voor het eerst een parkiet - eerste paar dagen

Gestart door Federerfan, mei 24, 2008, 21:16:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Federerfan

Ik heb een vraag over de eerste dagen dat je een parkiet in huis hebt. Eerst zal ik het even inleiden.

Ik heb vandaag eindelijk mijn parkiet in huis. :-* Hij heet Jimmie.  :)Vanochtend vroeg heb ik hem gehaald en om 10.15 uur zat hij al in zijn kooi. Ik had een bakje met grit, een bakje met water, een bakje met voer en mineralen opgehangen, wat voer los op de bodem gestrooid, een streng trosgierst neergelegd en wat sepia opgehangen. De eerste uren zat hij bijna stil in zijn kooi (hij was donderdag nog bij de kweker, gister in de winkel en vandaag bij mij, dus hij is denk ik best moe van al dat gereis). Na een uur of drie ging hij zijn kooi een beetje verkennen en liep hij het trapje op en sprong hij op een stok.

Nu mijn vragen: wat moet ik de eerste dagen precies doen? Vandaag heb ik hem helemaal met rust gelaten. Maar morgen als ik zijn water verschoon en zijn voer even check, moet ik dan al een keer mijn hand in de kooi doen en tegen hem praten? Of is het juist handiger daar nog even mee te wachten? En is het een goed idee om hem pas voor het eerst uit zijn kooi te laten als hij echt tam is (en gewoon op mijn hand spring zonder dat ik eten bij me heb)? En hebben jullie nog andere tips (muziek opzetten (en zo ja wat voor muziek), een stukje appel tussen de tralies doen)?

Last but not least. Ik ben nu niet thuis. Kan ik erop vertrouwen dat hij vanzelf zijn waterbakje wel vindt? Ik heb dus wat voer op de bodem gestrooid en de trosgierst had hij al gevonden, maar ik weet niet of hij het water ook vindt.

Ilse*

Hoi Federerfan,

Leuk dat je een parkietje hebt aangeschaft :)

De eerste dagen kun je hem beter even met rust laten, zodat hij aan zijn nieuwe omgeving en woning kan wennen. Zoals je zelf al aangaf, hij heeft veel gereist de afgelopen dagen, ik denk dat hij wat rust nu wel verdiend heeft. Als hij wat meer in beweging komt, je hem echt uit zijn bakje ziet eten en als hij misschien al wat gaat kwebbelen, dan kun je je hand in de kooi houden en beginnen met tam maken.

Hem laten vliegen moet je inderdaad pas doen als hij helemaal tam is en dus zelfstandig op je vinger of hand springt. Overdag kun je de radio aanzetten, de zender maakt niet echt veel uit. Ik heb gehoord dat ze een praatprogramma het leukst vinden, maar ik heb gewoon (zachtjes) muziek erop (Qmusic ;)).

Een stukje appel (goed gewassen en zonder schil) of een ander stuk fruit of groente tussen de tralies (of in zo'n klemmetje) kan zeker geen kwaad. Het is goed om ze elke dag of om de dag een stukje verse groente of fruit aan te bieden.

Sinds wanneer ben je niet thuis, of hoelang blijf je weg? Je hebt je parkietje nog niet eens 1 dag, dus ik hoop dat je gewoon een avondje weg bent. Drinken doen parkietjes sowieso weinig, dus dat zul je bijna niet zien of er wat uit mist. Dat je voer over de bodem gestrooid hebt is goed. Soms eet een parkietje de eerste dag (of eerste paar dagen) weinig. Hou de ontlasting goed in de gaten, als deze zwart is (en nog vers, dus niet opgedroogd) dan krijgt je parkietje te weinig binnen. De ontlasting hoort donkergroen of bruin te zijn.

Succes en veel plezier met Jimmie :)

Groetjes, Ilse

Federerfan

#2
Citaat van: Ilse* op mei 24, 2008, 22:01:47
Hoi Federerfan,

Leuk dat je een parkietje hebt aangeschaft :)
Bedankt. :)
Citeer

De eerste dagen kun je hem beter even met rust laten, zodat hij aan zijn nieuwe omgeving en woning kan wennen. Zoals je zelf al aangaf, hij heeft veel gereist de afgelopen dagen, ik denk dat hij wat rust nu wel verdiend heeft. Als hij wat meer in beweging komt, je hem echt uit zijn bakje ziet eten en als hij misschien al wat gaat kwebbelen, dan kun je je hand in de kooi houden en beginnen met tam maken.
Oké, dat klinkt logisch, bedankt.
Citeer

Hem laten vliegen moet je inderdaad pas doen als hij helemaal tam is en dus zelfstandig op je vinger of hand springt. Overdag kun je de radio aanzetten, de zender maakt niet echt veel uit. Ik heb gehoord dat ze een praatprogramma het leukst vinden, maar ik heb gewoon (zachtjes) muziek erop (Qmusic ;)).
Dat klinkt leuk inderdaad. Is die ook op de computer te ontvangen? Anders moet ik een radio kopen.
Citeer

Een stukje appel (goed gewassen en zonder schil) of een ander stuk fruit of groente tussen de tralies (of in zo'n klemmetje) kan zeker geen kwaad. Het is goed om ze elke dag of om de dag een stukje verse groente of fruit aan te bieden.
Oké, dan ga ik dat doen.
Citeer

Sinds wanneer ben je niet thuis, of hoelang blijf je weg? Je hebt je parkietje nog niet eens 1 dag, dus ik hoop dat je gewoon een avondje weg bent.
Dat is toch niet zo erg? Of leid je eruit af dat ik misschien heel veel weg ben? Dat valt namelijk wel mee. Ik werk overdag, maar 's avonds ben ik meestal gewoon thuis; ik ga niet vaak uit. Vanavond en vannacht ben ik weg (ben nu niet thuis), maar omdat hij toch tot rust moet komen is het vogens mij niet zo erg dat ik er niet ben. Ik vermoed sowieso dat hij heel vroeg gaat slapen (dat zeiden ze in de winkel ook tegen me.)
Citeer
Drinken doen parkietjes sowieso weinig, dus dat zul je bijna niet zien of er wat uit mist. Dat je voer over de bodem gestrooid hebt is goed. Soms eet een parkietje de eerste dag (of eerste paar dagen) weinig. Hou de ontlasting goed in de gaten, als deze zwart is (en nog vers, dus niet opgedroogd) dan krijgt je parkietje te weinig binnen. De ontlasting hoort donkergroen of bruin te zijn.
Ik zal erop letten, bedankt. 
Citeer

Succes en veel plezier met Jimmie :)

Groetjes, Ilse
Bedankt. :)

Quotes aangepast ;). Gr. Ingrid

Ilse*

Hoi Federerfan,

Citaat van: Federerfan op mei 24, 2008, 22:10:09...Is die ook op de computer te ontvangen? Anders moet ik een radio kopen...
Ja, de meeste zenders van de radio zijn ook op de computer te ontvangen, het is wel slechter voor het milieu om de computer de hele dag aan te laten. Alhoewel, hier staat dat ding ook bijna de hele dag aan ::) Gewoon naar de site toe, bijvoorbeeld www.q-music.nl en dan staat er wel een linkje linksbovenin van 'luister live'.

Citaat van: Federerfan op mei 24, 2008, 22:10:09...Dat is toch niet zo erg? Of leid je eruit af dat ik misschien heel veel weg ben? Dat valt namelijk wel mee. Ik werk overdag, maar 's avonds ben ik meestal gewoon thuis; ik ga niet vaak uit. Vanavond en vannacht ben ik weg (ben nu niet thuis), maar omdat hij toch tot rust moet komen is het vogens mij niet zo erg dat ik er niet ben. Ik vermoed sowieso dat hij heel vroeg gaat slapen (dat zeiden ze in de winkel ook tegen me.)...
Een avondje of nacht weg kan helemaal geen kwaad hoor! Ik bedoelde er ook niets mee. Ik leidde er inderdaad uit dat je heel veel weg bent.
De meeste mensen werken overdag en dan is hun parkietje ook alleen thuis. Dan zou het dus handig zijn om de radio aan te laten, of misschien kun je erover nadenken om een maatje voor Jimmie in de toekomst aan te schaffen, zodat hij niet heel de dag alleen thuis is ;)

Maar zoals ik het hoor gaat alles goed hoor! :) Veel plezier met tam maken.

Groetjes, Ilse

NickyRose

Succes met Jimmie, als hij een beetje gewend is kan je misschien een foto maken en plaatsen, dat is altijd leuk.
s'avonds als het donker is gaan ze slapen ja, ze leven met het daglicht.

Federerfan

#5
Citaat van: NickyRose op mei 24, 2008, 23:24:57
Succes met Jimmie, als hij een beetje gewend is kan je misschien een foto maken en plaatsen, dat is altijd leuk.
s'avonds als het donker is gaan ze slapen ja, ze leven met het daglicht.
Bedankt! Foto's heb ik al. Ik heb er een aantal gemaakt toen ik in de winkel was:





Foto's mogen alleen geplaatst worden ter verduidelijking van een vraag. Omdat het op dit moment niet mogelijk is om gebruik te maken van het fotoalbum, 2 fotos laten staan. Caradow

Federerfan

#6
Citaat van: Ilse* op mei 24, 2008, 22:17:37
CiteerHoi Federerfan,
Ja, de meeste zenders van de radio zijn ook op de computer te ontvangen, het is wel slechter voor het milieu om de computer de hele dag aan te laten. Alhoewel, hier staat dat ding ook bijna de hele dag aan ::) Gewoon naar de site toe, bijvoorbeeld www.q-music.nl en dan staat er wel een linkje linksbovenin van 'luister live'.
Oké, dank je wel. Ik realiseerde me laatst ook dat de radio gewoon via de computer te ontvangen is. Had bijna voor niks een mooie radio gekocht voor Jimmie. Kan ik beter wat speeltjes voor hem kopen.

CiteerEen avondje of nacht weg kan helemaal geen kwaad hoor! Ik bedoelde er ook niets mee. Ik leidde er inderdaad uit dat je heel veel weg bent.
Nee hoor, valt wel mee. Ik doe sowieso mijn best om te zorgen dat hij zich niet verveelt en ik vind het ook gewoon leuk om bij hem te zijn.
Citeer
De meeste mensen werken overdag en dan is hun parkietje ook alleen thuis. Dan zou het dus handig zijn om de radio aan te laten, of misschien kun je erover nadenken om een maatje voor Jimmie in de toekomst aan te schaffen, zodat hij niet heel de dag alleen thuis is ;)
Die radio laat ik inderdaad aan. Twee parkieten, wie weet. Maar ze zijn dan minder tam dan wanneer je er één hebt, heb ik begrepen, dus ik zal mijn best doen om te zorgen dat hij zich niet alleen voelt.

De komende twee weken ben ik trouwens vrij, dus dan ziet hij me heel veel. :)

Maar zoals ik het hoor gaat alles goed hoor! :) Veel plezier met tam maken.

Groetjes, Ilse
Bedankt, groetjes, F-f. :)

Waarom lukken die citaten bij jou zo mooi en bij mij niet?

DarkWolf

2 parkieten zijn niet minder tam dan 1 hoor :) Ik had eerst enkel Falkor, en na een jaar heb ik er Bartok bij gekocht. Falkor is nog steeds erg tam, Bartok niet zo maar hij komt wel af en toe bij je zitten (als hij er zin in heeft...). Dus zo zie je maar, ik heb een tamme grasparkiet (en een halftamme) en Falkor heeft een vriendje + Bartok heb ik 'gered' van een slecht huis

Federerfan

#8
Citaat van: DarkWolf op mei 25, 2008, 10:28:01
2 parkieten zijn niet minder tam dan 1 hoor :) Ik had eerst enkel Falkor, en na een jaar heb ik er Bartok bij gekocht. Falkor is nog steeds erg tam, Bartok niet zo maar hij komt wel af en toe bij je zitten (als hij er zin in heeft...). Dus zo zie je maar, ik heb een tamme grasparkiet (en een halftamme) en Falkor heeft een vriendje + Bartok heb ik 'gered' van een slecht huis
Oke, leuk, dus je bent niet meteen je band met je parkiet kwijt als er een bij komt? (Beetje overdreven gezegd misschien maar dat is waar ik en beetje bang voor zou zijn.)

Jimmie zit trouwens nog erg stil in zijn kooi, om zich heen te kijken. Hij knippert ook af en toe met zijn oogjes. Hij lijkt me gewoon nog moe. Is dat nog wel normaal? Hij heeft natuurlijk wel een paar stresserige dagen gehad. Van mij mag hij een maand zo in zijn kooi zitten, maar ik wil vorkomen dat ik ziektesignalen negeer.

Net was hij opeens heel druk en onrustig aan het fladderen in zijn kooi. Misschien kwam dat doordat ik het gordijn open had gedaan. Dat heb ik nu weer dicht gedaan en nu is hij weer rustig.

Ik moet er misschien even bij zeggen dat ik voor het eerst een huisdier heb. Dus ik moet er nog erg aan wennen en als hij opeens heel druk doet of als hij juist heel rustig is, denk ik vrij snel 'Oh jé, misschien is hij wel ziek.'

Berichtjes samengevoegd
gr Safrena

DarkWolf

Ik had ook onwijs veel schrik om de band met Falkor te verliezen, daardoor bleef ik de aanschaf van een vriendje maar uitstellen. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt, en de eerste paar dagen voelde ik me tamelijk depressief (door alle emoties en alle schrik om Falkor te verliezen) maar ik ben nu erg blij dat ik 2 grasparkietjes heb. Ik heb Falkor helemaal zien openbloeien van een held op sokken naar wie hij nu is, en sommige situaties tussen 2 parkieten zijn erg grappig om zien :D