ik wil ook een parkietje

Gestart door nico, augustus 12, 2005, 19:10:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nico

hoi ik ben nico en ik wil zo graag een grasparkiet en ik heb deze site al 5 keer na elkaar gelezen maar ik kan nog mag nog geen parkiet hebben want ik ga verhuisen en dan kan ik geen parkiet aanschaffen. dus ik ga moeten wachten tot  mijn huis klaar is (ze zijn het aan het verbouwen en dat duurt nog een tijdje) en dat is eind september

ik kan niet wachten !!
maar waar zou ik beter gaan naar de dierenwinkel of naar de kweker die ik ken??

Sonja

#1
Hoi Nico,

Wat leuk dat je straks ook een parkiet aan gaat schaffen! :)
Je kunt het beste naar een goede kweker gaan, want bij veel dierenwinkels (gelukkig niet alle) laat de goede informatie nogal wat te wensen over.
Je hebt natuurlijk ook goede kwekers en minder goede, maar je ziet al snel wat echt een liefhebber is, en wat niet.
Informeer je heel goed van tevoren, het is heel verstandig dat je deze site aan het doorlezen bent, want hij staat boordevol duidelijke informatie.
Koop een parkietje van een week of 7 a 8, op deze leeftijd kunnen ze zelfstandig eten. Dat is belangrijk, want soms worden veel te jonge parkietjes aangeboden, met alle gevolgen van dien. :(
Zorg dus, dat je goed beslagen ten ijs komt.

Voorlopig nog eventjes wachten, dus, maar dat heeft ook wel weer een voordeel: nu kun je op je gemak een heleboel informatie vergaren, voordat je je kleine vriend gaat halen! ;)

Groetjes, Sonja.

jessay

Ik ga er vanuit dat je alle informatie nu wel in je hebt opgenomen nu je de hele site 5x gelezen hebt.
Mijn opa heeft parkieten gekweekt en mijn vader heeft ook vogels gehouden dus ik kan mijn paps veel vragen en heb van mijn opa vroeger veel geleerd.
Verder blijft het gewoon een kwestie van verantwoordelijk met dieren omgaan denk ik zelf.

Ik weet niet waar precies je in belgie woont? Ik woon zelf in maastricht en ken wel een aantal hobby-kwekers ook verwacht ik zelf een aantal jonge parkieten. Tenminste een van mijn koppels.

De prijs bij een kweker is meestal aangenamer dan bij een dierenwinkel. Omdat die dierenwinkel ze vaak van kwekers kopen en er ook nog winst uit moeten maken.

Vaak zie je zelfs dat in dierenwinkels vogels niet geringt zijn. dus het maakt weinig uit wat dat betrefd. Als ik jouw was zou ik voor een kweker gaan. Dan kun je zien in welke omgeving de vogels zijn opgegroeid en weet je vaak meer over de vogel en de ouder.

gr jessica

nico

bedankt dat zal ik doen :) . maar wat is er beter een mannetje of een vrouwtje is het mannetje stiller of is dat hetzelfde als het vrouwtje? :blink:

Sonja

Hoi Nico,

Zowel een mannetje als een popje zijn even lieve huisgenootjes.
Een popje kan alleen weleens wat temperamentvoller zijn, dan een mannetje.
Voor het tam maken en (eventueel) leren praten maakt het echter helemaal niets uit, of je kiest voor een mannetje of een popje.
Laat je daar maar niets over wijsmaken, hoor. ;)
Ze kunnen het allebei leren, en worden allebei even lief, tam en aanhankelijk. Ik heb zelf zowel een mannetje als een popje, en ze zijn beiden heel erg tam, en praten kunnen ze ook allebei. :)

Succes met je keuze. ;)
Laat je t.z.t. nog eens weten wat het geworden is?

Groetjes, Sonja.

nico

hoi sonja


ik mag misschien toch vroeger een parkiet aanschaffen
en ik heb al een paar dingen gekocht:
een kooi, 2stokjes om op te zitten, een spiegeltje, 2voederbakjes ,2drinkbakjes

moet ik nog iets hebben voor mijn parkiet??

(ik denk dat ik een mannetje ga aanschaffen)


groetjes nico

vBoven

#6
Hoi Nico,

Ik lees net dat je gaat verhuizen. Als ik jou was zou ik wachten tot na de verhuizing en verbouwing. Anders kunnen dat soort factoren voor stress zorgen bij je kromsnaveltje!

Zorg voor voldoende speeltjes in de kooi. Op dit forum staan voldoende topic's over speeltjes.

Erg slim dat je je goed verdiept in de parkiet voordat je er 1 of meer aanschaft!

Sander.

nico

hoi

het is om te vragen wanneer ik een parkiet moet aanschaffen ze zeggen dat het tijdens de herfst moet ...dan zijn er kleine parkieten

en waar moet die kooi best staan in de woonkamer, in de slaapkamer,... :blink:  :blink:  :blink:

Parkieten-Freak

Er zijn nu ook nog jonge parkieten.
Wacht maar even tot de verbouwing klaar is.
Ik zou de kooi in de woonkamer zetten, dat is veel gezelliger voor de parkiet.
Voor jullie allemaal trouwens! ;)


nico

#9
hoi

ik heb 2 keer mijn kooi gekuist voor mijn parkietje en ik ga dan nog speeltjes en bodembedekking kopen...maar voor bodembedekking is dat schelpenzand of houdsnippers???

wat is het best??


en wat is er beter 2 of 1 parkiet??

GROETJES NICO

parrot fruitcake

hoi nico,

dat valt te zien wat je ermee gaat doen.
als je ze alleen maar als gezelschapdier wil gaan houden,
koop je er best twee want dan hebben ze toch een speelkameraadje.
als je er echt 1 wilt tam maken en er de hele dag mee bezig wilt zijn, koop je er best maar 1 want dan zal het beesie meer aan jou gehecht zijn dan aan zijn/haar
kameraadje.  wat je misschien ook kan doen (ik weet niet zeker of dit helpt),
is eerst 1 kopen en goed tam maken en later nog eentje bijkopen.  zo zal je eerstje parkiet meer aan jou gehecht zijn en toch nog een vriendje/vriendinnetje hebben voor als je er niet bent.  de kans bestaat dan wel dat je eerst wat minder tam gaat worden.

succes en veel plezier toegewenst van mij, frosty, snowy, chico en pino

Ingrid

#11
Hoi Nico,

Schelpenzand of houtsnippers kunnen allebei, schelpenzand stuift iets meer wat je met houtsnippers niet hebt. Mocht je houtsnippers gebruiken dan moet je ervoor zorgen dat je parkietjes voldoende grit/maagkiezel tot hun beschikking hebben.

Wat betreft je vraag 1 of 2 parkieten, wanneer je veel van huis bent, is het beter 2 te nemen zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden bij jouw afwezigheid. Ook 2 parkietjes kun je heel tam maken, over het algemeen duurt het dan iets langer, maar dat hangt mede van het karakter van de parkietjes af. Ikzelf heb 2 parkietjes gelijktijdig aangeschaft en binnen 3 weken waren ze tam. Ze spelen veel met elkaar, maar komen regelmatig gezellig bij mij zitten.

Wanneer je besluit eerst 1 parkietje te kopen en die tam te maken en daarna pas de tweede aan te schaffen zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Je zult dan een extra kooi tot je beschikking moeten hebben, omdat het tweede parkietje een aantal weken apart van de andere gezet wordt om te wennen aan de omgeving en er zeker van te zijn dat hij/zij niet ziek is. Dat het eerste parkietje minder tam zal worden is zeker niet zo, je parkietjes zullen naar elkaar toetrekken, maar ook zeker naar jou als de vertrouwensband goed is.

Groetjes, Ingrid

nico

woehoe

ik mag volgende week een parkietje aanschaffen!!!
(ik mag het bij mijn vader houden want mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder is aan het verbouwen met haar huis)
:lol:  :lol:  :P  :P  :P  :lol:  :lol:

jessay

leuk voor je.
Hopelijk vind je het juiste vriendje voor jouw situatie.
Kijk wel uit voor het kromsnavel virus want voor je het weet zijn het er 12 ;)

nico



hoi
raad eens ik heb ook een parkiet ik nog hem of haar pistache (ik zie het nog niet als het een vrouwtje is of een mannetje want het is nog een jong)

maar ik vind het wel raar ... in het begin toen ik het in zijn kooi stoppte was hij bang en vloog naar het ene stokje naar het andere en ik praate een beetje met hem en hij stond raar te kijken
en ik stoppte mijn hand in de kooi en hij was nog een beetje bang maar na een tijdje was hij niet meer bang en ik ging dichter naar het vogeltje en hij keek naar mijn hand en dan kroop hij op mijn hand :P en na een tijdje als hij op mijn hand zat liet ik hem weer op zijn stokje gaan en ik keek toen tv en 15 min later ging ik weer met mijn vinger in de kooi ik ging dichter en vloog niet weg ik ging nog dichter bij het vogeltje tot bij hem en kroop op mijn vinger :lol:

maar wat ik wel raar vind is dat ze nu wel heel de tijd op zijn of haar stokje zit :unsure:  en ze heeft eigelijk nooit gejiept alleen toen we hem uit de voliere haalden bij de kweker ... :unsure:  :unsure:  :unsure:


ik weet niet wat er is...
is dat goed of is dat slecht  het was een gezonde parkiet .mooie vleugels mooi staart die niet vuil was en pikzwarte oogjes  :P zeer mooi :P


Sonja

Hoi Nico,

Leuk, dat je je parkietje nu hebt, he? En wat een aparte naam heeft hij of zij gekregen! :)
Geweldig, dat hij al zo snel op je hand komt zitten!
Dat hij nog wat stilletjes is, is heel normaal.
Alles is nog vreemd, hij moet nog helemaal wennen aan alles.
Praat maar veel tegen hem, op een geruststellende toon, zo stel je hem wat meer op zijn gemak.
Als hij wat meer aan zijn nieuwe omgeving gewend raakt, komen de praatjes vanzelf, geef je kleine vriend nog maar wat meer tijd. ;)
Je zou ook nog wat voer op de bodem kunnen strooien, omdat ze niet altijd meteen hun voerbakje kunnen vinden. Instinctief gaan ze dan voedsel op de bodem zoeken. En geef hem maar een stukje trosgierst, dit kun je bij zijn favoriete zitplaatsje hangen.
Jonge parkietjes hebben altijd nog hele zwarte oogjes, lief staat dat he?
Vanaf een maand of 3 a 4 beginnen de witte irissen om de oogjes heen te komen.

Veel plezier met Pistache! ;)

Groetjes, Sonja.

nico

hoi

ik heb een vraagje ik weet niet of mijn pistache graag een bad neemt voor aan zijn kooi en ik heb er één maar moet dat met warm water of koud of lauw?? :blink:  

Safrena

Hey Nico

Het beste is het water in het badje voor je parkietje op kamertemperatuur tot lauw.   ;)

Ook een plantenspuit vul je beste met lauw water  ;)

Vele groetjes

nico

hoi ik laat mijn pistache al in de kamer vliegen heel leuk en hij weet al waar hij moet landen hihih op de kast op zijn kooi op mijn bed...  :P  :P en ik zette hem op mijn schouder en hij bleef zitten zo tof :lol:  maar als hij rond hem kijkt vliegt hij soms weg maar dan haal ik hem weer met mijn vinger en zet ik hem weer op mijn schouder is dat goed voor het tam te maken??? :blink:

Safrena

Hey Nico

Dat is heel goed van je om je parkietje niet zomaar te pakken maar op je vinger te laten stappen.

Echter als je parkietje al mooi op je vinger stapt als hij vrijvliegt is je parkietje best wel al handtam hoor ;)

Lees oook even onderstaande link over tam maken ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Vele groetjes