ruzie in voliere

Gestart door hennyj, juni 02, 2008, 21:53:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hennyj

Hallo,wie kan mij adviseren.
Ik heb 4 koppeltjes in de voliere,met allemaal jongen.
Gaat helemaal goed.
Alleen sinds afgelopen vrijdag heeft een vrouwtje een mannetje van een ander stel bijna vermoord.
Ik heb het zwaar gewonde mannetje er maar uitgehaald en in een apart kooitje gezet,dus beschermd dus,maar het is natuurlijk harstikke zielig,weg bij ze'n vrouwtje en jongen.
Het agressieve vrouwtje heb ik maar in de voliere bij haar jongen gelaten,en is verder naar de andere parkieten niet agressief.
Maar hoe nu verder?
Zou het gewonde mannetje als die wat hersteld is natuurlijk weer terug willen zetten,maar is dit verstandig?
Of het agressieve vrouwtje met haar man maar verwijderen??

groeten
henny

Mars

Ik denk dat je moet achterhalen wat de oorzaak is van de aanval. Was het bescherming van het nest? Of was het overbescherming.
Om als voorbeeld te nemen: mijn popje begon op een gegeven moment haar man aan te vallen, omdat die te dicht bij de kleintjes kwam (ofzo...).

Als het popje gewoon haar nest beschermde, laat dan de man lekker even binnen. Mogelijk blijft het popje wat agressief naar de man.
Als je het gevoel hebt dat de pop uit zichzelf aggressief was, dan zou ik er voor kiezen haar toch apart te zetten. Omdat je anders kans hebt dat ze bijvoorbeeld een van de jongen aanvalt. De vraag is wel of ze een verhuizing met man en jongen gaat accepteren en daarbij niet haar kleintjes in de steek laat. Je zou er dan voor kunnen kiezen de kleintjes over de andere nesten te verdelen.

Vooralsnog: laat het maar even zo. Maar houd de boel wel goed in de gaten.

Hoe groot is de voliere?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..