kweken

Gestart door zibline, juni 06, 2008, 18:19:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

zibline

hallo
ik heb mijn parkieten al meer dan een jaar en ze zijn een koppel maar paren niet en ik heb een huisje met de juiste ingangsgrote en met een putje van 2cm wat gaat er niet ??

Caradow

1. Is het wel ene koppel?
2. Zijn de omstandigheden allemaal optimaal? (voeding, huisvesting enz)
3. Je kunt ze niet dwingen ;)

zibline

jaa* het is een koppel en ze hebben genoeg voeding enz. en ze hebben een grote kooi !!

DarkWolf

Het gaat hem niet om het feit of ze genoeg voedsel hebben, maar of ze het juiste voedsel hebben voor de kweek.
http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

zibline

over welk voedsel heb je het dan ??

chrikske

#5
eivoer (noodzakelijk tijdens de broedperiode en de rui) en groenvoer.
goed zaadmengsel, grit en een kalksteentje moeten altijd aanwezig zijn.

misschien willen de parkietjes helemaal geen nestje; je kan ze inderdaad niet dwingen zoals caradow al zei

groeten Christophe

zibline

ja dit eten hebben ze allemaal en het mannetje geeft soms eten aan het popetje maar zij gaat niet eens in het nestje want hij probeert op haar te kruipen maar zij wilt niet !! ;)

Caradow

Zoals ik al eerder zei, je kunt ze niet dwingen... En het kan heel goed dat de pop niet wil, omdat de omstandigheden niet optimaal zijn.

Als je nu  aangeeft hoe de omstandigheden precies zijn, dan zouden we daar meer zicht op hebben en je beter kunnen adviseren, als er iets niet in orde zou zijn...

zibline

ze hebben granen, een eet stok een mineraal blok koekjes (voor parkieten) , troostgriet of zo iets , eivoer , water , een ding voor hun snavel , en in het kot zit zand !!

:( :(

roha

Met eetstok bedoel je waarschijnlijk snoepstok.
Dit, de trosgierst en de koekjes zijn slecht voor je parkieten, bevatten teveel suikers dat zijn dikmakers.
Het gaat er ook om hoe en hoeveel eten je aanbiedt aan je vogels.
Het is heel goed mogelijk dat jou popje heeft besloten dat je mannetje niet degene is waar zij kleintjes van wil.
Maar ik krijg bij jou het gevoel dat je veeel te weinig afweet van parkieten en vooral het kweken van parkieten. Het lijkt me daarom verstandig om het broedblok voorlopig te verwijderen uit de kooi en je maar eens goed gaat inlezen, want het is bepaald niet eenvoudig om parkieten te kweken, tis niet zo van we doen er een blok in en dan komt het wel.


zibline

ik heb 16 boeken over parkieten speciaal gekocht om meer over het kweken te weten >:(
en ik heb ook de dingen van de site gelezen dus denk ik dat ik er toch wel wat over weet !!
en ik heb ook raad aan mijn vriendinnen gevraagd en ze zijden dat ik gewoon zand moest leggen maar het verandert niets daarom vraag ik jullie raad !! :)

roha

Dus met kot bedoel je het broedblok?
Zo ja, in het broedblok hoeft niets te liggen, popjes leggen op een kale bodem in het holletje zeg maar.

Je kan wel 16 boeken kopen en raad vragen aan je vriendinnen, maar dat zegt nog niks bij mij, zeker niet na het lezen van je berichten, daar komt niet naar boven dat je veel weet over parkieten, laat staan over het kweken.
Weet je ook wat je moet doen als het fout gaat en wat er allemaal fout kan gaan?
Sorry dat je je aangevallen voelt, maar ik kijk er nogal kritisch tegen aan wanneer mensen 'zomaar' willen kweken met parkieten, omdat het zo leuk lijkt om jonkies te hebben of om te zien wat voor kleuren eruit komen.
Tis wel goed dat je je vraag ook nog eens neerlegt op dit forum, maar leg je er ook bij neer, als je parkeiten gewoon geen trek hebben in elkaar.

Caradow

Zibline, het is nu al meermalen gezegt, dat ook al zouden de omstandigheden optimaal zijn, dan kun je ze nog niet dwingen...
Ook DAT staat in al die boeken die je hebt gelezen...

En neem dit advies aan: wanneer jij snoepstokken en trosgierst zonder beperkingen geeft, dan is de voeding zeker NIET optimaal.


zibline

ik weet niet precies wat ik moet doen als er is mis gebeurt maar ik denk dat jullie er daar voor zijn nee ??
en ik geef alleen maar snoep stok als ze goed gevlogen hebben enz.
maar ik wil geen ruzue maken !!
is het vrouw niet te oud ??

chrikske

hoe oud zijn beide parkietjes?

Caradow

Er word geen ruzie gemaakt, we geven alleen aan dat er nog een en ander niet in orde is bij jou. Trosgierst mogen ze maximaal ene halve sliert per parkiet per week en dan zeker geen snoepstok erbij! dan krijgen ze echt veel te veel slchte stoffen binnen..

Hoe oud is je koppel dan... dat heb je nog niet eerder aangegeven.

roha

Wij zijn er voor jou, bovenal voor de parkietjes, om te adviseren voor een zo goed mogelijk leven.
Door jou vragen en opmerkingen te lezen, geef ik mijn advies en dat is toch om niet te gaan kweken, je speelt met levens.


dannykl

Hallo ik heb een vraagje.. ik heb 2 grasparkieten mannetje en vrouwtje, ik zag gisteren voor het eerste dat ze op elkaar zaten en vandaag weer..
hoelang duurt het voordat de eitjes komen?

groeten danny

DarkWolf

Het eerste eitje mag je een tiental dagen na de paring verwachten en daarna legt het popje om de dag een eitje. http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php
Ze legt natuurlijk enkel als er een broedhok omhoog hangt

zibline

ik weet niet goed hoe oud dat mijn parkiet is want ik heb hem ong. 1.5jaar geleden gekocht bij tom and co !! maar als ik een foto geef kunnen jullie dan zeggen hoe oud dat ze png. zijn ??