Nieuwe aanwinst! Ruby, (misschien een kruipertje?)

Gestart door Jacko, mei 31, 2008, 11:22:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacko

Hallo allemaal,

Jaja, gisteravond was het dan zover. Na het feestje van de buren mocht de kleine Ruby mee naar huis.
Prachtig klein parkietje. Heel licht geel met grijs (misschien kan iemand mij de kleurslag duidelijk vertellen? ::))

Alleen.. we hebben misschien een klein probleempje.. Ruby en haar broer/zusje doen geen enkele poging tot vliegen.
Volgens de buurvrouw zijn de veertjes en pennen prima in orde, maar het lukt beiden niet om überhaupt te fladderen.
Ik heb een foto gemaakt waarop je de staart en vleugel pennen kan zien. Hoeveel vleugelpennen moet zo'n jonkie hebben? Ze is nu 7 weken jong.
Als ik ze tel zijn het er trouwens 7. Kan het een kruipertje zijn?

Heb vanochtend Juut al eventjes kennis laten maken met de kleine, dat ging wel redelijk. Volgensmij heeft ze wel opgemerkt dat ze niet meer alleen is, want het bijten werd flink afgereageerd op mij..

Verder is het jonkie hardstikke mak, 't laat álles toe. Je kunt 'm gewoon aaien, wangkroelen en noem maar op. Vanochtend is íe uit zichzelf zelfs al op m'n vinger gestapt, dus ik helemaal in de wolken :) Ik weet bijna zeker dat íe dit niet doet door angst, hij huppelt er vrolijk op los en komt na een dag al naar m'n schouder toe lopen ( ???)

Aangezien Ruby (nog) niet kan vliegen ligt het bakje voer en water op de bodem van de bak met wat geplette zaadjes en een sliert trosgierst ernaast.
Hij begint een beetje met klimmen, maar ook daar heeft 'ie de kracht niet echt voor.

Verder ziet het er bestwel zieleg uit als ie naar Juut wil, hij rent dan echt naar de rand van het kussen/bed en valt er dan vanaf... truus.. gelukkig ligt er tapijt..

Weet niet of het op de foto te zien valt, maar ik denk zelf dat het een mannetje is. Hij heeft een paarse neusdop met lichtblauw rond de neusgaten.


Nouja goed,
Hoop wat reacties te krijgen op de vragen, en graag ook iets laten weten over dat kruipersziekte. Misschien iemand met ervaring?

Groetjes,
Jack

Juut & Ruby  :-*



[verwijderd door de beheerder]

Moppers

Dit is geen kruipertje. Bij een kruipertje ontbreken de vleugel- en staartpennen, en dit vogeltje heeft 7 vleugelpennen, precies genoeg! Daar is dus niets mis mee.

Toch zie ik iets raars bij de vleugels. Afgezien van 7 pennen heeft een vleugel ook nog 'secundaire vliegveertjes', om het zo maar even te noemen. Dat zijn de veertjes die naast de pennen zitten (richting rug dus), ook aan de rand. En die lijken er niet te zitten bij Ruby. Klopt dit, of is de foto misleidend?
Is Rudy misschien gekortwiekt?

Sonja

Hoi Jack.

Het ziet er mij ook uit als een gekortwiekt parkietje waarbij alleen de buitenste twee slagpennen zijn blijven zitten.
Een parkiet met kruipersziekte ziete er heel anders uit.
Groetjes, Sonja.

Jacko

Hallo Marcia en Sonja,

Bedankt voor de reactie,
Ehm, dat is een beetje moeilijk uit te leggen, omdat ik zogauw niet weet waar ik kijken moet.
Heb 'em net even ondersteboven getild en zie geen extra pennen naast die 7 normalen zitten.
Het enige wat hij heeft is dat de veertjes, waar wat ik uit marcia's zin opmaak de extra pennetjes onder moeten zitten, in een puntje naar de rug toe lopen. Er zit daar bij hem niks onder.

Het andere jong uit het nest heeft precies hetzelfde, ook niet willen proberen te vliegen, en hetzelfde 'puntje' zoals op de foto zonder die extra pennetjes eronder.
Ingrid vond dit zelf ook al raar, en zei dat beiden ''waarschijnlijk niet zullen vliegen''.

Voor zover ik weet zijn beiden niet gekortwiekt, zij is daar namelijk fel op tegen, maar ik zal het navragen.




[verwijderd door de beheerder]

Jacko

Juut zit nu naast me in de kooi, die strekte net even d'r vleugels.
Klopt het dat je die extra pennetjes kan zien wanneer ze haar vleugels strekt maar normaal niet?

Parkieten-Freak

Dit is inderdaad geen kruiper, het lijkt of deze vogel op een wat vreemde manier gekortwiekt is.
Als ik even de bovenste foto neem: kun je zien of er halve veren of resten van pennen zichtbaar zijn?


Caradow

Misschien ligt het aan mij hoor maar volgens mij zien hele jonge pietjes er vaker zo uit qua verendek. Blijft vreemd dat hij iet kan vliegen ok, maar dan nog ;)

Jacko

Hallo Anneke,

Heb Ingrid gebeld en gevraagd of ze beide vogeltjes gekortwiekt had.
Dit heeft ze niet gedaan, en dat geloof ik omdat ik weet dat ze daar fel op tegen is.
Vogeltje is 'waarschijnlijk' 7 weken maar kan ook jonger zijn omdat ze de twee eitjes niet heeft opgemerkt tijdens de nestcontrole in de voliere.
Dus het kan ook best zijn dat ze nog veel jonger zijn, ik weet het niet..

Ook als je hem even omkeert valt er niks te zien wat op kortwieken lijkt, geen afgeknipte of raffelige veertjes en dergelijke.

Gisteren hadden we het er nog over op de fiets, ze weet zelf ook niet wat het is, misschien een aangeboren afwijking.

Kan iemand een duidelijke foto maken van de onderkant van een parkietje met vleugeltjes wijd, want misschien snap ik het zelf gewoon niet...

Ik wil sowieso het beestje een kans geven, of hij nou ooit gaat vliegen wachten we gewoon af.
Wie weet zijn de veertjes gewoon laat, als dat mogelijk is.

Ruby eet en drinkt gelukkig wel zelfstandig.


@Sonja,
Wat bedoel je met / wat zijn de 2 buitenste slagpennen?


Groet,

Parkieten-Freak

#8
ik heb eens even tussen de foto's van jonge Croky gesnuffeld, en ik met zeggen dat Renate wel een punt heeft.
Ook al lijkt Ruby's verenpak een beetje vreemd op de foto, als ik het met Croky's verenpak vergelijk zie ik dat beide vogels volgens mij er een beetje hetzelfde uitzien.
Enfin, kijk zelf maar.
Een kruiper is Ruby in elk geval niet. Misschien heeft hij gewoon wat meer tijd nodig om te leren vliegen? Ik denk trouwens inderdaad dat hij nog geen 7 weken is, het vogeltje lijkt me toch wel iets jonger. Wellicht dat iemand die ervaring heeft met jonge parkieten hier even naar wil kijken.



Jacko

Foto's lijken inderdaad wel op elkaar. Het is ook zo op 't oog een heel klein parkietje, dus kan best wat jonger wezen.
Achja, dan mag hij nu nog niet vliegen, hopen maar dat dat nog wel komt. Overigens kan 'ie wel flink springen waarbij hij wel z'n vleugels 'probeert' te gebruiken.   Ook als je 'em op je vinger hebt en die je plotseling naar beneden laat zakken (gemiddeld tempo) spreid 'ie ook z'n vleugels even van 'onee ik val'.

Nouja, zolang hij nu maar goed eet en drinkt dan vind ik het prima ;)

Evengoed bedankt voor jullie reacties en ik houd jullie op de hoogte.

Jack

Juut & Ruby  :-*

Jacko

Oja, Anneke,

Las net in een ander topic een reactie van jou waarin je zei: "voedseltekort kan leiden tot zwarte /teerachtig poepjes" of iets in die trend.
Ruby laat van die zwarte poepjes, wel met wat wits erbij. Zou dit kunnen komen als reactie op nog niet zolang zelfstandig eten?
Hij eet echt heel veel voor m'n gevoel vandaag, is niet weg te slaan bij z'n voerbakje.

Gr

Parkieten-Freak

De kleur van de ontlasting is afhankelijk van wat er gegeten wordt. Meestal is de ontlasting van zaadeters donkergroen. Het witte gedeelte is de "urine".
Pellet-eters hebben een wat meer bruine ontlasting. Eet een vogel bijvoorbeeld bessen, dan kan de kleur ook weer wat veranderen.
Als een vogel een tijdje niet gegeten heeft, dan kan de ontlasting wat donkerder zijn. Wellicht heeft je vogeltje toen hij bij je kwam even wat minder gegeten.
Verandering van voedsel kan ook hoor.


Jacko

Toen ik 'em gister ophaalde lag er in z'n bak: Eivoer, trosgierst, zaadjes, gekleurde rondjes (fruitsnoep?)
't bakje water was gister omgevallen over de rondjes dus heb de bak goed schoongemaakt vanochtend.
Nu zit ie meerendeel aan de zaadjes, trosgierst laat ie linksleggen en eivoer rent ie bij weg. Achja, alles op z'n tijd.

Groet en bedankt
Jack

margret

Hoi Jack
je schrijft hierboven dat Ruby niet weg teslaan is bij zijn voerbakje, en omdat je niet
precies weet hoe oud hij is moet je wel even opletten.
Heb ook een parkietje gehad dat nog jong was en de gehele dag niet bij zijn voerbakje was weg teslaan, na een paar dagen ging hij steeds minder
goed vliegen omdat hij teweinig voer binnen kreeg.
Ik heb toen voer met een lepel stuk moeten maken zodat hij niet zoveel moeiten had met zaadjes pellen en toen ging het met de dag beter.

          Groetjes margret

Mars

#14
Ik vind het vleugeldek er wel vreemd uit zien hoor. Dit heb ik niet bij mijn kleintjes gezien.

De veren lijken wel aanwezig, maar zitten niet mooi in een halve maan vorm: ik bedoel ze lopen niet mooi in een zachte lijn. Hoewel het vervelend is om te doen zou ik graag een foto van een gespreide vleugel zien.

Zou je dat willen doen? Het lijkt gewoon niet te kloppen. Gewiekt is het vogeltje niet.

Als je het kleintje uit de kooi haalt, gaat het dan ook niet vliegen?

Het is wel een kleintje hoor... als ik zo kijk een week of 5: het heeft nog zon bolle babyzit. Zorg er voor dat hij genoeg te eten binnenkrijgt!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Jacko

#15
Hallo Marcia,

Is de foto zo goed, of moet hij nog wat verder gespreid?

Zat gister bij google te kijken en kwam deze site tegen:

http://www.nhdb.nl/Hoenders/vleugelafwijkingen.htm

Daar zijn ook wat afwijkingen in de vleugels te zien.


Vliegen doet 'ie niet, hij kan zichzelf ook niet liften.   Wanneer je ém op je hand heb zitten en die laat je naar beneden zakken spreid ie wel z'n vleugels en wappert ermee.. Springen doet 'ie wel met wat gewapper van z'n vleugels, maar echt vliegen doet 'ie niet.. zijn zusje bij de buren heeft precies hetzelfde.

Eten en drinken gaat er gelukkig wel allemaal in.


Linkje even aangepast  ;)
gr Safrena


[verwijderd door de beheerder]

Tjipie lover

Hallo Jacko.
Mijn jonkies van nu vlogen eerder ook nog niet, wel wat jij zegt als je je hand op tempo naar beneden laat zakken.
Maar na een tijdje gingen ze der toch echt vanaf vliegen.
Ze moeten het ook eerst durven lijkt me.
Varouk die blijft toch het liefst gewoon zitten, die vind het ook nog niet echt wat.
Misschien is jou parkietje ook wel gewoon zo jong.
Varouk is komende donderdag 5 weekjes.

Groetjes Ank.

Jacko

Hoi Ank,

Het kan best zo wezen dat kleine Ruby nog jonger is, ook zo rond de 5 weken.

Ik probeer ruby een beetje uit te dagen door haem samen met Juut in de kooi te zetten.
Juut op de stok en ruby op de grond. Hij wil graag naar Juut toe, hoewel zij dat niet leuk vind, en probeert al met z'n vleugels te wapperen om omhoog te komen, wat niet lukt, maar het is een begin! :D

Nouja we ziene wel, tijd zat ;)

Wouter

Zo zou Ruby het uiteindelijk toch moeten leren! hij is in ieder geval goed bezig nu ;)

Tjipie lover

Ja Jacko ik zette Varouk elke dag even op mijn vinger en dan even omhoog en dan weer zo omlaag, elke x meer geklapper met de vleugels.
Sinds zonet vliegt Varouk al een heel stuk, dus das nu ook klaar ;D

T zal met joune ook wel goed komen.

Groeten Ank.

Jacko

Dat mogen we hopen van wel ja ;)
Hij wordt in ieder geval wel al een stukkie levendiger. Hij zag vanaf 't bureau de houtsnippers in de kooi van Juut.. daar zit 'ie nu de hele tijd in te spelen onder 'toezicht' van Juut vanaf boven.   Hij zit heel aandachtig te kijken van 'hoe kom ik nou omhoog?'. Dusja we zien wel.

Groetjes ;)

Mars

De vleugels zien er in ieder geval zo wel normaal uit.

Dan zal het de leeftijd wel zijn :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Jacko

Dat hopen we maar ja..  ;)

Lekker bemoedigend, m'n buurvrouw kwam langs, we zaten voor in de tuin..
Zegt ze dat beiden écht niet zullen vliegen...  Wij gaan haar ongelijk geven  ;D


Juut vloog net van het bed af waar ze met z'n tweeén op zaten, en Ruby fladderde even! Hoewel voor maar éen tel, maar dat doet er niet toe :D

Ik houd jullie op de hoogte,

Jack & Juut & Ruby  :-*

dobby

Hoi hoi,

die van mij doet hetzelfde, die is ook nu zo'n 5 weekjes. fladderd van de bank of het aanrecht naar de grond. Ietwat onhandig maar elke dag beter. die van mij eet ook zaadjes, maar volgens mij kost het hem ook veel moeite. eet wel trosgierst en de gewone zaadjes plet ik met een lepel.

Het zal best wel goed komen met hem denk ik zo.

groetjes simone

Jacko

Ik blijf het een beetje raar vinden, misschien omdat ik zo'n tijd geen jonkie gehad heb.
Nouja, Ruby zit dus de hele dag op de bodem van z'n kooi, en heeft echt een obsessie voor eten  ??? ...
Is dit normaal of?  Eten zit in een laag bakje zodat hij makkelijk erop kan stappen, maar hij ligt echt helemaal in z'n bakje terwijl 'ie eet  ???

Omdat hij niet kan vliegen en nog niet kan klimmen loopt 'ie vaak door z'n poepjes heen, die nog een beetje waterig zijn, zie net dat z'n pootje een beetje poep heeft en dat het ook op z'n snavel zit.   Kan ik dit weghalen met een wattenstaafje en wat lauw water?


Graag een reactie, bedankt

Jack

margret

Hoi Jack
op de eerste plaats Ruby is een super mooi parkietje.
Maar plet je zijn voer inmiddels al, want je schrijft dat Ruby nog steeds niet bij zijn voer is weg te slaan.
Wil geen commentaar op je leveren hoor maar omdat ik namelijk zelf ook een parkietje heb gehad dat bijna de gehele dag bezig was
met alleen maar zaadjes eten.

                      Groetjes

Jacko

Wat in het bakje zit zijn gewoon zaadjes, verder ligt in de kooi nog eivoer in een bakje en een sliert trosgierst.
Heb hier ook een bakje op tafel staan met geplette zaadjes waarvan ik er 's ochtends wat van ingooi.

Maakt het dan enig verschil; geplette of ongeplette zaadjes?


Nu we tog bezig zijn;   De kooi waar hij nu in zit is een kleine kooi die ik te leen heb,  heb hier nog een grotere kooi staan (hxbxd 40x60x30), welke is het meest verstandige om hem in te houden?   Als ie gaat vliegen gaat hij samen met Juut in de (nog) grotere kooi.

Gr,

Milo-Pixel

Citaat van: Jacko op juni 03, 2008, 18:22:43
Maakt het dan enig verschil; geplette of ongeplette zaadjes?

Dit maakt zeker uit. Het pellen is nog erg lastig als ze jong zijn. De geplette zaadjes kunnen ze een stuk makkelijker pellen.

Jacko

Dan ga ik ze zo even pletten ;)   Bedankt
Maar is het verder normaal dat 'ie bijna alleen maar in z'n voerbak zit of niet?

gr

Sonja

Hoi Jacko,

Kruipt hij echt helemaal in zijn voerbak?

Dat kan komen omdat hij nog zo jong is, hij is dan nog op zoek naar de geborgenheid van de nestkast.
Je kunt hem een badje zonder water geven, en daar een lekker zacht doekje in leggen.
Veel jonge parkietjes vinden dat erg fijn. ;)

Groetjes, Sonja.

margret

Hoi Jack
plet even wat zaadjes en probeer maar eens.
Het is natuurlijk niet mogelijk om Ruby bij je ander parkietje te plaatsen omdat Ruby nog niet kan vliegen,
anders zou je andere parkietje hem kunnen voeren.
Is bij mijn parkieten ook gebeurt.

              groetjes

                             

Moppers

CiteerHet is natuurlijk niet mogelijk om Ruby bij je ander parkietje te plaatsen omdat Ruby nog niet kan vliegen,
Dat hoeft niets uit te maken hoor. Ik heb hier in 1 kooi ook 2 parkietjes waarvan er maar 1 kan vliegen.
Zolang je er voor zorgt dat de kooi veilig is voor het parkietje dat niet kan vliegen kunnen ze naar mijn mening gewoon samen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het Ruby niet van een stokje op iets hards kan vallen, en dat hij sowieso niet al te ver valt als hij zijn evenwicht mocht verliezen op een stokje.
Hou het daarnaast in de gaten of het goed gaat tussen de twee parkietjes.

Jacko

Hoi Sonja,

Ja hij ligt echt helemaal in z'n voerbak, net even een foto van gemaakt ;)
Heb het slaapbadje al geprobeerd, maar daar moest hij niets van hebben, sprong er al gauw weer uit.
Maar kan het nog wel even proberen, alles went.


Hoi Margret, nee klopt, is ook niet zo'n slim idee omdat de onderbak van de grote kooi een hoogte heeft van rond de 10cm, hij probeerde er vanmiddag wel tegenop te klimmen.   Wanneer ik thuis ben gaan ze er meestal wel samen uit, en dat gaat wel redelijk, Juut heeft alleen 'n trekje om op veren te knabbelen, dus ook die van Ruby ;)


En toch even doorvragen over de kooi.  De kleine kooi waar 'ie nu in zit is de helft van een wat grotere kooi die ik heb,  zou ik hem daar ook in kunnen zetten met een deel gevuld met houtsnippers zodat zijn aandacht daar ook naartoe gaat?, zodat hij wat minder aan z'n voerbak vastgekleefd zit?  


Groetjes ;)

[verwijderd door de beheerder]

Jacko

Hoi Marcia,

Voorlopig laat ik ze nog wel even apart zitten,
1) Ze zijn nog niet helemaal gewend aan elkaar
2) Onderbak is nogal hoog, zodat R er niet tegenop kan klimmen, laddertje werkt ook niet omdat hij daar de kracht niet voor heeft
3) Ik heb houtsnippers op de grond liggen, denk ook niet dat dat erg prettig is om op te vallen

Nouja goed, we zullen zien hoe het gaat, en wanneer Ruby gaat vliegen (hoop wel dat dat komt ::)) en het goed gaat tussen die twee plaats ik ze wel bij elkaar ;)

Groetjes

margret

Hoi Jack
Als jij thuis bent mogen je 2 parkietjes eruit schrijf je merk je dan niet dat Ruby gevoerd wil worden door je andere parkietje?
Ik zou Ruby op dit moment in de kooi laten waar hij nu inzit.
Als je parkietjes dadelijk beter met elkaar overweg kunnen  mogen ze toch samen in één kooi, dus het is toch maar voor even.
Telkens verhuizen is voor een parkietje ook niet leuk.

           Groetjes

Moppers

In het begin van het topic verwarde je me ook al met Mars (Marcia), maar ik ben toch echt Moppers (Ingrid).

En de punten die je noemt maken het inderdaad nog niet handig om de kleine bij de ander te zetten.

Jacko

Huh, oh eh..  sorry.. Ingrid,  weet trouwens niet eens hoe 't komt, beetje gelijke namen zijn het nou ook weer niet  ::)
Foutje  ::)


Hoi Margret,  het is nog maar eén keer gebeurt dat Ruby gevoerd wilde worden door Juut, hij ging toen heel raar met z'n koppie omhoog-omlaag en hing bijna in de snavel van Juut..  Verder moet Juut nog niet veel van hem hebben, ze is eerder bang van 'm ;)

We zien wel hoe het verder gaat.

Sorry nogmaals  ::)