Jeuk door de rui?

Gestart door Rory, juni 06, 2008, 00:58:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rory

Hallo.

Rory heeft de laaste tijd erg veel jeuk ( krabt en bijt veel ) en eerst dacht ik dat dit misschien een parasiet kon zijn maar even later dacht ik eraan dat rory ook in de rui is, kan rory misschien door de rui zoveel jeuk ineens hebben?

Ik heb wel voor de zekerheid een witte doek op haar huis gelegt, hopelijk zit er morgen niks op

Topic-titel aangepast.
Graag een duidelijke topic-titel kiezen, dan is het duidelijk
waar je vraag over gaat. ;)
Gr.Sonja.

Mandy

#1
Als ze in de rui zijn dan jeukt dat inderdaad.

De hulsjes om de nieuwe veertjes laten los, en vallen veertjes uit die los laten en dat jeukt.. In het drinkwater kun je appelazijn ( tegen bacterieen ) doen en geef hem maar wat ei-krachtvoer... goed voor een mooi verenpak en krijgen ze wat energie. Want een rui kan erg lastig voor ze zijn.
.
Citaat van: Rory op juni 06, 2008, 00:58:40
Ik heb wel voor de zekerheid een witte doek op haar huis gelegt, hopelijk zit er morgen niks op
Wat bedoel je hier precies mee?


Sonja

De rui kan, zoals Mandy al schreef, zorgen voor behoorlijk wat jeuk.

Als je parkietje van water houdt, kun je eens kijken of hij in een badje wil met water op kamertemperatuur.
Of misschien vindt hij het leuker onder een zacht lopende kraan.
Ook kun je proberen of hij het leuk vindt als je hem heel voorzichtig een beetje (niet te) nat maakt met de plantenspuit (nevelstand).
Richt de plantenspuit nooit middenvoor op hem, maar van bovenaf.
Je merkt snel genoeg of hij het fijn vindt, of niet.
Als hij het niet wil, dan niet aan blijven houden natuurlijk. Wel even de tijd geven dat hij er een beetje aan went.

Er zijn ook parkietjes die het fijn vinden om te badderen in natgemaakt groenvoer. Mijn vorige parkiet was er ook zo eentje. :P

Het is dus even uitproberen wat Rory het liefste heeft.

Badderen vermindert ook de jeuk een beetje. ;)

@Mandy: Een witte doek kun je over de kooi leggen 's nachts om te kijken of een parkietje last heeft van bv. bloedluis.
Als dat zo is, zie je 's morgens allemaal zwart/rode puntjes op de doek.

Groetjes, Sonja.

Mandy

Okay!
Da's duidelijk!
Is dat ernstig of goed te behandelen?

Ik heb er nu ook weer 2 die in de rui zijn, heb een mooi bad voor ze gemaakt ( Zie topic: succes gegarandeerd )
Maar daar willen ze "nog" niet an, en een plantenspuit vinden ze hartstikke eng...
Pietje heeft een hele korte staart nu, want de langste staartveren zijn weg ( lijkt wel grappig mede omdat ie een Engelse is ) en heeft inderdaad overal jeuk.

Heb al wel eens een badje van natte sla gemaakt en daar gingen pukky plat op de buik doorheen,  :D

Heb je misschien nog meer tips behalve, ei-krachtvoer, bad en appelazijn...
Ik denk dat ie er maar even doorheen moet toch? Voelt en gedraagt zich verder prima.

Groetjes Mandy

Sonja

Hoi Mandy,

Hier kun je meer vinden over bloedluis:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=497.0
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1427.0
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=15418.0
enz.....
Als je "bloedluis" intypt bij de zoekfunctie, vind je een heleboel topics die daarover gaan. ;)
Datzelfde kun je ook doen voor meer info over de rui.

Groetjes, Sonja.