Tam maken ( koppeltje )

Gestart door Suryoyo337, mei 28, 2008, 15:44:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Suryoyo337

Hey jongens. :)
Ik zal me even voorstellen: Chris, 15 jaar woon in Amsterdam. Ik was gister in een dierenwinkel, en besloot om 2 parkietjes ( koppel ) te kopen. De verkoper zei tegen mij dat ik ze a.s. zaterdag kon kopen.

Nu is mijn vraag: Ze zijn nu 7 weken oud. Als ik ze koop is het dan nog mogelijk om ze tam te maken ? 


mvg,
Chris

Chicowen

Hoi Chris,

Welkom op het forum.
7 weken oud is prima om tam te maken. ;)
Veel plezier met je gevleugelde vriendjes. ;)

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Suryoyo337

Haha fijn om te horen, bedankt  :D

Ik heb nu weer een andere vraag: Is mijn kooi goed genoeg voor een koppeltje ?

Hij is heeel groot ( was van mijn oude papegaai )
2 in/uitgangen
1 waterbakje en 1 zaadbakje
3 steeltjes om op te staan

moeten er veranderingen komen ?

mvg,
Chris

Belleo

In een kooi van een papegaai zijn de openingen tussen de tralies toch heel groot, als dat het geval is zou ik die kooi niet gebruiken, Er is dan altijd een kans dat je parkietje met z'n koppie vast blijft zitten tussen de spijlen.

Groetjes Anne

Suryoyo337

Ik ben vergeten te zeggen dat t om een dwergpapegaai ging....
Maar we hebben met dat zelfde kooitje ook andere parkieten gehad...
maar dit is de 1e keer dat ik een koppel erin doe.

Ingsu

#5
Citaat van: Suryoyo337 op mei 28, 2008, 16:34:50
Hij is heeel groot ( was van mijn oude papegaai )
2 in/uitgangen
1 waterbakje en 1 zaadbakje
3 steeltjes om op te staan

Hoe groot is heeel groot? ;)
Het is moeilijk te zeggen of je kooi groot genoeg is naar aanleiding daarvan.
En ik neem aan dat dit alleen de basis is van wat in je kooi zit en dat je ook speeltjes gaat ophangen? Dat is voor een parkietje erg belangrijk! [elke andere vogel trouwens ook hoor]

Ook is het aan te raden dat je per parkietje een voerbakje ophangt, omdat ze nogal eens ruzie willen maken om het eten en met 2 bakjes is dat probleem er niet!

En zoals Belleo al zei zou ik goed de tralieafstand opmeten, voor een parkietje mag dit maximaal 1,3 zijn, maar voor dwergpapegaaien kan 2 mm bijvoorbeeld ook nog. Dus dat is wel echt even belangrijk om vooraf na te gaan.

Suryoyo337

Hij ligt momenteel in m'n schuur, ik zal vanavond de metingen posten.

Maar ik wil inderdaad speeltjes voor ze, heb nog een doos met belletjes, spiegeltjes en een "schommeltje"..mischien dat ik het snel kan inrichten en dan een foto post...ben erg benieuwd naar jullie mening...

Ik heb ook nog een roze stuk steen, vroeger ( 2 jaar terug :P ) ging m'n parkiet altijd met z'n snavel ermee "schuren" om het zo maar even vaag te zeggen :)

Kan ik het na 2 jaar opnieuw gebruiken ? Of weg ermee en gewoon nieuwe aanschaffen ?

Jacko

Dat roze stuk steen is vast een sepia/kalk wutever steen waarmee de parkietjes inderdaad hun snaveltje mee aan kunnen scherpen en van eten (?)
Omdat dat ding al zo lang ergens ligt weet je maar nooit wat er allemaal mee gebeurt kan zijn, denk dat het verstandig is voor een paar euro een nieuwe aan te schaffen ;)

groetjes

Ingsu

Kalksteenblokken kosten geloof ik nog geen euro, dus ik zou gewoon een nieuwe kopen, da's wel zo fris! [en zeker als je niet precies weet waaraan je vorige parkietje/vogeltje is overleden kan er misschien nog iets achter zijn gebleven, dus ook de kooi en speeltjes goed schoonmaken]

Suryoyo337

Hmmm oke, bedankt :)
Nog een vraag :P sorry haha maar ik wil gewoon zeker zijn van me zaak, het zijn wel 2 leventjes  ;)

Ik ben van plan ze tam te maken natuurlijk met mijn vader. Alleen heb ik een zusje van 4 en een broertje van 10. Als m'n pa en ik ze tam maken, zullen ze dan alleen ons 2 vertrouwen en weg vliegen voor m'n broertje en zusje ?
Zo ja, is er een oplossing voor ? Want m'n zusje ( super rustig kind ) was laatst bezig met parkiet van m'n oom, en ze was er helemaal weg van. En is best sneu voor haar als ik er steeds moet vertellen dat ze uit hun buurt moet blijven  :(

mvg,
Chris

Ingsu

Je kunt je zusje best mee laten helpen, hoor! Alleen dan wel altijd onder begeleiding!!!
Kleine kinderen hebben hun kracht nog niet onder controle en kunnen makkelijk in hun enthousiasme te hard in zo'n beestje knijpen. Maar als jullie hem tam maken dan zal het vogeltje niet voor de overige familieleden wegvliegen hoor, hij zal hoogstens ook een beetje aan hun moeten wennen, maar dat lijkt me geen probleem toch?! ^^

chrikske

als je parkietjes tam zijn tegenover jou en je vader zullen ze ook wel tam zijn tegenover je broer en je zus hoor,
misschien een beetje minder omdat jij en je vader jullie er het meeste mee gaan bezighouden, de persoon die de parkietjes het meeste aandacht geeft zal ook het meeste aandacht terug krijgen van het parkietje normaal gezien :)

wat je zei dat je broer en zus uit de vogeltjes hun buurt moeten blijven is dus onzin  ;)

groeten

tegelijk met ingsu

Suryoyo337

Ooow oke, thanks :)

M'n oude kooi zit helemaal onder de roest, heb nog geprobeert met schuurpapier...gaat erg moeilijk.
Dus ik koop waarschijnlijk een nieuwe.