vrouwtje "ligt' op broedblok.

Gestart door sergio979, mei 31, 2008, 15:07:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sergio979

Hallo iedr.,
mijn vrouwtje Lulu ligt af en toe op het broedblok,ook met haar hoofdje ligt ze.
dit doet ze soms,dus voor de rest kan zij springen, fladderen, gewoon slapen.
zou het ook kunnen dat ze binnenkort eitjes gaat leggen?
dit gedrag is ca. een week geleden begonnen.
Mij mannetje Pino zit haar wel dan volledig te poetsen en is er meestal altijd bij.

Kan iemand mij helpen?

alvast bdnkt en groetjes,

                             Sergio

Jacko

Mijn popje Juut ligt ook zo nu en dan, echt liggen dus pootjes ingetrokken, borstje op de grond en kopje naar beneden.
Ben er ook eens een keer een topic over begonnen, maar d'r is niks ergs mee.  Ook broeden heeft er niets mee te maken, dan gaat ze er wel in zitten of scharrelen op de grond.

verbeter als ik 't fout heb.

gr,


sergio979

ok bedankt,
Mijn mannetje Pino slaapt nu naast haar (wel tegoei)
zou ik haar misschien wat eivoer geven,zodat ze wat actiever word?

Jacko

Nee hoeft niet perse, die wordt vanzelf wel weer wat actiever ;)

Safrena

Citaat van: sergio979 op mei 31, 2008, 15:20:04
....
zou ik haar misschien wat eivoer geven...

Hey Sergio

Welke voeding krijgt je parkietje ?
Als je parkietje alleen zaadjes krijgt, kun je beter wel eivoer gaan geven, dat hebben ze nodig

eivoer geef je drie keer per week, en als je met ze wil gaan broeden iedere dag een beetje

Vele groetjes

sergio979

mijn parkietjes krijgen gewone zaden voorgeschoteld,met natuurlijk elke week wat trosgierst,
Zal voortaan ook wat eivoer erin mengen.

Jacko

eivoer kan je ook in een klein bakje apart in de kooi hagen,

gr

Wouter

eivoer moet je elke dag vervangen, dus als je het bij je zaad gooit kun je dat zaad niet meer gebruiken, anders bederft het. dus als ik jou was, zal ik het in een apart bakje stoppen.

groetjes, Wouter

Milo-Pixel

Citaat van: Pinkie op juni 01, 2008, 09:49:10
eivoer moet je elke dag vervangen, dus als je het bij je zaad gooit kun je dat zaad niet meer gebruiken, anders bederft het. dus als ik jou was, zal ik het in een apart bakje stoppen.

Elke dag eivoer geven is niet nodig, als je niet met je parkietjes gaat broeden. Anders wel elke dag. Zowiezo is het veel beter om je parkietje porties voer te geven (en elke dag vers!), en niet het bakje volgooien met zaad, en wachten tot het op is.

Verder kan ik je Xtravital aanraden. Hier zit alles al in; een handig maatschepje voor porties (wat selectief eten voorkomt), eivoer en vruchten, en heel veel verschillende soorten zaden. Zo krijgen ze alles binnen.

Wouter

Citaat van: Milo-Pixel op juni 01, 2008, 10:03:31
Elke dag eivoer geven is niet nodig, als je niet met je parkietjes gaat broeden. Anders wel elke dag.

Jah, ik had het ook over het broeden :D

Mars

Lees je deze link ook even? Want als jij aan het broeden bent en niet eens weet dat je vogeltje dan elke dag eivoer nodig heeft, dan maak ik me zorgen:

http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Daarnaast overige voedingstips:
- geef een klein beetje zaad per dag, liefst XtraVital of meng verschillende zaadmengsels door elkaar. Geef ongeveer een eetlepel per parkiet, zorg ervoor dat dit 'helemaal' opgegeten wordt: blaas het eens uit en kijk of je parkiet eventueel nog een klein beetje extra nodig heeft. Zo gaat je parkiet niet snacken en alleen de lekkerste zaden eten.
- liefst iedere dag een stukje groente of fruit, dat moeten ze wel even leren eten, dus met veel geduld aanbieden (een week alng hetzelfde ophangen en dan een week iets anders proberen, je parkietjes zullen vanzelf neiuwsgierig worden).
- eivoer, grit en maagkiezel zijn een belangrijke aanvulling op zaden. Eivoer mag je drie keer per week een beetje van aanbieden in een apart bakje (je mag ook wel wat door het voer roeren), grit en maagkiezel mag je ook aanbieden in een apart bakje of wat over de bodembedekker heen strooien is ook prima.
- een roze mineralen steen is ook belangrijk, deze zorgt voor mineralen en ook belangrijk kalk: een broedend vogeltje heeft dit echt nodig!
- elke dag vers water, liefst om de dag aangezuurd met appelazijn (zoekfunctie voor verhouding).

ik hoop dat je er wat mee doet!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

sergio979

nee ik wou niet per se dat ze gingen broeden.
en ik dacht wanneer ze het deden hen eivoer geven,wanneer mijn vrouwtje begint te broeden.