Nachtblind?

Gestart door Mandy, juni 02, 2008, 09:43:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mandy

Hallo,

Sinds een paar dagen willen er 2 parkieten niet uit zichzelf in de kooi als we naar bed willen.
Ons ritueel:

Er gaan telkens meer lampen uit voor we gaan slapen, om ze al een beetje te laten wennen, dan gaan we naar boven om tanden te poetsen e.d. en dan kom ik weer even beneden om de kooi helemaal dicht te doen, en ze ondertussen dan ook met zijn allen al in de kooi gaan zitten voor de nacht. En dan ga ik ze welterusten wensen... Dan gaan er alle lampen uit, tv uit en gaan we slapen.

Maar sinds een paar dagen zitten er dan nog 2 op de kooi. Nou moet ik ze erop wijzen dat ze er in moeten, maar Pukky lijkt wel een beetje nachtblind te worden, ik wijs ze met zachte hand richting ingang maar Pukky blijft zitten totdat ik hem aanraak en dan schrikt ie zelfs een beetje en gister kon ik hem zelfs zo pakken en in de kooi zetten. Da's niks voor hem!!!!! Hij is een van de meest actieve en nieuwsgierige parkieten die ik heb... Hij beet nie eens.
Ik maak me nu wel een beetje zorgen......

Vanochtend was ie weer net als anders.. de grote schreeuwerd en als eerste de kooi weer uit, en heel actief.

Wat kan dat zijn dan?!

Sonja

#1
Hoi Mandy,

Als het al wat donkerder is in huis kunnen parkietjes zich minder goed orienteren.

Waarom 2 van je parkietjes eerst wel uit zichzelf de kooi ingingen en nu niet, weet ik niet.
Misschien vinden ze het fijn om bovenop de kooi te zitten en dommelen ze zo wat in slaap.
Dat laatste zou kunnen verklaren waarom Pukky schrikt als je hem aanraakt, en omdat hij het minder goed ziet omdat het minder licht is in de kamer.
Dat is ook de reden waarom je hem zo kon pakken.

Je hoeft je geen zorgen te maken, hoor. ;)

Ik denk wel dat je er goed aan doet als je ervoor zorgt dat al je parkietjes in de kooi zitten als het donker wordt.
Ze kunnen altijd ergens van schrikken en dan toch gaan vliegen en zo kunnen er ongelukken gebeuren.

Groetjes, Sonja.

Mandy

Bedankt!

Normaal gesproken blijft het licht genoeg en weten ze dat ze tegen die tijd de kooi in moeten. De 2 andere doen dat ook netjes.  Het is niet zo dat ik ze de kooi "injaag" als alle lampen uit zijn... Die gelegenheid hebben ze wel als er nog licht is zo donker is het niet, en hij deed dat een paar dagen geleden ook netjes.
Lissy kan zich dan nog prima orienteren en dit ritueel doe ik al sinds ik Parkieten heb... Ze slapen er ook niet bovenop.
Maar Pukky is ook nog eens de snelste van allemaal en toch vond ik dit een vreemd gedrag...

Normaal is ie nie zo, vandaar..... En laten vastpakken al helemaal niet.  ???

Ik kreeg het idee dat ie zich al een paar dagen 's avonds nie helemaal zich zelf is terwijl hij overdag heel actief is.

Misschien last van de rui, maar is niet ernstig in de rui en is zelfs al "herstellende"...
Of last van de warmte, maar bij ons binnen is het niet warmer dan 21.5 graden... Ook met dit warme weer niet...

Of wordt ie ziek? Maar hij is nu 2...

Of kan dat niet?!

Beetje lastig vraag, sorry!




Moppers

Parkieten zijn inderdaad nachtblind. Ze zien een stuk minder, en ze zien ook (net als mensen die nachtblind zijn) weinig tot geen diepte. Vandaar dat Pukky niet doorhad dat die hand al zo dichtbij was en schrok van de aanraking.

Mandy

Okay!

Normaal gesproken zit ie er inderdaad al in als het gaat schemeren. Dus hij was eigenlijk "te laat"...

Naja, kan ie ook niks aan doen.

Maar bedankt!

Mandy

even nog een reactie en dan mag er een slotje op!

Gister zat ie weer "op tijd" in de kooi, dus geen problemen.... Zal ie dat zelf ook in de gaten hebben?! Want het ging schemeren en meneer ging netjes uit zichzelf de kooi in.