eerste keer uit de kooi

Gestart door Federerfan, mei 30, 2008, 09:51:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Federerfan

Ik wil Jimmie zaterdag of zondag voor het eerst uit de kooi laten. Ik heb al gelezen dat ik ramen en gordijnen dicht moet doen, scherpe en hete dingen moet verwijderen en dergelijke. Maar moet ik hem overdag laten vliegen of 's avonds? Overdag ziet hij meer maar ik las dat het 's avonds makkelijker is om ze in hun kooi te krijgen. En is het meestal zo dat ze na de eerste keer uit hun kooi hun kooi gewoon weer terugvinden?

Sonja

Hoi Federerfan,

Je kunt het beste je parkietje eerst heel goed handtam maken in de kooi, voordat je hem zijn eerste rondvlucht door de kamer laat maken.
Is hij al zo tam, dat hij zonder aarzelen op je hand komt zitten?
We adviseren dit altijd omdat je hem dan ook buiten de kooi makkelijker op je hand kan laten stappen en hem zo weer in de kooi terug kunt zetten.

Laat je kleine vogelvriendje er, zeker de eerste keren, uit als je zelf veel tijd hebt want het kan in het begin wel wat langer duren voordat hij de weg naar zijn kooi terug heeft gevonden.

Je kunt hem daar wel een beetje bij helpen door bv. een lekker stukje trosgierst op het deurtje te leggen, of een favoriet speeltje oid.

Ik zou hem 's morgens laten vliegen, hij kan alles dan goed zien en dat is zeker in het begin belangrijk omdat hij de omgeving buiten de kooi nog niet kent.

Groetjes, Sonja.

Federerfan

Citaat van: Sonja op mei 30, 2008, 10:02:45
Hoi Federerfan,

Je kunt het beste je parkietje eerst heel goed handtam maken in de kooi, voordat je hem zijn eerste rondvlucht door de kamer laat maken.
Is hij al zo tam, dat hij zonder aarzelen op je hand komt zitten?
We adviseren dit altijd omdat je hem dan ook buiten de kooi makkelijker op je hand kan laten stappen en hem zo weer in de kooi terug kunt zetten.

Laat je kleine vogelvriendje er, zeker de eerste keren, uit als je zelf veel tijd hebt want het kan in het begin wel wat langer duren voordat hij de weg naar zijn kooi terug heeft gevonden.

Je kunt hem daar wel een beetje bij helpen door bv. een lekker stukje trosgierst op het deurtje te leggen, of een favoriet speeltje oid.

Ik zou hem 's morgens laten vliegen, hij kan alles dan goed zien en dat is zeker in het begin belangrijk omdat hij de omgeving buiten de kooi nog niet kent.

Groetjes, Sonja.
Hoi Sonja,

Ja, Jimmie is al heel tam. Hij komt elke keer op mijn hand zitten als ik mijn hand vlak bij de zitstok hou waar hij op zit. Bedankt voor je uitgebreide advies. Ik zal het opvolgen.

Groetjes, René

Wouter

het is het beste je vogel er na 21.00 's avonds niet meer uit te halen, anders krijgt hij niet voldoende rust, dus, voor de rest maakt het op zich niet veel uit. jij moet bepalen wanneer je hem eruit haalt, ook om de controle te behouden. als de vogel zelf bepaalt wanneer hij uit de kooi gaat, kan hij bazig gaan spelen en kun je de orde over hem kwijt raken.

Ingrid

Citaat van: Pinkie op mei 31, 2008, 20:19:27
het is het beste je vogel er na 21.00 's avonds niet meer uit te halen, anders krijgt hij niet voldoende rust.....

??? Een vogel zorgt zelf wel voor voldoende rust ;). Als hij/zij moe is zal het zijn kooi vanzelf wel opzoeken.

Federerfan

Hoi,

Ja, hij gaat heel makkelijk op mijn hand zitten als ik die bij hem hou. Wat hij ook doet, en waardoor ik altijd moet lachen, is als ik hem met 1 vinger over zijn borst aai als hij op zijn zitstok zit. Dan zet hij 1 pootje op mijn vinger en duwt hij mijn vinger een beetje naar beneden. Als mijn vinger weg is, zet hij zijn pootje terug op zijn zitstok. Dat ziet er zo schattig uit.

En ik zal me houden aan al je suggesties. Ben benieuwd hoe hij het vindt buiten zijn kooi. Er staat al een mooi speelplaatsje dus ik hoop dat hij dat leuk vindt.

Groetjes, René

Wouter

wat schattig, 1 parkiet van mij is ook erg tam en die komt er elke dag uit, hij stapt ook zonder problemen op en af, en zit de hele tijd op mijn schouder, zo lief. om even offtopic te gaan.

DarkWolf

Als je gordijnen hebt zou ik er persoonlijk voor kiezen om hem overdag vrij te laten.
Ik moest mijn parkieten int begin verplicht savonds laten vliegen, omdat wij beneden geen gordijnen heb. En dat is perfect gelukt, maar het is wel een kunst om te kunnen wachten tot het donker genoeg is :P

Ingsu

Het is verstandig je vogeltje niet te laten vliegen/los te laten nu hij ziek is. Hij heeft al zijn kracht nodig om beter te worden, dat is ook in je andere topic tegen je gezegt. Er is nog voldoende tijd om hem eruit te halen,  wanneer hij weer beter is! ^_^
Zeker de eerste keer uit de kooi eist veel energie van een vogeltje, omdat de omgeving nog helemaal vreemd voor hem is, ik zou dus echt nog eventjes wachten! Ik neem aan dat voor jou uiteraard ook de gezondheid van je vogeltje voorgaat!  :)

Groetjes, Inge

Federerfan

Hoi Inge,

Ja, ik wacht nog even. Het gaat me alleen maar om zijn gezondheid. Het was alleen zo dat ik bang was dat ik hem misschien te lang in zijn kooi laat.

Groetjes, René

Ingsu

Ik ken het helemaal hoor! ;)
Ik had er eerst ook heel veel moeite mee toen mijn vogeltje ziek was, hij wilde ZO ontzettend graag eruit, maar het mocht niet! :(
Maar het is wel echt het beste voor hem, en hoe sneller hij beter is, hoe sneller hij er WEL uit mag! : D

Groetjes

Federerfan

Citaat van: Ingsu op mei 31, 2008, 21:33:21
CiteerIk ken het helemaal hoor! ;)
Dat vind ik wel heel fijn van dit forum. Ik ben elke dag weer blij dat ik leef in een tijd waarin internet bestaat, anders zou dit toch allemaal een stuk lastiger zijn.
CiteerIk had er eerst ook heel veel moeite mee toen mijn vogeltje ziek was, hij wilde ZO ontzettend graag eruit, maar het mocht niet! :(
Maar het is wel echt het beste voor hem, en hoe sneller hij beter is, hoe sneller hij er WEL uit mag! : D
Ja, wat voor Jimmie het best is, is voor mij ook het enige wat telt.

Groetjes, René

Wouter

Ik wens je vogel veel beterschap ;) en succes met de eerste vlucht buiten de kooi ;)

Federerfan

Citaat van: Pinkie op juni 01, 2008, 09:42:58
Ik wens je vogel veel beterschap ;) en succes met de eerste vlucht buiten de kooi ;)
Bedankt! Ja, ik ben benieuwd naar zijn eerste vlucht.

Federerfan

Ik wil Jimmie vandaag voor het eerst laten vliegen. Ik heb alle voorzorgsmaatregelen volgens mij genomen, dus ik heb ook de gordijnen dichtgedaan. Ik wilde hem overdag laten vliegen, omdat hij da meer licht heeft. Maar het is al wat donker buiten en doordat de gordijnen dicht zijn is het natuurlijk nog wat donkerder. Kan ik hem laten vliegen als ik alle lichten aandoe of moet ik wachten op een lichtere dag?

ciske

volgens mij kun je hem wel laten vliegen. zie hier ook dat ze goed kunnen vliegen bij lamplicht. maar das mijn ervaring

Federerfan

Citaat van: ciske op juni 07, 2008, 09:17:30
volgens mij kun je hem wel laten vliegen. zie hier ook dat ze goed kunnen vliegen bij lamplicht. maar das mijn ervaring

Bedankt! Jimmie is nu voor de eerste keer uit zijn kooi voor een proefvlucht. Volgens mij gaat het wel goed. Hij heeft al wat rondgevlogen maar ik schrok wel even toen hij een beetje langs een muur naar beneden fladderde, omdat ik bang was dat hij zich zou bezeren. Hij is ook op zijn kooi gaan zitten en hij kwm op mijn hand zitten toen ik een stukje trosgierst bij hem hielp. Hij is ook al een stukje over me heengelopen. :D Nu zit hij in de keuken, boven op de keukenkastjes. Moet ik hem daar maar gewoon even laten zitten en ervan uitgaan dat hij vanzelf wel weer naar beneden komt? Ik heb op zichzelf geen haast, dus ik kan hier nog wel twee uur blijven wachten.

DarkWolf

Laat hem maar even zitten :) Hij zal zelf wel zijn weg terug vinden naar de kooi, en doet hij dat niet dan kun je hem altijd even helpen.

Federerfan

Citaat van: DarkWolf op juni 07, 2008, 11:25:38
Laat hem maar even zitten :) Hij zal zelf wel zijn weg terug vinden naar de kooi, en doet hij dat niet dan kun je hem altijd even helpen.
Jimmie is terug in zijn kooi. Zijn proefvlucht is geslaagd! Hij heeft mijn kamer verkend en heeft op veel dingen gezeten.

Op een gegeven moment zat hij weer in zijn kooi en heb ik hem met wat trosgierst op mijn hand gelokt. Toen heb ik mijn hand naar de kooi bewogen en hij ging er zonder problemen in. Toen heb ik hem nog at extra trosgierst gegeven als beloning en gezegd dat ik heel trots op hem ben.