krijsende valkparkiet

Gestart door hillie, mei 19, 2008, 22:13:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hillie

Hallo Allemaal,

Ik weet dat dit eigenlijk een site is voor grasparkieten.
Maar ik vraagt dit voor familie van me.
die hebben een valkparkiet en die krijst de hele dag door.
Toen zei ik al dat ze er een bij moeten kopen maar dat mag niet want dan plukt die die ander helemaal kaal.
Omdat dat ze territorium is.
En in een volière kan die ook niet.
Maar wat kan je er wel tegen doen. :-\
Weet hier iemand een oplossing misschien.

groeten hilde

Mars

Hebben ze dat eerder meegemaakt dan?

Hoe lang hebben ze de valk? Waarschijnlijk is hij gewoon eenzaam. Wij hebben ooit ook een jonge valk gehad toen ik klein was en die bleef dag en nacht, roepen (krijsen is wel het jusite woord).

Ik denk toch echt dat de enige oplossing is, als ze hem al langer hebben, een tweede kopen.
Als ze een fatsoenlijke kooi hebben met zijn tweeen zouden ze elkaar niet moeten plukken.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Toen ik mijn eerste valkparkiet een jaar geleden mee naar huis nam, was hij ook nogal vocaal. Afgezien van dat het een mannetje is (die zijn wat spraakzamer wat geluid maken betreft), ging hij ook helemaal door het lint als hij mij niet meer kon zien. Dus als ik de kamer uitliep bijvoorbeeld, dan ging hij helemaal uit zijn dak, en flink hard ook.
Een maand later kwam mijn tweede valkje erbij. Ondanks een goede introductie kunnen ze nu een jaar later nog steeds niet echt met elkaar overweg, maar dat kan gebeuren. Ze zitten sinds de zomer met 2 grasparkieten samen in een voliere, en het eerste valkje is een heel stuk rustiger. Hij kon gewoon niet tegen alleen zijn. Niet dat hij veel kusjes en poetsbeurten krijgt van de andere drie vogels, maar wel gezelschap. Hij is nu veel gelukkiger en wordt niet meer gek als ik de kamer verlaat.

CiteerToen zei ik al dat ze er een bij moeten kopen maar dat mag niet want dan plukt die die ander helemaal kaal.
Dit vind ik een beetje een vreemde redenatie. Hebben ze dit eerder meegemaakt? En zo ja, hebben ze toen ook de tweede vogel op een goede manier geïntroduceerd?
Stel dat kaalplukken echt een risico is, dan kan er altijd nog aan een tussenoplossing gedacht worden: een tweede valkparkiet die in een andere kooi vlak ernaast staat. Zo hebben ze wel contact, maar kunnen ze elkaar niet kaalplukken of op andere wijze bezeren. Eventueel kunnen ze dan wel samen losvliegen, waarna ze gewoon weer elk naar hun eigen kooi teruggaan.

Grasvalk

Hoi,

Ik kweek zelf valkparkieten, vaak als een valkje schreeuwt is het om aandacht dan krijgt het te weinig aandacht en te weinig vlieguren beest gaat zich vervelen en gaat dan echt lelijk doen dit kan tot bijten,bloedens toe.
Valkje erbij zetten heeft nu geen nut meer....


succes

Moppers

CiteerValkje erbij zetten heeft nu geen nut meer....
Waarom niet?

Grasvalk

Omdat waarschijnlijk genen al zo gewend is


Ligt eraan hoe oud je vlakje is..

IN aug hang ik weer broedblok op en vverwacht dan weer gauw jongen is je valkje ouder dan 3 zal ik het niet doen..
Maar dit is mijn advies hoor ;)

Moppers

Het kan aan mij liggen, maar ik snap je uitleg niet. Genen? En wat heeft het ermee te maken dat jij in augustus een broedblok op gaat hangen?

Grasvalk

nou als je een jong wil ;)

Ligt aan de leeftijd of je er een jong bij kan zetten, misschien gaat het super goed maar misschien wel helemaal fout. :-X

succes :)

Moppers

Of het goed of fout gaat ligt toch meer aan de karakters van de vogels. Leeftijd heeft er niets mee te maken.
En ik snap nog steeds niet waarom dit relevant is... Misschien dat je je uitleg wat duidelijker kunt maken, bijvoorbeeld door hele zinnen te vormen. ;)

Grasvalk

Als een valkje heel lang alleen gezeten heeft, zal het vaak ook zo vals reageren naar een nieuw valkje.
Zal het anders uitleggen maar dit gaat dan over een valkje van 18 maanden oud
Probeer de valkparkiet eens op je hand lokken met wat trosgierst of een stuk appel. Meestal werkt dat wel. Een valkparkiet schreeuwt vaak om iets duidelijk te maken, bijvoorbeeld dat de valkparkiet iets ziet of iets wil. Om de valkparkiet rustig te krijgen werkt vaak een deken of laken over de kooi. Let wel op er zijn sommige valkparkieten erg bang voor en vliegen dan als een gek door de kooi. Mocht er een tweede valkparkiet bijkomen is de kans groot dat de ene wat rustiger wordt, maar er bestaan een kleine kans dat ze beide iets minder tam worden. De valkparkieten trekken dan meer naar elkaar toe.
Probeer erst te achter halen of er niet iets anders is met de valk, pijn, honger.. of toch de verveling.
Zit het valkje heel de dag alleen thuis? EN wat is de leeftijd van het valkje.
Sorry ik kan niet duidelijker uit leggen.
Vaak als een valkje schreeuwt is er gewoon iets aan de hand zoals hier boven... dat moet je zien uit te zoeken waarom die genen ( het valkje) dat doet.
Is het verveling dan kan schreeuwen erger worden en kan vogel ook vals gaan worden of om heel veel aandacht gaan vragen.
Ik vind zelf altijd als je valkje of beestje wat dan ook neemt moet je goed nadenken waar je aan begint ze hebben veel aandacht nodig, tijd, en zeker het alleen zitten is vreselijk.
;Dnou nogmaals succes



Moppers

Ik vind het heel aardig dat je me succes wenst, maar ik ben niet degene met de krijsende valkparkiet.

Ik ben het op veel punten niet met je eens. Als een valkje heel lang zonder soortgenoten heeft geleefd, dan is het nog best mogelijk om er een tweede bij te zetten. De introductieperiode duurt alleen dan een stuk langer, zodat ze allebei in een aparte kooi vast goed aan elkaar kunnen wennen.
Ook ben ik het niet eens met je opvatting over het belang van leeftijd. Een valkje van 15 kan net zo goed vriendjes worden met een ander als een valkje van 2 jaar. Het gaat niet om leeftijd maar om de karakters van de vogels, en om een goede introductiemethode.
Ook staat de behandeling van je valkje, bijvoorbeeld bij het tam maken, geheel los van leeftijd. Het ligt aan het karakter of een bepaalde methode werkt, of een bepaalde benadering resultaat heeft of niet.

Maar goed, degene die het topic gestart heeft, Hillie, heeft niet meer op de gegeven adviezen gereageerd, dus laten we het hierbij laten.

hillie

Ik heb het aan die gene door gegeven dat ze er wel een valk parkiet bij kunnen doen.
maar of ze het gedaan hebben weet ik niet.
De valk parkiet is niet van mijn.
Citaat van: Grasvalk op mei 27, 2008, 21:26:57


te weinig vlieguren heeft



dat kan wel kloppen ze zit in te veel te kleine kooi.
Verder is ze wel al tam.
Zondag ga ik na die familie en hoor ik wel wat ze gedaan hebben.
Ik Hou jullie op te hoogte daar van.

groeten hilde

Grasvalk

Oh zeis wel tam, maar schreeuwen is altijd redene voor ::)

hillie

Hoi..

Hier ben ik weer sorry dat het wat lang duurde. :-[

Maar ben zondag bij die familie geweest en heb gevraagd wat ze de nu ging doen.
Hij gaat zeker niet weg bij hun.
Maar krijg waarschijnlijk wel een maatje erbij.
En hopenlijk is het probleem dan opgelost.

Dan mag hier een slotje op.

Sonja

Hoi Hilde,

Nou, dat is goed nieuws! ;D

Fijn hoor dat het diertje een maatje krijgt. :)

En op verzoek doe ik een slotje op dit topic. ;)

Groetjes, Sonja.