Gevallen

Gestart door pinootje, mei 26, 2008, 11:56:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pinootje

Mijn hemel...
Nog maar net bekomen van de schrik ben ik...
Zit ik boven te leren roept de werkster van beneden of ik even wil komen...
Ik naar beneden, ligt de kooi van Pino op de grond, ´gevallen, met stofzuigen´is het enige
wat de werkster uit kan brengen, ik snel erheen, zit Pino naast de kooi,
die van de standaard is gevallen, vervolgens springt hij erop, ik denk shit, wat nu...
Helemaal hartkloppingen, vliegt Pien ineens naar de zijkamer, ik daarheen, de glazen deur dicht,
werkster naar binnen met ´doe de rollluiken omlaag zodat hij niet tegen het raam vliegt en blijf
voor de glazen deur staan zodat hij daar niet tegenaakomt.
Vervolgens komt , godzijdank, mijn moeder terug van het boodschapen doen, zij naar de zijkamer
en weet na vijf minuutjes Pino te pakken en in zijn kooi te zetetn die ik inmiddels weer terug had
gezet.
Nu zith ij dus, het is ongeveer een kwartiertje geleden onder zijn doek in zijn kooi.
Hij begon wel te fluiten toen hij erin zat, ziet wel een beetje bang aan maar heeft gene pijn zo lijkt het.
Nu is eigenlijk mijn vraag, kan het zijn dat hij zo erg is geschrokken dat hij vanmiddag of morgen alsnog
dood met zijn pootjes omhoog ligt? Wat ik al zeg, nu lijkt er 'niks' aan dehand, hij zit wel erustiger dan
anders op zijn hoogste stokje, wat wil je als je een meter naar beneden bent gedonderd.
Ik hoop dat hij het red, en zo niet ben ik kapot van verdriet, ik hou zo erg van Pino en nu dit!
Ik wacht op reacties!

Safrena

Hey pinootje

Wat naar dat je lieverdje zo gevallen is  :'(

Pino zal heel zeker heel erg geschrokken zijn, dat is een feit.
Het beste kun je hem nu een beetje laten rusten en een beetje exra verwennen met een lekker stukje trosgierst
Het doek zou ik op dit moment ook niet over de kooi leggen zodat hij alles duidelijk kan zien.

Verder zou ik zeggen, hou hem stiekem een beetje in het oog, en als hij strakjes weer netjes gaat eten en spelen en fluiten komt het wel helemaal goed  ;)

Vele groetjes

pinootje

Hoi,
Bedankt! Dat helpt een beetje van de schrik af te komen.
Ik heb net gegeten en de doek was alweer van zijn kooi gehaald.
Ik heb hem wat trosgierst en praatparels gegeven, die laatste
vindt hij altijd geweldig lekker en hij kwam er al een paar eten, vervolgens
ging hij even, zo gek als hij is, aan zijn schommel trekken en daarna
bij zijn vriend (de spiegel ;)) zitten en slapen.
mijn moeder is nog beneden en houdt hem in de gaten, ik ben van
de schrik bekomen, lichtelijk en ga me nu weer op mijn examen
engels concetreren, heel erg bedankt nog een keer!
Groetjes

pinootje

Nog een vraagje, nu ik er toch ben...
Pino slaapt op een dag best veel, in vorige
berichtjes heb ik een foutje gemaak, hij is over
twee maanden 3 jaar oud.
Betekent het vele slapen dat hij aan het eind
van zijn leventje komt? (ik hoop van niet...)
Hij slaapt vanaf het begin af aan wel veel en
hij is nog net zo actief als vroeger, alleen ik
weet niet precies hoe oud parkietjes nou gemiddeld
worden... Die bij mijn moeder werden gemiddeld 4 a 5
jaar, dat is 30 jaar geleden en in de dierenwinkel/forums
zeggen ze dat ze wel 15 kunnen worden...
Hij eet geen pellets maar gewoon xtravital. Alleen een
klein probleem hierbij is dat hij niet alles ervan eet,
de grote krenten/rozijnen en grote zaadjes laathij liggen,
ook de gekleurde eet hij niet, het eivoer en de 'normale' zaadjes
eet hij wel.
Ik heb al gezocht bij voedsel en overzetten enzo, maar dat
gaat niet meer lukken met pino, te eigenwijs en hij weet niet
dat hij de pellets kan eten, hij snapt het gewoon niet.
Nu is mijn vraag dus, hoe oud worden ze gemiddeld en kan het
eten van xtravital daar invloed op hebben?
Pino eet verder: eivoer, trosgierst, praatparels, af en toe een
stukje komkommer of appel of een stukje sla.
Verder zit er in een bakje hoe heet dat ook alweer, grit, maar
daar eet hij nooit van...
Groetjes

Sonja

#4
Hoi pinootje,

Drie jaar is nog piepjong hoor voor een parkietje. ;)
Het klopt dat ze, met wat geluk en een goede verzorging een leeftijd van ca. 12 tot 15 jaar kunnen behalen.
De meeste parkietjes halen dat echter niet, de gemiddelde leeftijd ligt om en nabij de 8 jaar ongeveer.

Is Pino toevallig in de rui?
Dat vergt veel energie en dan slapen ze ook wat meer.

Maar je schrijft dat hij al vanaf het begin zoveel slaapt, en ook aktief is. Da's een beetje tegenstrijdig. ???
Hoe gedraagt hij zich verder, zit hij bol, op twee pootjes? Heeft hij wel interesse in zijn omgeving?

Misschien vindt hij het een beetje saai alleen, dan kun je overwegen om een vriendje voor hem aan te schaffen.
Veel parkietjes leven dan enorm op.

XtraVital is een prima voer, maar om alle benodigde vitaminen en mineralen binnen te krijgen die erin zitten is het wel nodig dat Pino alle zaadjes opeet, en niet alleen eruit haalt wat hij lekker vindt.
Daarom geef je hem het beste iedere dag een afgepaste hoeveelheid. Zo'n 1,5 a 2 maatschepjes. Dan eet hij ook de minder lekkere zaadjes op. De rozijntjes laten wel meer parkietjes liggen, je kunt eens proberen om ze in kleine stukjes te snijden en zo aan te bieden.
Geef hem bij voorkeur ook niet teveel "praatparels", dat is niets anders dan snoepzaad en daar geef je hem beter niet teveel van.

Je kunt een parkietje met de leeftijd van Pino (en nog wel ouder ook) heel goed overzetten op pellets, maar het vraagt wel enig doorzettingsvermogen. ;)
Er zijn wel parkietjes bij wie het echt niet lukt, of bij wie het heel moeizaam gaat. Maar je moet het wel een tijdje proberen.

Als het echt niet lukt, is XtraVital ook een prima voer, mits Pino alle zaadjes opeet.
Groenvoer en fruit geef je hem al dus dat is prima. ;)

Groetjes, Sonja.


pinootje

Hoi,
Mooi dat hij nog zo lang te leven heeft, hij is zoooo lief :-*!!
Acht jaar is ook prima, ik was al bang dat hij aan het eind zat!
Pino is nu niet in de rui, maar hij is wel, anders dan dat hoort, heel vaak ´een klein beetje ´ in de rui.
Als ik moet gokken zeg ik dat hij minimaal eens in de drie weken veren verliest en eens in de twee maanden
echt een goede rui.
Ik bedoel eigenlijk met slapen en actief dat Pino veel slaapt, maar wel korte stukjes, en dat als hij wakker
is hij dan juist super actief is, snap je? Hij zit op 1 pootje te slapen en kwam alweer op mijn vinger zitten,
dit doet hij nooit buiten de kooi, maar ik kan hem door de tralie heensteken en dan komt Pino erop zitten.
Ik geef hem eens per week een volle bak voer, maar zo te lezen kan ik beter per dag 1.5 schepje geven?
Kukelt hij dan niet in zijn bak? Want in totaal passen er wel 6 scheppen in zijn bakje, dus dan moet hij heel
ver buigen om te kunnen eten, is dat neit erg? Ik ga de grote dingen is in kleinere stukjes snijden, goed idee!
Van de praatparels krijgt hij 1x per dag een heel klein bakje, ik weet niet of je die bakjes kent, heel smal, ik denk
0.8 cm en dan 3 cm lang, je moet hem gewoon door een tralie steken.
Ik heb Pino al drie keer proberen over te zetten op pellets, maar het lukt hem echt niet, ik ehb het een week vol
gehouden, maarh ij eet het gewoon niet, hij duwt ze van mijn hand af en als ik het meng met gwoon voer eet
de slimmerik alleen het gewone voer...
Ik heb nog een vraagje eigenlijk... Pino zijn snavel groeit erg hard, we zijn in deze 3 jaar al 3x naar de dierenarts
geweest om zijn snavel en teennagels te laten knippen/vijlen. HIj heeft zon schelp in zijn kooi hangen, maar het
enige wat hij daarmee doet is er lomp met zijn pootje tegenaan stampen... Is er een manier waardoor
ik hem kan leren dat hij van de schelp moet eten en zijn snavel ermee moet vijlen???
Ik hoor graag van jullie, bij voorbaat weer hartstikke bedankt!
Groetjes

Fenixjuh

nog beter: 's ochtends 1 schepje en 's avonds 1 schepje. Dan krijgt Pino zijn voer mooi over de dag verdeeld, en gaat hij ook niet met lege krop slapen.