Ziekte

Gestart door lenny, augustus 12, 2005, 21:51:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lenny

ik heb gelezen op jullie site over kruipersziekte, nu hebben wij van iemand zo'n parkietje gekocht met de mededeling dat dit na de rui misschien over kan gaan en dat het niet besmettelijk is. Nu hebben wij nog een gezonde parkiet. Betekent het nu dat deze ook geinfecteerd kan worden?

Parkieten-Freak

#1
Ja en nee.
Bij lichte gevallen van kruipersziekte kunnen parkieten nog wel vliegen, het virus dooft als het ware wat uit.
Wat betreft besmetting het volgende:
Een kerngezonde volwassen grasparkiet zal niet ziek worden van een kruipertje.
Grasparkieten worden namelijk vlak na de geboorte geinfecteerd.
Echter, als je een zieke parkiet hebt of de weerstand van de vogel is erg laag, dan zou je vogel theoretisch wel besmet kunnen worden.

Kruipers zijn vaak ontzettend lieve en aanhankelijke vogeltjes
Zolang je niet gaat kweken met deze parkieten lijkt het me geen probleem om deze vogels samen te houden. :)


lenny

#2

bedankt voor je bericht, nog een vraagje kunnen ze hier dus helemaal niet van genezen. Ze mist dus echt al haar pennen en  kan echt niet vliegen, voor de rest is ze gezond

Parkieten-Freak

#3
In principe blijven kruipertjes levenslang drager van het polyomavirus. 100% Genezing is niet mogelijk, wel dooft het virus wat uit.
Het kan zeker zijn dat na de rui de pennen van de jonge vogel geheel of gedeeltelijk aangroeien, maar even vaak gebeurd dit niet.
Het is afwachten.


Sonja

#4
Hoi Lenny,

Mijn parkiet Joepie was 2 jaar, toen ik er een parkietje bij kocht: Pucky.
Pucky bleek een kruipertje te zijn, ze kon daardoor een poos niet meer vliegen. (terwijl ze net de smaak te pakken had gekregen, ik vond het zo erg, voor haar... :( )
Blijkbaar had zij de "milde vorm" van deze ziekte, want GELUKKIG kreeg ze al haar mooie veren die ze verloren was, na de rui weer terug.
Natuurlijk was ik ook bang om haar samen te zetten met Joepie, want hij was immers kerngezond, en ik was erg bang, dat hij het ook zou krijgen.
Toen Pucky haar veren weer terug had, heb ik ze toch samen gezet, ook vanwege het feit, dat dit virus door de lucht verspreid wordt, en Joepie het (ook al zouden ze apart gehuisvest gebleven zijn)  toch zou kunnen krijgen.
Nu zijn ze alweer een ongeveer een half jaar samen, en het gaat met allebei heel goed! Pucky heeft nog steeds al haar veren, vliegt vrolijk rond, en Joepie heeft het virus misschien (?) nu ook bij zich, maar hij heeft al zijn veren mogen houden (ik heb nog nooit iets aan hem gemerkt), en ik hoop natuurlijk van ganser harte, dat het zo blijft gaan met onze twee lieve boefjes. :)

Ik hoop echt voor je, dat het met jouw parkietje ook nog enigszins mee gaat vallen, en zo niet......dan is het heel zonde voor het arme diertje, maar verder zul je er evengoed een hartstikke lief en aanhankelijk huisgenootje aan hebben! Maar eerst inderdaad gewoon nog afwachten, het kan nog verschillende kanten op gaan.

Groetjes, Sonja.

Maur@

Helaas is ons Kruipertje, Hompel, net een week gelden overleden, hij was pas 9 maanden. Hij had het virus fiks te pakken, alle pennen en staartveren die aangroeiden vielen er een dag of twee later weer uit. Ook heb ik meegemaakt dat hij van mijn schouder op mijn hand sprong, een veer verloor en dat werkelijk het bloed op mij spatte. Of hij is doodgegaan aan het virus of aan een infectieziekte omdat ze toch al zwakker zijn, daar zal ik nooit achterkomen. Ik weet wel dat het een steeds verdergaand probleem is omdat dierenwinkels kruipertjes gewoon verkopen als "jonge" parkieten die "nog" niet kunnen vliegen. En als je later verhaal komt halen weten ze "nergens" van af, rot zeg zeggen ze. We hebben er nog nooit problemen en/of klachten over gehad. En daar kan ik woest om worden. Wij hadden een geweldig lieve parkiet die eigenlijk door het winstbejag van een dierenwinkel aan ons verkocht is. Wij gaan nog goed met de vogels om, ik heb zelfs een weblog gestart voor Hompel, echter stierf hij al voordat ik echt info kon gaan verstrekken, zie de link als je wil weten wie Hompel was.

http://www.clubs.nl/community/default.asp?clubid=322473

O het is echter wel bij clubs, ik weet niet of iedereen daar kan komen en het lezen.

Ik vind dat kwekers en dan vooral broodkwekers toch eens na moeten denken of ze puur uit winstbejag kruipertjes aan dierenwinkels verkopen. Ach wie wil er niet graag zo een lief parkietje die "nog" niet kan vliegen.........ze zijn zo schattig....en je krijgt ze zo lekker tam.........Maar de gevolgen en problemen die ontstaan zijn niet te overzien. Zoveel verdriet en zoveel narigheid voor de vogel zelf. En het virus verspreid zich als een gek. Ik hoorde haast nooit van het virus en nu hoor je bijna "niet" anders. Iedereen kent of heeft wel een kruipertje. Het moet gewoon eens stoppen. Vandaar ook mijn vraag over het broeden van de andere parkieten. Zij zijn in aanraking geweest met Hompel en besmet geraakt. Ze zijn niet ziek maar wel drager. Ik zoek ervaring van parkietenkwekers die met kruipertjes in contact zijn geweest.

Parkieten-Freak

Het is een zeer ontroerend verhaal Maur@, ik word er wel een verdrietig van als ik het lees....
Wat ontzettend jammer dat Hompeltje jet niet gered heeft......heel triest is dat.
Helaas komt kruipersziekte regelmatig voor. Of het vaker voorkomt dan tien of twintig jaar geleden, weet ik eigenlijk niet.
Hopelijk komt er heel snel een vaccin voor grasparkieten op de markt dat jonge vogels vrijwaard van deze afschuwelijke ziekte.  :(
Sterkte Maur@!



Sonja

Hoi Maur@,

Wat verschrikkelijk, dat je lieve kleine Hompeltje het niet gehaald heeft.... :( Het is een heel triest verhaal....
Ik wil je dan ook alle sterkte wensen met het verlies van dit kleine, maar o zo dappere vogeltje.

Groetjes, Sonja.

Missa

hoi,
Wat triest van parkietje, maar ik ben er zeker van dat hij je heel dankbaar is voor de mooie tijd die hij bij jou gehad heeft en zeker niet te vergeten de zeer goede verzorging en de liefde!!!
Heel veel sterkte en moed!!!

Missa

Maur@

Kreeg nog een mailtje van de dierenarts die Hompeltje heeft geholpen. Waar vind je nog zo een dierenarts. Wil jullie dat even mee laten lezen.

Hallo familie Vermerris ,

Pas nu zag ik jullie e-mail over Hompel .
Jullie hebben het goed geprobeerd , maar het is beter zo . Sterkte ermee en
bedankt voor het bericht !

P. van Doormalen  ,dierenarts


Parkieten-Freak

#10
Heel attent van de dierenarts Maura en ik vind het ontzettend aardig dat er ook gedacht wordt aan mensen die een vogeltje hebben verloren. Een beetje medeleven doet zoveel goed, zeker omdat jullie zo ontzettend veel gedaan hebben voor Hompeltje.

Ik heb net nog even je weblog gelezen, heel mooi geschreven allemaal. Zeer aandoenlijk.
Ik vind die couveuse voor Hompel heel goed bedacht van je....
Een zieke vogel vliegt inderdaad toch niet weg, en desnoods kun je nog de kap van de kooi over de couveuse neerzetten.....
Veel sterkte nog Maura met alles!