Help! 2 jonkies dood!

Gestart door Belleo, mei 26, 2008, 14:24:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belleo

Hay allemaal,

Toenet was ik er toch echt van overtuigt dat ze jonkies hadden en ik wilde even gaan kijken. Ik twijfelde wel eerst maar achteraf is het maar goed dat ik wel gekeken heb.

In het blok zag ik 2 jonkies die lekker aan het bewegen waren bovenop de 3 overige eitjes die denk ik nog uit moeten komen. Naast hun lag een eierschaal maar ik kon nergens de andere 2 jonkies vinden totdat ik beter keek  :o. Ik was echt even geschrokken omdat er 2 dood aan de zijkant lagen  :(. Mijn eerste indruk was ook dat geen van de babys een dikke krop had laat staan gevoert waren. Ik heel snel de twee dode babys eruit gehaalt en ben daarna maar snel het hok weer uit gegaan omdat mams elke keer weer het blok invloog via de zijkant.

Ik was echt even in paniek omdat een van de dode jonkies aangevreten vleugeltjes had. Naar even goed kijken had deze ook alleen maar een velletje over de oogjes dus die miste de oogjes waardoor die blijkbaar is doodgepikt? maar de andere had na beter kijken toch wel een klein beetje kropmelk?? in de krop zitten en was verder helemaal compleet. Deze was nog helemaal slap dus ik denk nog niet zo lang dood. Ik ben nu echt heel bang dat Augusta de andere 2 ook iets aan gaat doen en wie weet ook de andere 3 die nog moeten uitkomen.

Weet iemand waaraan het kan liggen dat Augusta of Louis het ene jonkie heeft doodgebeten en de andere is doodgegaan. De overlevende jonkies hadden trouwens zo ver als dat ik kon zien geen eten in hun kropje maar de een was wel duidelijk groter dan de andere.

Groetjes Anne

chrikske

ben je zeker dat ze geen eten krijgen de overlevende jonkies ?  ??? als de 1 al groter is dan de ander moet die zeker al kropmelk gekregen hebben (wanneer ze dat binnen de 12 uur niet krijgen, sterven ze).

er kunnen verschillende redenen zijn waarom er 2 jonkies zijn gestorven.. geen kropmelk gekregen, de moeder of de vader heeft ze gedood, de jonkies waren een beetje "gehandicapt" om het zo te zeggen,...

als je zeker weet dat de kleintjes geen eten krijgen kan je altijd overwegen om handopfok te doen?

groeten Christophe

Belleo

De andere 3 eitjes moeten ook nog uitkomen. Eigenlijk wil ik morgen nog even kijken maar omdat ze zo ontzettend snel gestresst zijnwil ik het risico liever niet lopen dat de ouders ze niet meer gana voeren of doden doordat er elke keer in en uit loop. Ik heb ervaring met handopfok met alle 2 mijn parkietjes waarvan er 1 blint is maar heb nu echt geen tijd. Ik moet de hele dag naar school en een echt kleintje heeft toch om de 2 uur eten nodig?

Wat vinden jullie moet ik morgen gaan kijken of hopen dat het goed gaat en ze even een dagje rust geven en overmorgen weer kijken. De andere 3 eitjes moeten namelijk nog wel uitkomen. Wat is een goed alternatief voor kropmelk? En stel dat ik ze toch met de hand moet grootbrengen kun je ze dan al gelijk het echte opfokvoer geven zeg maar? (anders is een link van een site ook goed)

Ik hoop snel een antwoord te krijgen.

Groetjes

Mars

Je zult in ieder geval nestcontrole moeten doen. Ee dood kleintje in het nest bevordert de gezondheid van de rest ook niet.

Vind je nu morgen weer een kleintje dood, dan zou je het beste een ander nestje voor ze zoeken (ook voor de eitjes), misschien iemand in de buurt die kleintjes heeft?
Handopfok vind ik persoonlijk bij zulke kelintjes geen optie, de kans dat ze het halen is zo enorm klein en je moet ze heel vaak voeden.

Deze kleintjes, zijn die afstammeling van je blinde parkietje? Nee toch? Omdat je schrijft 'mijn beide andere parkietjes'.

Sterkte er mee! het is vreselijk een dood kleintje te vinden (heb er helaas ervaring mee).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Belleo

Hey Mars, Nee deze jonkies zijn een heel ander soort dan Belle (die is een turquiosineparkiet en deze zijn roodrug). Misschien dat ik het vamiddag waag om even te kijken. Louis zit namelijk nu ook in het blok, ik weet niet of dit normaal is. waarschijnlijk wel om de jonkies te voeren enzo maar dan toch vind ik het een beetje een naar idee dat die erin zit en misschien samen met Augsuta de jonkies iets aan doet. Daarom vond ik het ook zo raar dat ze helemaal geen dikke krop hadden gezien ze wel elke keer in het blok zitten.

Helaas is het geen optie om de vogeltjes en eitjes over te plaatsen naar een ander koppel gezien ik hier echt helemaal in 'the middel of nowere' woon en voor zover ik weet niemand anders hier in de buurt jongen heeft. Mijn moeder heeft jonge zebravinkjes maar die zijn veel te klein. Handopfok was voor mij ook al eigenlijk uitgesloten omdat ik of iemand anders niet elke 2 uur die kleintjes eten kan geven. Na het eten ga ik wel even kijken dan. ik hoop maar dat ze niet te gestresst worden door mij.

Belleo

Ik wilde net even kijken maar Louis zit nog steeds in het blok? Is dit goed of niet?

Belleo

Okee, geen reactie op mijn vraag  ???
Maar ik heb nu 3 gezonde jonkies en nog 2 onderweg.  :-*
Zaterdag zal ik proberen om even een fotootje te maken.

Groetjes, Anne

chrikske

Citaat van: Belleo op mei 27, 2008, 13:24:45
Ik wilde net even kijken maar Louis zit nog steeds in het blok? Is dit goed of niet?

als louis het popje is is het zeker goed datt ze in het blok zit  ;)

het mannetje gaat na verloop van tijd ook mee het blok in om de jongen te helpen voeren wanneer ze al wat ouder zijn.

Belleo

Louis is het mannetje, Augusta is het vrouwtje  :D. Ik denk dat hij nu wel helpt om te voeren omdat ik wel gezien heeft dat de oudste (tenminste hij is de grootste) een gevult kropje had. Misschien leuk om er even bij te vermelden is is dat de baby's van deze soort dus enkele witte donsveertjes hebben gelijk als ze uit het ei zijn gekomen, Daaron vind ik het zo moeilijk te zeggen welke de oudste is omdat ze op dit moent wel heel erg op elkaar lijken. Het klopt trouwens toch dat de oogjes na +- 7 dagen open gaan hè? Mijn moeder dacht namelijk 10 maar ik weet het niet meer zeker.

Groetjes

kevin

als de jongen klein zijn zit er een velletje rond de ogen die rond 10 dagen opengaan

Belleo

Zaterdag heb ik heel snel even een fototje gemaakt. Het zijn er 5  :-*!! Alle 7 eitjes zijn uitgekomen alleen jammer dat er 2 zijn dood gegaan.Morgen zal ik nog even gaan inspecteren maar je hoort zo nu al duidelijke krijssen wanneer je buiten het hok staat.

Hier is de foto, de ene die met zijn kontje naar de camera ligt is de lutino en die naast hem is d eoudste denk ik. Je kunt echt wel goed het verschil zien in welke de oudste is en welke de jongste want die ene helemaal rechts ik weet niet of je die zo goed kunt zien maar die was toen nog maar 1 of 2 dagen oud dus best wel een groot verschil in grootte.

Groetjes Anne



[verwijderd door de beheerder]

hillie

Hoi Anne,

Gefeliciteerd met de geboorte van je jonkies.
Geniet er maar volop van want zoals je weet zijn ze snel uitgevlogen.

groetjes hilde

Belleo

Even een kleine update,

De jongste is vandaag 8 dagen oud en heeft nog niet echt helemaal zijn oogjes open maar de andere allemaal al wel. Het oudste jong is al bijna 15 dagen denk ik en die is al heel hard aan het krijssen en aan het lopen in het blok terwijl de andere 4 lekker knus tegen elkaar aan liggen. Misschein dat het me vandaag nog lukt om een fototje te plaatsen maar de foto's zijn door het felle ligt een beetje raar uitgevallen. Ik heb nog een wel een mooie foto van dinsdag maar ze zijn echt al heel erg groot geworden. Durf ze alleen niet goed vast te houden omdat ze nog zo klein en kaal zijn. De oudste krijgt overigens al was pennentjes door en het lijkt op groen, net zoals zijn moeder Augusta en groote zus Niamh  :-*

Ik zit er wel over na te denken om de enige lutino/albino tam te maken en er dan 3 te verkopen en 1 vrouwtje te houden als vriedinnetje voor Logan. ik ben toch niet van plan te gaan kweken met hem. Maar misschein hou ik ze ook allemaal wel (ik weet het nog niet). Lijkt het jullie verstandig om het lutino/albino vogeltje tam te maken als die is uitgevlogen of kan ik dat beter niet doen omdat ik weet dat Niamh heel fel kan reageren op speeltjes en Belle?

Hopelijk kan iemand goed advies geven,
Groetjes Anne

Mars

Je kunt gewoon als zo de veertjes doorkomen alle kleintjes een keer per dag even uit het blok halen en wat aaien. Zo worden ze allemaal erg tam.

Als ze dan straks uitgevolgen zijn zullen ze ook gemakkelijk bij je op de vinger stappen als ze al aan je gewend zijn.

Dat Niamh heel fel reageert op speeltjes en op Belle heeft wat mij betreft weinig met tamheid te maken.
Maar als ik het goed lees, heb je dan straks 2 poppen en 1 man, met daarbij het albinootje of lutinootje (dat ook een popje is als mama geen -ino is)?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Belleo

Is het wel verstandig om iedere dag even in het hok te gaan, omdat de vader, moeder en broer van de kleintjes totaal niet tam zijn en zodra je het hok in gaat (dus echt door het deurtje) heel heftig gaan vliegen en hijgen?

Dat Nimah zo fel reageerd is niet omdat ze niet tam is, ze is juist super tam  ;D. Maar doordat ze vanaf 4 weken al helemaal alleen is opgevoed en heel erg naar mij toe is getrokkken. Ze is heel aggressief zeg maar naar andere vogels en heeft een soort van panische reactie op potloden/pennen en dingen met een fel kleurtje. (Ze vliegt het echt aan). Daarom was het mijn vraag of dit zou kunnen veranderen als ik een van de jonkies tam maak en dan bij Niamh zet? ((met als risico dat het niet goed kan gaan))

Ik heb nu 1 vrouwtje en 2 mannetjes in de voliere, In totaal zijn het er straks 8 als ze zijn uitgevlogen. 1 vrouwtje van de jonkies wil ik dan graag houden in de vloliere, misschein 1tje tam maken als ik mijn ouders kan overhalen en de overige 3 verkopen. Bij het vorige nestje van deze parkieten zat er 1 lutino vrouwtje, 1 opaline vrouwtje en 1 opaline mannetje bij. ((het zijn wel roodrug parkieten, dus geen grasparkieten)) De ouders zijn trouwens beide opaline (vrouwtje meer groen zoals Nimah en het manntje meer geelig) De lutino is helaas ontsnapt en weggevlogen toen we ze gingen overhuizen naar de grote voliere.

Ik hoop dat je er iets van snapt anders moet je het maar zeggen  ;)

GRoetjes

Mars

Volgens mij gaat de vererving net zo als bij grasparkieten en valkparkieten: dus als mams niet -ino is, dan zijn de kleintjes die lutino of albino zijn automatisch popjes.

Het is niet erg om het hok in te gaan, ze zullen er toch eens aan moeten gaan wennen en voor de kleintjes is het alleen maar beter als ze straks een beetje aan mensen gewend zijn. Een tamme rustige vogel lijkt mij beter in zijn vel te zitten dan een wilde en dus onrustige vogel. Ook voor de ouders is het nog niet te laat, als ze er bijvoorbeeld achter komen dat jij wel eens lekkers uitdeelt zullen ze steeds dichter bij je durven komen.

En door de kleintjes vast te houden worden ze zoveel rustiger.

Tja, het bijplaatsen van een vogeltje bij Nimah is natuurlijk afwachten: kijken of het klikt of niet. Ik zou je aanraden uit te proberen met welke vogel het het beste klitk, maar dan is het wel verstandig ze toch wat minder schrikachtig te maken voor jou. Maar een handopfok vogel die veel naar mensen toe trekt kan best ook wel blij zijn met een vriendje...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Belleo

okee, dan ga ik vanaf morgen dagelijks even het hok in om de kleintjes een keertje vast te houden. Ze zijn nu nog heel jong maar de oudste is echt al super groot en begint nu veertjes te krijgen. Ik hoop dat je gelijk hebt dat de lutino/albino een vrouwtje is.

Ik wacht nog even af of mijn ouders nog bij draaien over het idee om een van de jongen tam te maken. Ze zijn er nu fel op tegen. Des noods kan ik de oudste tam maken gezien die een paar dagen voorsprong heeft op de andere (omdat de 2 die daarna kwamen zijn dood gegaan denk ik dat hij minstens 4 tot 5 dagen ouder is) en waarschijnlijk het eerste uit zal vliegen en zelfstandig zal zijn. Ik ben namelijk niet van plan om weer handopfok te gaan doen. Bij Niamh was dit namelijk helemaal niet nodig geweest ((maar achter af gezien misschein wel de juiste keuze, als ik nu zie hoe bang het broertje van Niamh is))
En ik heb ook al namen  ;) 1. Aurora, 2. Amor, 3. Terius, 4. Erin, 5. Cybel, misschein dat het ook andere namen worden. Het ligt eraan of het een poje of een mannetje is.

Groetjes

Belleo

Foto's!!! Ik heb ze net gemaakt.
De oudste heeft nu duidelijk wat groene vertjes en die met de rode ogen is een lurino nu ik de gele veertjes duidelijk kan zien. De twee jongste zitten links waarvan er eentje nog steeds geen veertjes heeft  ??? Maar deze zijn het minst bang. De andere 3 zijn een beetje bang voor mijn hand enzo. Ik hoop dat het snel overgaat nu ik elke dag even kijk  ;)
Maar hier zijn ze dan, sorry als ze nogal groot zijn, ik kan ze niet verkleinen.
De 2de foto is van de oudste.

[verwijderd door de beheerder]

Sara

Hé wat een schatjes, ik ben helemaal jaloers op je knappe nestje! ;D

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

hillie

Het zijn zeker hele lieverdjes die baby parkieten.
Geniet er maar volop van voor je het weet zijn ze uitgevlogen.

groeten hilde

Belleo

Jah ze zijn zeker lief, en alles gaat goed met ze.
Tot verbazing bleven de ouder parkieten heel rustig toen ik het hok in kwam vamdaag, dus dat is zeker een grote vooruit gang. Alleen het oudste parkietje wil niet opgepakt worden, komt nog wel  ;)

Belleo

Even een klein vraagje,
Om bij mijn parkieten te komen moet ik eerst door het binnen hok van mijn moeder. Zij heeft zeebravinkjes die daar zitten te broeden. Nu denkt zij dat doordat ik elke dag naar mijn baby parkieten ga kijken de jonkies van de zebravinken dood gaan??? ((er zijn er een paar dood gegaan maar hoeveel weet ik niet))Mij lijkt dit niet echt logisch omdat anders mijn jonkies ook dood zouden moeten gaan door 'verstoring' van het nest. Ik kijk niet eens in de nestjes of wat dan ook, ik zou graag jullie mening hierover willen horen?

Groetjes Anne

Belleo

Hey,

Ik heb echt even jullie hulp nodig. Zoals ik al in vorige berichtje vroeg, kan het wezen dat als ik naar mijn jonkies ga kijken de nesten van de zebravinken worden vestoort met als gevolg dat die jonkies dood gaan?  Mijn moeder is nu namelijk nogal boos omdat ze 2 nestjes had maar nog maar 1 jonkie leeft en rest dood is gegaan. Ik hoop op een snel antwoord want mijn moeder verbied het me om nog een keer naar mijn jonkies te kijken net nu ze bijna uitvliegen.

Groetjes

Belleo

Toch maar even een update geven  ;)

Ze hebben alle 5 geen rode stuit dus het zijn alllemaal dames genaamd Bodiccea, Amore, Isole, Felicia en Charlotte.
De oudste is vorige week donderdag uitgevolgen, en sinds 2 dagen zijn de 4 oudste ook uit het blok. Ik denk dat ik ze zo weer even terug zet omdat weer donker wordt. Charlotte (de jongste)  lijkt naar mijn idee alleen niet meer zo veel gevoerd te worden (zij zit nog in het blok) is dit normaal nu de andere wel zijn uigevlogen? Foto's volgen nog.

Groetjes

Belleo

Ik heb het zekere voor het onzekere genomen, omdat Charlotte iedere avond als ik ga kijken en ook vanmorgen niets in haar kropje had heb ik haar nu overgezet op handvoeding. Ze is echt heel sloom maar heeft wel een klein beetje gegeten. Ze zit wel al goed in de veren dus dat is al een plus punt. Om 3 uur ga ik nog even proberen of ze weer iets wil eten. Moet ik een kruik erbij leggen, ik mag haar namelijk niet mee naar binnen nemen dus ze zit nu in een kooitje lekker tussen een handoek in de schuur vlak bij haar zusjes. Zodra ze zelfstandig is gaat ze daar ook weer bij terug.

ilka

Hey,

Een kruik erbij leggen is niet nodig als ze al helemaal in de veren zit hoor.

Succes met de handopfok!

Belleo

Ik heb er gisteren toch nog even een kruikje bijgelegt omdat ze gisteren buiten in de schuur moest slapen. Nu is ze eindelijk binnen  ;D en kijkt ze door het raam naar buiten. Ze denkt de hele tijd dat mijn blinde parkietje Belle haar wel eten zal geven maar die wil er niets van hebben  ;). Ze kan al een klein beetje vliegen en volgens mij gaat het ook wel goed met Niamh samen. Wel bijt Niamh nogal hard in haar veertje en der snaveltje vanmiddag, maar ik hoop dat zodra Charlotte een beetje mondiger wordt ze dit niet meer zal doen.