankelijk van wat er eventueel wel of niet verteld wordt in de dierenwinkel. Je weet dan ook waar je op moet letten, dus of een dier er gezond uit ziet.
Groetjes
Jolanda