polyoma

Gestart door chrikske, juni 08, 2008, 17:06:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chrikske

omdat het wat onoverzichtelijk was in het topic van m'n jongen "2 nestjes" zou ik hier dit onderwerp nog eens willen aanpraten.  :)

ik ben nogal ongerust over het virus polyoma.
de jongen van mijn 1ste nest vertonen uiterlijke verschijnselen van polyoma; kruipersziekte, ze zullen getest worden nadat ze volledig zelfstandig zijn.
mijn andere nest is volledig in orde.

nu zegt men dat als je jongen hebt gekregen met de kruipersziekte je hele volière zo goed als besmet is en er geen jongen meer mogen worden gekregen.  :(

dit vond ik op het internet:
"Worden de vogels (of ouders) op wat latere leeftijd geinfecteerd dan blijft het virus ongeveer 24 weken aantoonbaar in het bloed, waarna de infectie weer verdwijnt."
bron: http://www.dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Polyoma/polyoma.html

dus als oudere parkietjes in contact komen met het virus verdwijnt het terug na 24 weken ?
dus wanneer ik de ouders met de 2 kleintjes appart zet, het virus uit mijn volière is verdwenen na een termijn van 24 weken?
ik ben zo goed als 90% zeker dat de rest van mijn parkietjes het virus niet in zich heeft.

het klinkt misschien allemaal een beetje chaotisch maar ik ben er nogal ongerust over dat heel mijn volière nu zou besmet zijn met het polyoma virus?..

groeten Christophe

Moppers

Als je jonkies inderdaad kruipertjes blijken te zijn, dan kan je er vanuit gaan dat alle andere vogels in de voliere drager zijn van het virus. Niet besmet dus (want dat kan alleen bij jonkies), maar wel drager. Dragers kunnen jonkies besmetten en ook andere parkieten drager maken.

Ik weet alleen niet hoe het gaat met het verdwijnen van het virus als je meerdere vogels bij elkaar hebt zitten. Het lijkt mij dat het dan niet verdwijnt omdat ze constant met elkaar in aanraking zijn en dus telkens het 'dragerschap' overdragen.
Misschien dat je dierenkliniek de Toren een mailtje kan sturen dat je nog wat vragen hebt naar aanleiding van het artikel op hun website.

fullmetalgirl

een virus verdwijnt toch nooit????
een virus "verstopt zich" en kan niet meer aangetoont worden in het bloed.
maar drager ben je geloof ik voor altijd.

tenzij vogels iets speciaals hebben waardoor ze virussen kwijtraken maar daar geloof ik niets van.

chrikske

want ik vroeg mij af, een papegaaienkweker, die in zijn bezit tientallen mooie dieren heeft die in volières zitten die tegen elkaar staan.
wanneer 1 vogel van de collectie perongeluk in contact komt met polyoma wilt dat zeggen dan hij met geen enkel van zijn vogels nog zal kunnen kweken ?  :o ik vind dat nogal ongeloofwaardig.
daarmee ook dit topic  :)

toen ik het artikel op die site doorlas en zag dat als parkieten op oudere leeftijd besmet raken, de infectie na 24 weken weer verdwijnt was ik opgelucht maar nu blijkt dat niet waar te zijn als ik jullie berichtjes goed begrijp?

ik zal eens een mailtje sturen naar de toren.

groeten Christophe

Audrey

Misschien bedoelen ze dat de vogel zelf nog drager is, maar dat het virus na die 24 weken niet meer aantoonbaar is en niet meer overgedragen kan worden naar de andere vogels?
Ik weet het ook niet zeker, laat iets weten als je antwoord krijgt!

chrikske

dit heb ik gestuurd naar "de toren":

ik zag hier iets op de site en zou even wat uitleg daarover willen.

- >"Worden de vogels (of ouders) op wat latere leeftijd geinfecteerd dan blijft het virus ongeveer 24 weken aantoonbaar in het bloed, waarna de infectie weer verdwijnt."

als oudere parkietjes in contact komen met het virus verdwijnt het terug na 24 weken ?
dus wanneer ik het koppel(die het polyoma virus heeft)appart zet, verdwijnt het virus uit mijn volière is na een termijn van 24 weken? (dan heb ik terug een gezonde volière en mag ik terug kweken?)

dus het virus verdwijnt na 24 weken uit het volwassen parkieten lichaam en kan geen polyoma meer overdragen op andere vogels?

dit heeft "de toren" terug gestuurd  :):

"In de regel gaat het over TENZIJ het vogels betreft die op jonge leeftijd al besmet zijn. Die blijven in de regel levenslang drager. Bij oudere vogels kan dat ook, maar dat is eerder een uitzondering."

dus als ik het koppel dat jongen heeft gekregen apart zet is er geen gevaar meer ?  :D

groeten Christophe


Parkieten-Freak

#6
Indien jonge grasparkieten zeer vroeg in de nestperiode geïnfecteerd raken, kan dit de dood tot gevolg hebben omdat het polyomavirus de lever ernstig aantast. De nestgenootjes die de infectie wel overleven worden drager van het virus en blijven levenslang besmettelijk voor andere dieren. Oudere grasparkieten kunnen ook geïnfecteerd raken, maar deze infectie is na ongeveer een half jaar niet meer aantoonbaar in het bloed. Het virus kan worden aangetoond door DNA onderzoek in het bloed. Ook DNA onderzoek op organen van overleden vogels kan uitsluitsel geven.

http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Ik zou sowieso een jaar niet kweken met de "gezonde" vogels.


chrikske

dat had ik al gelezen op de site hoor parkieten-freak  :)

maar mijn vraag gaat erover wanneer oudere vogels besmet raken.
en daarom heb ik gevraagt aan de toren
(waarvan ik had gelezen dat wanneer oudere dieren besmet raken, dat de infectie verdwijnt na 24 weken)
of dat het wel klopt dat ze na 24 weken het virus niet meer hebben en er geen gevaar meer is als ik het koppel en de kleintjes apart zet.

groeten

Parkieten-Freak

Hoe komen jouw jonge vogeltjes dan aan polyoma?


chrikske

@parkieten-freak

dat heb ik al proberen te verklaren in "2 nestjes".

de parkietjes die buiten zitten in de volière heb ik van een kweker op pensioen die geen tijd meer had voor z'n parkietjes.
hij zei dat hij altijd gezonde nestjes heeft gehad zonder complicaties.

ik heb op dit moment van 2 koppeltjes kleintjes ( :-*).
uit het ene nest was na 4 weken het eerste jong uitgevlogen die na 3 dagen nog altijd maar op de grond zaadjes zat te pikken samen met zijn papa zonder te vliegen.
toen het eerste jong uit het andere nest uitvloog kon deze al direct vliegen.

ik maakte mij dus zorgen en heb het eerst uitgevlogen kleintje eens goed bekeken waarna ik zag dat deze aan elke kant 2 vliegpennen ontbrak.
dus waarschijnlijk heeft deze een mile vorm dus van de kruipersziekte ( :()

ik vroeg mij dus af vanwaar het virus zou komen want omdat de man waarvan ik ze heb heeft gezegt dat ze altijd gezonde nestjes hadden gehad.
(het zal waarschijnlijk toch van daar komen.)

nu had ik dus gelezen dat wanneer een vogel met het polyoma virus een oudere vogel besmet, de oudere vogel na 24 weken ontdaan is van de infectie.
(dus als ik het het ouderpaar apart zou zetten zou mijn volière na 24 weken vrij zijn van polyoma?)
dat had ik gelezen op de site van "de toren"
toen is hier mij dus aangeraden om eens wat meer uitleg te vragen daar en dat heb ik gedaan.

(de vogeltjes worden nadat ze zelfstandig zijn wel onderzocht op polyoma)

ik heb altijd al parkietjes gehad en dit jaar voor het eerst een nestje en dan overkomt de parkietjes dit  :( daarom dat ik zoveel mogelijk wil te weten komen over het virus en daarom deze vragen.

groeten Christophe

Parkieten-Freak

Ja, het is heel goed dat je het navraagt, Chrikske.
Ik bedoel eigenlijk het volgende:
De oudere vogels die je gekregen hebt van de kweker, zijn dus waarschijnlijk drager van het virus. Het is onduidelijk wanneer de besmetting heeft plaatsgevonden, het kan dus evengoed zo zijn dat deze vogels al in hun vroege jeugd besmet zijn met het virus.
Dan weet je dus niet of en wanneer het virus voldoende uitgeblust is. Ik denk overigens dat het virus nooit helemaal "weg" gaat, maar eerder inactief wordt. (Helemaal zeker weten doe ik dit overigens niet).


chrikske

bedankt voor je bericht  :)
het wordt me al wat duidelijker.

ik denk ook dat 1 van de ouders van de jongen besmet is wanneer het nog in het broedblok zat.
maar ik denk niet dat het virus bij mijn andere parkieten actief is.
(2 van hen hebben nu een mooi gezond nestje, ik weet dat dat niets wil zeggen maar er is toch een veel minder grote kans dat het virus bij hun actief zou zijn)

wanneer ik het koppel zou verplaatsen en dus het virus "inactief" zou worden in de volière, kan er dan nog gekweekt worden?

ook vraag ik me af of ik er wel goed aan doe de jongen te laten onder zoeken? (het is toch zeker dat ze het polyoma virus hebben?)
zou ik niet eerder de ouders laten onderzoeken waarbij ik niet zeker bijn bij welke van de 2 het virus actief is? (ik ben een student en heb dus niet genoeg geld om bij AL de vogels een bloedonderzoek te laten doen)

groeten

Parkieten-Freak

Citaat van: chrikske op juni 09, 2008, 19:25:15
bedankt voor je bericht  :)
het wordt me al wat duidelijker.

ik denk ook dat 1 van de ouders van de jongen besmet is wanneer het nog in het broedblok zat.
maar ik denk niet dat het virus bij mijn andere parkieten actief is.
(2 van hen hebben nu een mooi gezond nestje, ik weet dat dat niets wil zeggen maar er is toch een veel minder grote kans dat het virus bij hun actief zou zijn)

wanneer ik het koppel zou verplaatsen en dus het virus "inactief" zou worden in de volière, kan er dan nog gekweekt worden?
Wat betreft de besmetting: dat denk ik ook.
Volgens mij kun je met het "gezonde koppel" wel kweken, mits de jonge vogels niet in contact kunnen komen met veerstof, uitwerpselen etc. van "besmette" vogel(s)

Citeer
ook vraag ik me af of ik er wel goed aan doe de jongen te laten onder zoeken? (het is toch zeker dat ze het polyoma virus hebben?)
zou ik niet eerder de ouders laten onderzoeken waarbij ik niet zeker bijn bij welke van de 2 het virus actief is? (ik ben een student en heb dus niet genoeg geld om bij AL de vogels een bloedonderzoek te laten doen)

Ik zou de jongen niet laten onderzoeken. Ze hebben de symptomen, dus ga er maar van uit dat ze kruipersziekte hebben.
Eigenlijk hoef je de oudervogels niet persé te laten testen: je kunt ook besluiten om met het "verdachte koppel" niet meer te gaan kweken.


Moppers

#13
Onderzoek kan gedaan worden aan de hand van uitwerpselen, voor zover ik begrepen heb. Het is dus geen stressvolle gebeurtenis, en je kan je kleintjes ook laten testen. Je moet er wel zeker van zijn welk poepje van welke vogel komt, dus misschien dat je daarvoor het vogeltje dat je wil laten testen een uurtje apart kan zetten, zodat je diens poepjes op kan vangen.
(poepjes opvangen kan door wat aluminiumfolie of huishoudfolie op de bodem van de kooi te leggen, liefst de hele bodem. Het poepje valt hierop, komt niet in contact met zand of andere bodembedekking en kan dus makkelijk onderzocht worden)

EDIT: ik denk dat je na die 24 weken met je andere koppel, dat je al had, weer kunt kweken. Ik zou voor de zekerheid wachten tot volgend jaar.
Het lijkt me beter om niet meer met het koppel wat van die man vandaan komt te kweken. Als een van de vogels of beide op jonge leeftijd drager zijn geworden, verdwijnt dit volgens de uitleg van de Toren niet meet, en loop je dus altijd een groot risico dat de nakomelingen besmet zullen zijn.