snavel lang

Gestart door pinootje, mei 26, 2008, 19:25:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pinootje

Ik heb weer een vraagje eigenlijk... Pino zijn snavel groeit erg hard, we zijn in deze 3 jaar al 3x naar de dierenarts
geweest om zijn snavel en teennagels te laten knippen/vijlen. HIj heeft zon schelp in zijn kooi hangen, maar het
enige wat hij daarmee doet is er lomp met zijn pootje tegenaan stampen... Is er een manier waardoor
ik hem kan leren dat hij van de schelp moet eten en zijn snavel ermee moet vijlen???
Ik hoor graag van jullie, bij voorbaat weer hartstikke bedankt!

chrikske

ik denk niet dat je het hem kunt leren. :)

misschien een wilgentakje of ander "sloopmateriaal" in de kooi hangen?
als hij daar aan knaagt zal zijn snavel wel wat geslepen worden.

groetjes


Petr@

Een snavel die 3 keer per jaar geknipt moet worden is naruurlijk niet goed.Heeft de arts niet gezegd waar door het komt?Je moet dan denken aan voedings tekort of een ander afwijking.Zou het toch even overleggen met de vogelarts.

Ik zelf heb voor mijn vogels geen sepiaschelp omdat die teveel zout bevatten daar voor in de plaats heb ik een roze mineraalblokje in de voliere en daar wordt goed gebruik van gemaakt


Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Mandy

Kijk je parkietje eens goed na...
Ik heb een parkiet gehad en zijn snaveltje en nageltjes groeiden ook veel te hard en dat kwam omdat ie een tumor had en daardoor ook veel kalk aan maakte. Hoeft bij de jouwe niet zo te zijn en ik wil je ook niet bang maken, maar zo neem je het zekere voor het onzekere.
Ik zou hem even na laten kijken bij de dierenarts!

Ook kun je ( niet iedereen is het daarmee eens ) een zandhulsje om 1 stokje doen. Dat vinden ze heerlijk om te slopen en zo slijten de nageltjes en het snaveltje ook.

Een snavel moet je niet vijlen maar kun je knippen met een stevig nagelschaartje. Als er verder niks aan de hand is met je parkietje dan kan de dierearts je dat wel aanleren.

Sonja

Citaat van: Mandy op mei 27, 2008, 09:27:38
Kijk je parkietje eens goed na...
Ik heb een parkiet gehad en zijn snaveltje en nageltjes groeiden ook veel te hard en dat kwam omdat ie een tumor had en daardoor ook veel kalk aan maakte. Hoeft bij de jouwe niet zo te zijn en ik wil je ook niet bang maken, maar zo neem je het zekere voor het onzekere.
Ik zou hem even na laten kijken bij de dierenarts!

Ook kun je ( niet iedereen is het daarmee eens ) een zandhulsje om 1 stokje doen. Dat vinden ze heerlijk om te slopen en zo slijten de nageltjes en het snaveltje ook.

Een snavel moet je niet vijlen maar kun je knippen met een stevig nagelschaartje. Als er verder niks aan de hand is met je parkietje dan kan de dierearts je dat wel aanleren.

Het geven van zandhulsjes om de stokken wordt sterk afgeraden.
Ze kunnen wondjes veroorzaken aan de tere pootjes van een parkiet.
Bovendien vinden ze het niet prettig om erop te zitten, net zo min als jij het prettig zou vinden om met je blote voeten op schuurpapier te lopen....Daarmee is het te vergelijken.

Nageltjes en snavel slijten door voldoende knaagmateriaal te geven en veel zitstokken van verschillende dikte.
Dat is bovendien heel goed voor de spieren in de pootjes omdat die zo telkens anders belast worden.

Ga ook zeker nooit zelf het snaveltje knippen, de kans op ongelukken is veel te groot.
Laat dit liever aan de vogelarts over.

Groetjes, Sonja.

Mandy

Die discussie over zandhulzen is al geweest. ( Gebruik ze zelf al ruim 8 jaar zonder problemen )
Ik heb er nu nog maar een en ze ondervinden er geen hinder van met een dag is ie compleet gesloopt... Maar goed ik ga daar verder niet op in.

Wat betreft een snaveltje knippen... Een dierenarts kan je dat voordoen... En zeggen waar je precies op moet letten.
Niet iedereen kan iedereen kan iedere keer een consult betalen vandaar dat ik dat zei...

Bij mijn parkiet, mede omdat ie ziek was, kon ik dat om de 2 weken doen..... Hij kon niet eens fatsoenlijk eten als ik het niet bij hield.
Het wordt echt geen marteling als je het maar goed doet!
Hij had er zeker baat bij... Je hebt toch het beste met je parkiet voor dan ben je toch juist voorzichtig?
Als Pinootje het zelf niet wil/kan dan kan de VA het natuurlijk altijd doen.

Sonja

Het is niet voor niets dat het zandhulsje zo snel gesloopt wordt door je parkiet, het is niet prettig om daarop te zitten....
Daarnaast wil ik even benadrukken dat ik niet degene ben die hier begonnen is over zandhulsjes. :-X

Voor wat betreft het snaveltje knippen: Niet iedereen is daar even handig in.
Je kunt heel snel iets beschadigen en dan ben je verder van huis. Beter is het om te voorkomen dat het snaveltje zo lang wordt dat het geknipt moet worden.
Mocht het toch nodig zijn dan zijn er ook dierenartsen die dat gratis doen als het iets is wat heel vaak terugkomt. (helaas niet allemaal)

Het heeft dan ook niets te maken met het wel of niet goed voorhebben met je parkietje, ik denk dat iedereen hier het beste wil voor zijn/haar kromsnaveltje. Maar je neemt een risico als je het zelf doet. Dat risico zou ik persoonlijk liever niet lopen en het daarom aan een deskundige overlaten.

Groetjes, Sonja.

Safrena

#7
Citaat van: Mandy op mei 27, 2008, 10:33:47
Die discussie over zandhulzen is al geweest. ( Gebruik ze zelf al ruim 8 jaar zonder problemen )
...

Hey Mandy

Die disccussie is inderdaad al geweest en als beheerders weten wij dit prima, en hoef je niet meteen zo kort te zijn tegen een beheerder die niet met jouw advies akkoord is omdat zandhulsjes niet goed zijn voor de pootjes van parkietjes.

Kijk wij kunnen en zullen ook niemand verplichten om het anders te doen, iedereen doet zoals hij denkt dat hij het goed doet voor zijn diertjes.
Wij geven alleen advies, wat je er zelf mee doet is jouw keuze. ;)
Wij adviseren hier om geen zandhulsjes te gaan gebruiken omdat er al heel veel problemen mee geweest zijn.
Dat jij dit al acht jaar gebruikt zonder probleem, nou dan heb je al veel geluk gehad, en dat komt mede ook doordat ze het meteen slopen zodat het niet meer grof aanvoelt.
Als jij die zandhulsjes wil blijven gebruiken, hoe jammer ook voor je diertjes, zullen wij je daar ook niet meer over aan spreken en respecteren dit, maar wij vragen dan ook een beetje respect terug als jij het aan anderen adviseerd en wij dan laten weten dat we met dit advies niet akoord gaan omdat ook wij uit ervaring spreken. ;)

Wat betreft de snavel, mensen die geen ervaring hebben kunnen de snavel beter laten bijvijlen of bijknippen door een vogelarts of ervaren persoon
Een ongelukje door fout te knippen is al snel gebeurd met alle gevolgen vandien.

Vele groetjes

Mandy

Okay!

Wil alleen mijn ervaringen delen. En ik heb ook echt niet alle stokken "bekleed", en eerlijk gezegt gebruik ze nu nog maar zelden.....
Ik heb zelf niet ondervonden dat ze het net schuurpapier voor ze is, ze hangen er zelfs op kop aan. Maar ik zal me wel vergist hebben.
Iedereen mag zijn mening uiten, ook al komen die soms niet zo vriendelijk over, wat ik ook wel eens vindt.... Maar waarschijnlijk van beide kanten niet de bedoeling is.

Maar de meningen lopen uiteen dus we over die zandhulzen hebben we het maar niet meer. En het heeft ook niks meer met het onderwerp te maken.
Laten we daar maar over ophouden.

@ Pinootje: Laat je even de reactie weten van de dierenarts?!

pinootje

Hallo Allemaal,
bedankt voor de vele reacties!
De vorige keer dat ik bij de dierenarts was heeft hij geen oorzaak genoemd,
de eerste keer wel, een snoepstok... Die is toen weggehaald en sindsdien is hij
dus pas 1x bijgeknipt en toen zei de dierenarts er niets over.
Ik heb om 1 stokje ook een zandhulsje, wist enit dat dat slecht was!
Pino doet bij de sephia schelp helemaal niks... Hij gaat er alleen met zijn pootje
op staan (een soort van stampen) omdat het dan een leuk geluidje tegen de tralies
maakt, ook praat hij er soms een beetje dom tegen, maar ervan ´eten´ erlangs
schuren, ho maar...