Rode kale plekken

Gestart door Rukia, mei 20, 2008, 20:03:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rukia

Hoi,
Wij hebben sinds drie dagen een nieuw parkietje (albino) en nu heb ik gezien dat hij op zijn rug onder zijn vleugels kale plekken heeft met schrale huid die licht geirriteerd is. Deze kale plekken zijn toch niet normaal? Onze andere parkieten hebben geen kale plekken.
Zou het schurft kunnen zijn? De parkiet heeft ook bij onze andere parkieten gezeten? Zouden ze besmet kunnen zijn en wat kan ik er dan aan doen?

Groetjes, het baasje van Rukia, Snoepje en Witje

Rukia

#1
Ik heb wel een foto proberen te maken maar het is niet goed zichtbaar omdat het parkietje niet zo'n zin had om stil te zitten voor de foto  :P.
Ik hoop dat jullie een idee krijgen over wat voor soort plekken ik het heb.

Formaat foto aangepast.
Gr.Sonja


[verwijderd door de beheerder]

Mars

Dat ziet er uit als een ontsteking ofzo. Misschien is het vogeltje in het nest gepikt en is dit gaan ontsteken?

Ik zou maar even naar een vogelarts gaan. Dan kan die het goed beoordelen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Rukia

De VA zei dat het waarschijnlijk eczeem is, maar we moeten over 10 dagen terugkomen voor nader onderzoek.

Verder zei deze VA toen ik vroeg of het schurft was en ik zalf moest smeren, dat een vogelhuid niet gelijk is aan de huid van zoogdieren en dat zalfjes of vaseline meestal niet aan te raden zijn bij vogels. Een zeer zeldzaam geval waarbij hij soms wel zalf aanraad tegen jeuk is in gevallen van eczeem.
Ik heb gezien dat jullie bij schurft soms zalf of zoiets aanraden... Volgens deze VA is dat dus beter van niet.
Wat is jullie mening hierover of de mening van andere vogelartsen?

Milo-Pixel

Er word inderdaad aangeraden vaseline te gebruiken als het nog maar het beginstadium is van de schurftmijt. De vaseline dood de mijten niet, maar de gangen waar de mijten in huisvesten worden gedicht door de vaseline, waardoor ze wel dood gaan. De eieren kunnen dan echter nog wel uitkomen, daarom moet het wel een tijdje gedaan worden.