Ik ben bezorgd

Gestart door papilionette, juni 03, 2008, 23:32:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

papilionette

Precies een week geleden hebben mijn vriend en ik twee parkietjes gekocht. We waren al een tijdje op onderzoek geweest over grasparkietjes en hadden eindelijk besloten om toch twee aan te schaffen voor als we te vaak weg waren. We hebben ze uitgezocht op het feit dat ze veel bij elkaar zaten en hoopten dus dat ze vriendjes werden.

Maar nu de reden waarom ik hier een bezorgd berichtje typ. Ondanks het feit dat onze parkietjes wel goed eten en vrij aanwezig zijn, maak ik me zorgen om mijn kleine vogeltje Renji. Een dag na de aanschaf kwam ik er achter dat Renji onder zijn nekje op zijn rug een paar korstjes had en een beetje rodige huid. Nadat ik de dierenwinkel had gebeld had de eigenaar ons verzekerd dat Renji werd gepest en dat hij in combinatie met de rui waarschijnlijk een beetje jeuk had.

Maar Luffy ons andere parkietje groeit flink terwijl Renji behoorlijk petit blijft. Daarbij is Luffy ook vrij handtam, terwijl Renji naar ons blijft pikken en ook veel schreeuwt naar Luffy.

Zijn veertjes ogen een beetje smoezelig en zijn kontje is ook niet superschoon zoals bij Luffy, er zit geen poepjes aan, maar toch. Maar hij eet wel normaal en drinkt ook normaal.

Is het terecht dat ik me zorgen maak en zal ik de dierenarts bellen of is dit nog gewoon normaal door de stress van het nieuwe huis?

Rory

Met een week zijn de meeste parkietjes toch wel redelijk gewend.
Ik zal het even in de gaten houden, die korstjes. Jeukt hij ook veel?
En zijn poepjes is dat diaree?

Het ene parkietje word sneller tam dan het andere parkietje.
Sommige doen er een week over en sommige wel tot een paar maanden.
En als je het echt niet vertrouwd dan zal ik gewoon naar de dierenarts gaan of even opbellen en dan het uitleggen en dan hoor je vanzelf wel of ze hem willen bekijken of dat er niks aan de hand is.

Caradow

Ik zou je willen adviseren om Renji even goed na te laten kijken door een vogelarts. De expertise van een dierenwinkel gaat in de meeste gevallen niet verder dan "ja het is een grasparkietje" en daar blijft het dan wel bij. Het kan zijn dat Renji geplaagd word door parasieten of misschien is er iets of niets anders aan de hand, maar dan weet je het wel zeker.

Mandy

Ik sluit me aan bij Caradow...

Dierenwinkels zien hun dieren meestal gewoon als verkoop product... ( Niet allemaal ) maar echt verstand hebben ze er nie van maar laat hem maar even nakijken.

Beter een keer voor niks dan te laat en misschien stelt het wel niet veel voor en heb je straks veel plezier met hem.

Sterkte!

papilionette

We hebben nu al twee keer achter elkaar gezien dat Renji een poepje aan zijn veertjes heeft hangen en ondanks dat zijn poepjes niet echt diarree is (het zijn gewoon goed gevormde drolletjes, alleen met veel urine erbij.)

Daarbij is het ook dat Renji ook steeds meer naar Luffy pikt en het komt voor mijn idee niet vriendelijk over.  Ook begint Luffy naar Renji te pikken.

Dus we gaan morgen naar de vogelarts.  :(

Mars

Ja, dat lijkt me een goed idee... Het zijn toch allemaal wel kleine signalen dat het niet helemaal goed gaat.

Hij heeft het maar met jullie goede zorgen getroffen! Laten jullie nog wel even weten hoe het bij de vogelarts was?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

papilionette

Ja absoluut. Morgen horen jullie meer. Ik ben ook dankbaar voor de steun hier.

Want ondanks alle informatie die je soms kan vinden op internet is het soms heel lastig om bepaalde dingen aan onze parkietjes te herkennen.
Het is een behoorlijke ontdekkingstocht, alleen jammer dat het zo zorgwekkend begint.

papilionette

Ik kon helaas de edit knop niet vinden, dus bij voorbaat mijn excuses voor het dubbele bericht.

Ik kom net bij de dierenarts/vogelarts vandaan en het blijkt dat ze naar alle waarschijnlijkheid allebei ziek te zijn. Alleen Renji is er erger aan toe dan Luffy. Allereerst sturen ze nu nu een clamydia (een longaandoening bij parkieten, niet dat jullie dat niet weten, maar toch) test en daarnaast doen ze zelf ook een parasietenonderzoek.

maar aangezien Renji slecht ademt, hebben ze beiden een antibiotica kuur gekregen, waar ik me allereerst als een wijsneus heb verzet, aangezien ik hier vaak gelezen heb dat antibiotica zonder diagnose een no no is, maar volgens de Vogelarts was dit toch het beste wat ze konden doen, aangezien de clamydia test resultaten pas laat zouden binnenkomen en ze er vrijwel zeker van was, dat het Clamydia was.. Vanwege zijn groeiachterstand en ademhalingproblemen.

Dus nu maar afwachten. :(

Kleintjes

Hoihoi,

wat naar dat je kleine vriendjes ziek zijn  :( Ze hebben  't inderdaad maar goed getroffen bij jullie omdat jullie zo goed op ze letten en zonder lang denken naar de VA zijn gegaan.

Hierbij wil ik jullie beterschap wensen met de kleine Luffy en Renji (aparte namen trouwens  ;) )

Groetjes, liefs en beterschap namens ons 6jes
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

Citeerclamydia (een longaandoening bij parkieten, niet dat jullie dat niet weten, maar toch)
Nou ik wist dat niet hoor, dus je bent geen uitzondering.

Ik wens je heel veel sterkte met je vogeltjes, ik hoop dat je snel zekerheid hebt over wat het wel en niet is, en dat ze er maar snel weer helemaal bovenop zijn!


(ps, de editknop is alleen zichtbaar en dus bruikbaar als nog niemand je laatste toevoeging aan een topic heeft gelezen. Zodra iemand het leest vervalt de edit optie, vandaar dat je hem niet kon vinden)

ilka

Hey,

Niet om je bang te maken hoor, maar Chlamydia is gewoon een moeilijke naam voor papegaaienziekte. Dat betekent dat het ook besmettelijk is voor mensen. Het is dus verstandig om eventjes niet al te intensief contact te hebben met je parkietjes. En je kunt beter ook even de dierenwinkel waar je ze gekocht hebt waarschuwen, zodat zij de parkietjes die daar nog zitten ook even kunnen behandelen.
Wel slecht dat de vogelarts dat niet even gemeld heeft...

Sterkte met je vogeltjes!

Groetjes
Ilka

papilionette

Ik heb de dierenwinkel ook meteen gebeld, gewoon op eigen initiatief. Ten eerste uit bezorgdheid, omdat het zeker bij ons niet vandaan kwam en ten tweede ook uit boosheid, omdat ik zoiets had dat ze daar al ziek waren en ondanks dat ik het niet erg vind dat ik veel geld moet uitgeven aan de dierenarts, dat ik niet had verwacht meteen in de eerste twee weken na aanschaf zou moeten doen, hoe oppervlakkig het ook moge klinken. Maar de leidinggevende was op het moment ook ziek. Dus misschien dat ik nog teruggebeld word later op de dag.

Ze hebben het bij de dierenkliniek wel over papagaaieziekte gehad, maar ik denk dat ik het verkeerd heb begrepen en heb gedacht dat het over twee verschillende ziektes ging. Ze hebben er wel bij vermeld dat als de testresultaten positief binnenkomen voor die bacterie, dat ik dan beter ook even naar de dokter kan gaan, omdat ik al veel contact heb gehad met de parkietjes.

En dank jullie wel voor de steun.

(De namen komen uit Japanse animeseries, die zowel ik als mijn vriend veel kijken, dus de keuze was snel gemaakt. :))

Mars

Nou ja, maar even afwachten dan.
En inderdaad een antibioticakuur moet je niet zo maar geven, maar helaas is de vogelgeneeskunde nogal een een moeilijk vakgebied en helpt een breedspectrum antibiotica toch vaak wel. De waarschuwingen vanaf het forum hierover komen dan ook meestal alks het gaat over mensen die zelf maar wat kopen in de dierenwinkel (je weet dan echt niet wat je geeft) of als een dierenarts wel een heel bijzondere diagnose heeft gegeven.

Dus gewoon netjes de kuur geven en het onderzoek even afwachten. Je mag de AB (antibiotica)  in het bekje geven? Vervelend werkje, maar wta mij betreft het meest effectief.

Als het chlamydia is, dan kan het zijn dat deze ook goed op de (sommige soorten van) AB reageert. De klachten lijken dan weg te gaan, maar gaan pas weg bij een goede behandeling en komen terug als je de AB-kuur afgemaakt hebt.

Sterkte er mee! Houd ons op de hoogte.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

papilionette

De antibiotica moet ik toedienen in het bakje water, ten eerste omdat ze verre van tam zijn, ten tweede omdat Renji al erg last heeft van zijn ademhaling en ook erg angstig, gecombineerd met mijn hand, die hem vastpakt is dat behoorlijk gevaarlijk en ten derde zijn ze allebei al besmet.


De dierenwinkel eigenaar heeft me net wel persoonlijk teruggebeld en vergoedt de helft van de dierenartsrekening. Dat is op zijn minst wel heel netjes.

ciske

nou dat vind ik dus service ;D alleen jammer dat je zo moet beginnen met je parkieten

hillie

Wat vervelend dat allebei de parkietjes ziek zijn voor je.
Ik hoop voor je dat de antibiotica aanslaat en de parkietjes weer snel opknappen.

Dat is netjes van de dierenwinkel dat die de helft wil betalen van de dierenartskosten.

groeten hilde


te gelijk met ciske

roha

Goed van je dat je naar de dierenarts bent gegaa, spijtig dat ze allebei ziek blijken te zijn.
Daar ga je ook niet vanuit als je 2 schatjes aanschaft.
Wel goed dat de dierenwinkel de helft wil bekostigen.

Heel veel sterkte voor jullie alle 4!!

papilionette

Dank je wel allemaal. Zodra we de testuitslag krijgen, horen jullie meer.