krop

Gestart door dobby, mei 30, 2008, 14:26:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dobby

hoi hoi,
Ik ben toch weer een beetje onzeker, zoals elders op het forum al te lezen is ben ik de trotse bezitster van een jong parktietje, zo'n 5,5 week. Hij op het moment zoveel, knaagt aan trosgiers, aan de gewone zaadjes, maar hij lijkt een enorme honger te hebben, had net een spuitje pap voor hem gemaakt 1 ml die ging zo gulzig naar binnen terwijl er gisteren nog niets van hoefde te weten.

Komt hij dan toch nog te kort? heeft iemand een foto van een volle en lege krop? Zodat ik het verschil kan zien?

groetjes simone

Caradow

Doordat hij al vol in de veren zit is het kropje moeilijk te zien. Je ziet wel een lichte bolling asl deze gevuld is.
Ik denk dat je in dit geval door moet gaan zoals je bezig bent. Zaadjes en trosgierst beschikbaar hebben en 1 of 2 keer per dag nog wat via de spuit aanbieden.

Waarschijnlijk zal hij van de zaden nog niet genoeg binnen krijgen en dan is de pap een goede aanvulling. Geef alleen ook niet TEveel pap, omdat hij dan uit gemakzucht de zaadjes weer helemaal links kan laten liggen

dobby

ok thanks,

Het is zo'n lieverd, ik wil echt niet dat er iets misgaat met mijn schatje.
Ik zou het mezelf nooit vergeven. 

groetjes

ilka

Hey,

Je kunt je parkietje het beste even elke dag op hetzelfde tijdstip op een keukenweegschaal wegen. Als hij mooi op gewicht blijft weet je dat hij genoeg eten binnenkrijgt :)

Groetjes Ilka

dobby

#4
Hoi Ilka,

dat is een goeie!!!!

Bedankt!!

groetjes simone

Ik heb hem meteen gewogen en hij weegt nu 28 gram. Is dat een goed gewicht?  ;D

Berichtjes samengevoegd.
Gr.Sonja

Sonja

Hoi Dobby,

Nou, dat is wel aan de weinige kant.
Een volwassen parkiet hoort ongeveer tussen de 30 en 50 gram te wegen.
Maar daar kan wat verschil in zitten, het ene parkietje is ook wat forser dan het andere.

Verder zie je ook vaak dat als ze net beginnen met zelf zaadjes eten, het gewicht (tijdelijk) wat minder kan zijn.
Dat komt omdat ze nog niet zo snel voldoende zaadjes kunnen pellen om hun honger te stillen.
Daarom moet je in deze periode ook nog bijvoeren met pap, zoals Caradow al schreef.

Groetjes, Sonja.

Jacko

@Sonja,

Net even de andere berichtjes van Dobby gelezen, en volgens haar is het parkietje pas +-6 weken.
Denk dat het vogeltje prima op gewicht is.

Corrigeer me als ik het fout heb, Simone ;)

Groetjes

Sonja

Citaat van: Jacko op mei 30, 2008, 17:52:25
@Sonja,

Net even de andere berichtjes van Dobby gelezen, en volgens haar is het parkietje pas +-6 weken.
Denk dat het vogeltje prima op gewicht is.

Corrigeer me als ik het fout heb, Simone ;)

Groetjes

Dat weet ik Jacko. ;)
Vandaar ook dat ik geschreven heb dat het gewicht (tijdelijk) wat af kan nemen als een jong parkietje net begint met zaadjes eten.
Ze wegen namelijk als ze alleen pap krijgen (dus nog helemaal niet zelfstandig eten) vaak wat meer, als ze een leeftijd hebben van ca. 4 a 5 weken.
Ik heb veel jonge parkietjes handmatig grootgebracht en ze ook gewogen, vandaar dat ik dat weet. ;)

Groetjes, Sonja.

Jacko

Oke, geen probleem hoor ;)
Maar dan snap ik alsnog je eerste stukje uit je berichtje niet, terwijl je wel weet dat ze pas zo jong is  ::)
Maargoed dat maakt verder helemaal niet uit.

Groetjes ;)

dobby

hoi hoi,

Dus,... ik hoef me (nog)geen zorgen te maken. Ik geloof niet dat hij op alleen pap gedaan heeft hoor. bij die vriendin van mij wees hij de spuit al af en knabbelde op het trosgierst. hij is een beetje eigenwijs geloof ik. Maar op zaad alleen red hij hij het volgens mij nog niet, hij is zeker nog geen 6 weken, 5 en paar dagen volgens mij. Zou ik even na moeten vragen.

misschien lukt het me om een foto te plaatsen zou dat voor jullie het wat duidelijker maken?

groetjes Simone


dobby

#10
deze foto is vandaag gemaakt, kan er zo wel een maken, als hij beter in beeld is.

ehm hoe doe ik dat, hier een foto plaatsen, had hem als bijlage maar dat werkt niet.

voel me echt een blondje! :(

Berichtjes samengevoegd.
Gr.Sonja

hillie

Hoi simone,

Een foto plaatsen doe met de extra opties.
als je daar opdrukt zie je bij lage staan en kan je zo een foto zoeken en plaatsen.
Maar maak hem eerst wel kleiner van formaat anders lukt het niet.
Succes er mee.

groeten hilde

dobby

Thanks, krijg hem alleen niet kleiner, het lukt nu wel met mijn avatar, daar staat ie,... wat een schatje he??

groetjes

dobby

Misschien dat het nu wel gelukt is.

groetjes simone

[verwijderd door de beheerder]