Nog 1 erbij verstandig?

Gestart door Miky1982, juni 04, 2008, 13:42:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miky1982

Op dit moment hebben wij 2 grasparkietjes (mannetje en vrouwtje) en we kunnen er nog 1 bij krijgen.
We zitten hierover te twijfelen of dit geen problemen gaat opleveren.

Als we er nog 1 zouden nemen, kunnen we dan beter een mannetje of een vrouwtje erbij zetten? Onze parkietjes kunnen goed met elkaar overweg, maar ik heb niet het idee dat ze een echt koppeltje vormen.

Ruimte zou geen probleem zijn: We hebben een grote kooi, waar op zich nog makkelijk een 3e parkietje bij zou kunnen. Er zitten echter maar 2 etensbakjes in en meestal eten onze parkietjes tegelijk (wanneer er 1 begint, gaat de ander ook meteen eten). Als we er 3 hebben, gaat dit dan 'vechten om eten' opleveren?

Maar misschien levert territorium nog een probleem op? Kan het zijn dat het 3e parkietje als indringer wordt gezien en daarom niet wordt toegelaten in het kooitje?

Hopelijk krijg ik een paar adviezen hierover, ik wil graag de juiste keuze maken.

Alvast bedankt.

Mandy

Het beste is om altijd een evental te nemen.

Er zal er 1 uitgesloten worden als ze met zijn 3en zijn ( 3de wiel aan de wagen )

Bij een evental zullen er meerdere koppeltjes gevormd kunnen worden en dan maakt het niet uit of een koppeltje uit een m/v bestaat of v/v of m/m.... tenzij je wilt gaan broeden.

Ik heb 1 popje en 3 mannetjes, en dus 2 koppels, de m/m zijn de dikste vrienden van elkaar.
Wat de bakjes betreft, 2 is voldoende hoor ook al heb je 4 parkieten. Ik heb ook niet 4 bakjes, soms eten ze samen uit een bakje en soms hebben ze een beetje "woorden"....

Maar dat zou je goed moeten overwegen of 2 of 4, want 3 wordt moeilijk!

Een parkiet erbij zou je inderdaad even een paar dagen apart maar naast ze moeten zetten, zodat ze alvast aan de ruimte /omgeving kunnen wennen en elkaar een beetje kunnen leren kennen.

Succes!

Milo-Pixel

Een even aantal is altijd beter dan een oneven. Let er wel altijd op dat je niet meer vrouwen hebt dan mannen! Anders kunnen de vrouwtjes gaan vechten om de mannen, andersom is dit niet zo.

Ik vind 2 bakjes voor 4 parkietjes erg weinig. Ik zou toch op zijn minst 4 bakjes nemen, als ik 4 parkietjes had.

Moppers

CiteerEr zitten echter maar 2 etensbakjes in
Je kunt ook losse voerbakjes kopen die je in de kooi aan de tralies hangt. Het is beter om minstens zoveel voerbakjes als parkieten in de kooi te hebben, anders kan er flink geruzied worden. En met die hangbakjes is dat geen enkele probleem, en ze zijn helemaal niet duur.

Mandy

Wat betreft die bakjes, kijk zelf maar even of je er 2 of vier in hangt.
Da's je eigen keuze, er worden op deze topic meerdere aangeraden, maar ik heb 4 parkieten en 2 bakjes, en geen ruzie... Hoogstens een beetje "woorden" zoals ik al eerder aangaf.

Da's iets wat je zelf even uit moet proberen.

Maar heb je al besloten of je er toch een 3tal van maakt of toch een 4de bijneemt of het bij 2 laat?!

Sonja

Citaat van: Mandy op juni 05, 2008, 12:29:33
Wat betreft die bakjes, kijk zelf maar even of je er 2 of vier in hangt.
Da's je eigen keuze, er worden op deze topic meerdere aangeraden, maar ik heb 4 parkieten en 2 bakjes, en geen ruzie...

Dan heb je heel veel geluk, want in verreweg de meeste gevallen ontstaat er op deze manier veel strijd onderling.
Dat voorkom je dus door een extra voerbakje op te hangen, eentje meer dan het aantal parkieten die je hebt.

Groetjes, Sonja.

Willemien

Hoi :)

Lange tijd heb ik er drie gehad 2 man en 1 pop en dat ging perfect eigenlijk.
Ik heb van die lange voorbakken waar ze met zijn tweeën tegelijk van kunnen eten.
Ik had 2 van die bakken in de kooi en nu nog trouwens..
Dus ja.. 2 of 4 is leuker denk ik maar 3 kan best ik heb ook later er maar een 4e bijgedaan en nu heb ik 3 man en 1 pop.. jammer de laatste man leek eerst een pop te worden... maar t gaat prima..

Groeten Willemien


Miky1982

We hebben de beslissing genomen, we hebben er nog 2 bij genomen. 1 van de nieuwe is in ieder geval een mannetje, de andere vermoedelijk ook. We hebben dus gekozen voor een even aantal, zodat dat geen problemen zal opleveren.
Met etensbakjes moeten we straks even kijken hoe het gaat, de nieuwe 2 zitten nu nog even in een eigen kooitje, zodat ze rustig kunnen wennen. Straks zal blijken hoe het gaat wanneer ze samen zitten, en een extra bakje is gauw gekocht toch?

fullmetalgirl

inderdaad  ;D
die bakjes die je er los in kunt hangen liggen bij elke dierenwinkel wel,

hoop dat je veel plezier gaat krijgen van je 2 nieuwe lievertjes  ;D