wat moet ik doen?

Gestart door Rianntjee, juni 10, 2008, 18:18:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rianntjee

hoihoi,
Vanmiddag ging ik naar de boerenbond, omdat ik wilde kijken of er nog nieuwe speeltjes binnen waren en ik wilde graag weer naar de parkietjes komen kijken. Er waren ook nog andere vogels waarvan ik de naam niet weet. Ik zag dat er 4/5 een kale kop hadden. 2 van de 4 valkparkietjes hadden ook een kale kop. Ik vroeg me af of ze schurfmijt hadden. Ineens zie ik een klein vogeltje op de bodem zitten. Ik denk huh wat is daarmee aan de hand.. Zag ik ineens dat zijn pootje heel raar zat. Leek wel gebroken/gekneust/uit de kom. Ik weet het niet. 1 teentje zat ook helemaal verkeerd. Hij kon ook niet vliegen. Ik gevraagd aan een medewerker wat er met dat vogeltje aan de hand was. Ze keek even en zei: ''Ja, hij heeft iets aan het pootje.'' 5 seconde later zei ze: ''Ze kan niet op het stokje komen.'' Glimlachte naar me en liep verder. Ik dacht WAT?! die lult wat uit haar nek... Ik kon me er echt over ergeren en kon er echt om huilen. De volgende keer als ik weer daarheen ga neem ik mams mee en die gaat er eens wat van zeggen, want een grote mond heb ik niet echt. Ik vond het echt erg om dat te zien. Maarja ik kan geen valse beschuldigingen gaan geven, want wie weet hebben ze die vogels ??met schuftmijt?? al behandeld..

Nu is mijn vraag wat moet ik er nu aan doen?? Wat moet ik nu gaan zeggen, want als dit zo doorgaat vind ik het echt niet normaal meer..  :'( :(

m.v.g. Rianne

roha

Hoi,

Zo te lezen zien de vogels er behoorlijk gehavend uit. De kale koppies komen niet door schurftmijt, dat zit aan de snavel en de pootjes, maar dat kun je best opzoeken, om te zien hoe schurftmijt eruit ziet.
Het lijkt mij eerder dat de vogels niet goed met elkaar overweg kunnen, te veel misschien in de ruimte? Maar het kan evengoed wat anders zijn.
Wat je er aan kan doen? Je kan de Dierenbescherming hierover inlichten. Zij zullen (zeker als er meer geklaagd is/wordt) de winkel bezoeken en inspecteren of er inderdaad wat aan de hand is met de vogels.


Mandy

Zie mijn discussie topic eens, dit bedoel ik nou!!!

Wat jij moet doen is de dierenbescherming bellen.
Het doet zeer om zoiets te zien en ik neem aan dat je het niet uit je hoofd kunt krijgen, je moet actie onder nemen. Ook voor jou zelf.
Telefonisch is voor jou misschien makkelijk. Je kunt ook de dierenambulance bellen, de vogelopvang en noem maar op!
Of allemaal kopen en dan op "lappen"... en kijken of er een liefhebber voor is?!

Het zijn maar ideeen maar er moet zeker wat gebeuren.
Anders wil ik ze nog wel voor je bellen. Welke plaats?

Tegelijk geplaatst met Roha zag ik met wel met de zelfde tip....  ;)

Milo-Pixel

Citaat van: Mandy op juni 10, 2008, 19:15:44
Of allemaal kopen en dan op "lappen"... en kijken of er een liefhebber voor is?!

En de volgende dag zitten er weer nieuwe zielige parkietjes.... Ik denk persoonlijk niet dat dit de oplossing is (ookal heb ik zelf ook een keer bijna een zielig ventje met schurftmijt meegenomen...).  :(

Mandy

Was een idee, wil niet zeggen dat dat werkt hoor... Maar ook al zeg je er iets van dan doen ze er niks mee.
Laten zitten dat doe je dan ook niet makkelijk...

Dit is wel erg moeilijk maar de dierenbescherming lijkt me dan het beste, toch?!
Voor meldingen van dierenleed, kunt je bellen met het landelijk Meldnummer dierenmishandeling:

0900 – 20.21.210 (0,10 p/m)

Je krijgt dan de meldkamer van de LID danwel de plaatselijke afdeling aan de telefoon

Rianntjee

#5
ik zou dat heel graag wllen doen maar ik ben zoo bang dat er mensen achter zullen komen dat ik dat doorgegeven heb  :(
De plaats is einighausen (ligt in zuid limburg). Ik weet niet of jullie dat plaatsje kennen..

@roha
het kan wel kloppen ja dat de vogels niet overweg kunnen met elkaar. Toen ik daar was had ik 1 valkparkiet(die wel nog kopveren had)ruzie zien maken met de andere(wat geen kopveren meer heeft). Alleen weerde die valkparkiet ZONDER kopveren zich niet af.

Parkieten-Freak

Citaat van: Rianntjee op juni 10, 2008, 20:40:04
ik zou dat heel graag wllen doen maar ik ben zoo bang dat er mensen achter zullen komen dat ik dat doorgegeven heb  :(
De plaats is einighausen (ligt in zuid limburg). Ik weet niet of jullie dat plaatsje kennen..

Daar hoef je niet bang voor te zijn:
Citaat:
Melders krijgen de garantie dat er zorgvuldig en conform de Wet bescherming persoonsgegevens met hun gegevens wordt omgesprongen. Natuurlijk wordt uw naam niet bekend gemaakt bij de 'beklaagden'.

http://www.dierenbescherming.nl/content.php?gid=18&pid=1


Rianntjee

Maar ik vond het echt niet normaal toen ik dat ene vogeltje zag met dat zere pootje. Ik weet al hoe dat diertje heette. Het was een .....meeuwtje. En ik vond het ook een beetje onbeschoft dat die vrouw zei: '' Ja hij heeft wat aan zijn pootje en kan niet op het stokje komen.'' Volgens mij heeft nog niemand het eens opgemerkt daar dat dat arme beestje daar zit. Ik kon er echt zo om huilen. Vreselijk!!. Mam en ik gaan binnenkort eens langs.

Ik kan me ook nog een keer herinneren dat er een parkietje zat dat niet kon vliegen. Ik heb toen gevraagd wat hij had en die meneer zei dat zijn vleugels waren geknipt omdat hij een afwijking had ofzoiets en dat het weer zou bijgroeien. Naar mijn mening zag dat parkietje er wel magertjes uit, maar of dat echt zo was weet ik niet. Toen ik vandaag ging kijken was het vogeltje er niet meer en ik vraag me af zou het zijn overleden of hopelijk verkocht...

Moppers

CiteerJe kunt ook de dierenambulance bellen, de vogelopvang en noem maar op!
Dergelijke instanties zullen je doorverwijzen naar de Dierenbescherming. Dierenambulances zijn er om gewonde dieren op te halen. Een vogelopvang zorgt voor rehabilitatie van vogels. Het optreden tegen dierenmishandeling, het geven van een ultimatum, het inbeslagnemen van dieren, dat kan en mag alleen gedaan worden door de dierenbescherming. De andere instanties hebben daar simpelweg de bevoegdheid niet voor.

Rianne, ik raad je ook sterk aan om contact op te nemen met de dierenbescherming (vraag desnoods of je moeder wil bellen). Als je bang bent dat mensen in je dorp erachter komen dat jij de melding hebt gedaan, houdt er dan je mond over tegen iedereen. Zo kan niemand erachter komen dat jij gebeld hebt, want de dierenbescherming houdt haar tipgevers anoniem. En als jij verder niets zegt tegen niemand, dan kan ook niemand er achter komen.

De dierenbescherming heeft de kennis en bevoegdheid om op te treden. Zij kunnen nagaan of deze zaak goed voor hun diertjes zorgt en ook zorgt voor een juiste behandeling bij ziekte en dergelijke, in samenwerking met een dierenarts. Als dat niet zo blijkt te zijn, kunnen ze sancties opleggen of de dieren in beslag nemen. Als ze wel goed voor de dieren zorgen, dan is er niets aan de hand maar ben je gewoon door de verkeerde medewerker van de zaak te woord gestaan.

Hoe verleidelijk het misschien is, koop de dieren niet zelf. Je weet niet wat je ermee in huis haalt, en mocht de zaak inderdaad niet goed voor de dieren zorgen en alleen om geld geven, dan zit er de volgende dag een nieuw diertje voor in de plaats dat hetzelfde lot staat te wachten. Je houdt daarmee alleen maar louche zaken in stand. De dierenbescherming kan er een eind aan maken.

Rianntjee

#9
Ik heb gezien op internet dat er ook een dierenbescherming in Sittard is.(dat ligt dichtbij Einighausen). Kan ik ook dat nummer bellen of emailen i.p.v. het landelijke nummer?

Mandy

Proberen kun je altijd natuurlijk!
Ik zou maar bellen want je weet niet zeker hoe snel ze op een e-mail reageren.. Een beller is sneller! ;)
Laat je ons even weten wat hun reactie is?!
Of ze uberhaubt gaan kijken etc...?


roha

Bel maar naar dat nummer, dat is ook goed!
Het is echt anoniem, de mensen zullen er nooit achter komen wie er gebeld heeft, jij bent niet de enige die in die winkel komt, daar hoef je echt niet bang om te zijn.
Daarnaast denk je ook aan de dieren, als je niks zou doen, wordt het alleen maar erger.

Rianntjee

Ik heb de dierenbescherming in Sittard een email gestuurd en gevraagd of ze een kijkje zouden willen nemen voor de zekerheid. Ik heb ook gevraagd of ze me wat wilde laten weten over wat hun mening over de vogels is.
Als ik over 1 weekje geen email terug ontvang, bel ik voor de zekerheid even op.

Mars

Goed van je dat je toch actie ondernomen hebt!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Super gedaan, nou maar op een reactie wachten.

Rianntjee

yeah ik heb een mailtje teruggekregen van de dierenbescherming, gelukkig maar:
Ze zouden een melding richting inspectie maken om een bezoek te brengen aan de boerenbond. Zodra ze uitstsluitsel hebben zullen ze me informeren. Ik heb mijn adres en telefoonnummer moeten opgeven i.v.m. het terugvinden van mijn e-mail.
Als er meer nieuws is laat ik dat graag horen !

Groetjes Rianne

Rianntjee

Vanmorgen om half 11 belde iemand van de dierenbescherming. Er was iemand langs geweest en heeft gekeken. De kale kopjes kwamen doordat de voederbakjes te klein waren (ze hebben er nieuwe bakjes in gehangen) en het meeuwtje hebben ze niet zien zitten.. Dus dat zal wel betekenen dat het meeuwtje is overleden of dat ze het gewoon weg hebben gedaan :(

Moppers

Je melding is zeker vruchtbaar geweest. De vogels die er zaten krijgen nu een beter verzorging met goede voerbakjes.
Wat er met het vogeltje dat er niet meer zat is gebeurd, daar kan je alleen naar gissen. Maak je daar niet te druk om.
Daarnaast is de winkel gewoon op de vingers getikt, en ze weten dat ze niet meer ongezien wegkomen met slechte verzorging. Hopelijk denken ze volgende keer twee keer na voordat ze iets doen wat niet kan.

Mandy

Citaat van: Rianntjee op juni 23, 2008, 13:23:20
Vanmorgen om half 11 belde iemand van de dierenbescherming. Er was iemand langs geweest en heeft gekeken. De kale kopjes kwamen doordat de voederbakjes te klein waren (ze hebben er nieuwe bakjes in gehangen) en het meeuwtje hebben ze niet zien zitten.. Dus dat zal wel betekenen dat het meeuwtje is overleden of dat ze het gewoon weg hebben gedaan :(

Ten eerste: Hoe klein waren die bakjes dan wel niet????  >:(
En ten 2de, meeuwtjes verkopen in een dierenwinkel? Vind ik ook niet normaal....


Maar ben blij dat ze op de vingers zijn getikt, al had ik graag hun reactie geweten ( ik bedoel, zullen ze dit consequent blijven doen )

Caradow

Citaat van: Mandy op juni 23, 2008, 14:52:19

En ten 2de, meeuwtjes verkopen in een dierenwinkel? Vind ik ook niet normaal....



Japanse meeuwtjes zijn gewoon vogeltjes die net als zebravinken en parkieten in de dierenwinkels verkocht worden hoor...

hillie

Hoi Rianne,

Jij heb je werk gedaan door melding door te geven aan de dierenbescherming.
En die zijn wezen kijken hoe het daar ervoor stond.
Hopenlijk gaat het nu voor altijd goed en niet maar voor een tijdje.


groetjes hilde