De hele erge rui is dat normaal op deze manier

Gestart door Tjilp, mei 23, 2008, 01:51:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjilp

Ja het is weer rui tijd!! Mijn Ventje Quibus is heel erg in de rui...
heel erg bedoel ik..hij heeft maar twee korte staart veren hij al zijn belangrijke veren kwijt bij zijn beide vleugels hij ziet er uit of hij gekort wiekt is en kan niet vliegen!
verder ziet hij er niet uit...een beetje rafelig....maar "de stekeltjes"  van de nieuwe veer pennen zijn nog niet in zicht
verder is hij erg vrolijk,nieuws,gierig en laat zich verzorgen/vertroetelen door zijn maatje Phoebus.

hij krijgt vitamine druppels en appelazijn door water en XtraVital met grit en vers groenvoer.
er is een kalk zit stok en blok en sepia aanwezig.

ik heb heel lang een parkietje gehad...maar die was nooit zo heel erg in de rui!
ook niet dat alle belangrijke veren ver-veren....maar alles eens stukje bij beetje.

Ilse*

Hoi Tjilp,

Het ene parkietje is erger in de rui, dan het ander parkietje. Dit kan per parkiet verschillen, maar het hangt ook af van de weersomstandigheden. Het kan ook aan de omgeving liggen, waar de kooi staat. Staat Quibus vlak bij het raam of bij een deur?

Vitaminedruppels zou ik persoonlijk niet geven. Bij ('per ongelukke') overdosering kan het juist schade aanbrengen. Een sepia is erg zout, geef dit liever niet of met mate. In een mineralenblokje (zo'n roze blokje) zit ook genoeg calcium.

Mijn Keecko is ook heel erg in de rui en kan nu ook moeilijk vliegen. Ik geef haar nu een beetje roosvicee door het drinkwater en een heel klein beetje ei-krachtvoer, naast de XtraVital en pellets. De rui duurt ongeveer vier weken, dus het is even afwachten.

Vertrouw je het niet, of als Quibus erg verzwakt, zou ik even langs de vogelarts gaan. Ook omdat hij nu schurftmijt heeft (zie andere topic).

Groetjes, Ilse

Mars

Tja, moeilijk...

Ook hier is de rui ongewoon hard aan het toeslaan en is Quint 4 belangrijke vleugelveren kwijt, maar jouw omschrijving vind ik ook wel zorgelijk. Als ik het goed begrijp zijn dus alle lange vleugelveren weg?

Zoals Ilse al schrijft, mede om de schurftmijt: ga maar even langs een vogelarts, een gewone arts zal hier weinig over kunnen zeggen, dus kies wel even een goede uit. Want ik vind het best raar hoor, zo heftig.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Tjilp

Bedankt voor de tips!

inderdaat bij ieder parkietje beleeft de rui anders!
Quibus zit in de buurt van het raam (er zit wel een "gang" ruimte tussen) en de tralies naar het raam kant zit er plastic glas voor tegen de tocht ect!)
ik ga zeker opletten dat alles lekker loopt!
en als het toch erg lang duurt ga ik zeker de dierenarts op zoeken!
met zijn snavel behandel ik met vasaline ook dat hou ik in de gaten hoor!!