manier van schoonmaken

Gestart door Rianntjee, mei 19, 2008, 14:52:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rianntjee

hallo,
Ik wil mijn manier van schoonmaken hier plaatsen om te kijken of het wel mag of dat ik het goed doe:
De houtsnippers gooi ik in de gtfbak. De bodem maak ik eerst schoon met alkanet en wrijf het schoon met een watje dan maak ik een sopje warm water met appelazijn in en maak ik het nog eens extra schoon. Daarna maak ik de bak schoon met alklanet en wrijf het weer schoon met een watje en maak ik het erna schoon met warm water met appelazijn in. Als dat gebeurt is schuif ik de bodem in de bak en doe ik de houtsnippers erin erna doe ik de speeltjes in het sopje met water en appelazijn.

Eerst maakte ik de kooi altijd schoon met alklanet en dan een watje en dan met alcohol van 70%, maar ik las dat alcohol niet mocht dus doe ik het nu op deze manier.
Ik hoop dat ik het goed doe.

m.v.g. Rianne

Jacko

Bij ons gaat de kooi gewoon onder de douche met een sopje.
Houtsnippers gaan in de vuilnisbak, bodem ook even soppen en klaar.
De spulletjes draaien zo nu en dan mee met de afwasmachine.

Persoonlijk vind ik het wat overdreven om het met appelazijn en alklanet schoon te maken, maar als dat aanbevolen wordt is het prima.

groetjes

Safrena

Hey Rianne

Als ik me niet vergis is alkanet een schoonmaak middel voor ramen en glazen?

Persoonlijk  zou ik dit in ieder geval heel zeker niet gaan gebruiken voor de kooi.

De kooi iedere week schoonmaken met heet water en appelazijn erin is heel goed en voldoende.

Als de kooi toch een keertje ontsmet moet worden, gebruik je beter een klein beetje detoll, maar daarna wel heel goed naspoelen en even luchten.

Vele groetjes

Supertje15

wow, jij doet het uitgebreid zeg!  ;D
Ik doe alleen even met een schuursponsje met zeep en water schoonmaken.
Even afspoelen, droog maken en klaar!  :) De speeltjes en zitstokken doe ik niet
iedere week maar 1x per maand.

Mandy

Ik gooi het eerst leeg en dan gaan alle speeltjes in een sopje en de kooi zelf gaat onder de douche....
Die kun je mooi met een harde straal afspoelen.

En de bodem gaat ook in een sopje.

Bliksem

Citaat van: Jacko op mei 19, 2008, 14:56:59
Bij ons gaat de kooi gewoon onder de douche met een sopje.

Ik vraag me af; waar laat je de vogels dan als de kooi onder de douche gaat?
Ik wil dan namelijk ook wel eens doen (om de maand ofzo) naast de gewone schoonmaak.
Maar mijn parkieten zijn niet tam, en als ze niet willen gaan ze de kooi ook niet uit.
Als ze er wel al uit zijn vind ik het dan zielig dan niet meer op hun favo plekje kunnen zitten als ik de kooi onder de douche heb.
Want meestal zitten ze op de kooi zelf nml.   

Petr@

Als ze de kooi uit zijn kun je gerust de kooi even onder de douche ztten hoor.Ze vinden vanzelf wel een plekje waar ze even kunnen zitten.Ze wennen er vanzelf wel aan.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Federerfan

Ik moet morgen ook mijn kooi schoonmaken, voor de eerste keer grondig. Maar ik heb een houten kooi (met metalen spijlen) en een houten blad dat ik uit de kooi kan schuiven. Kan ik gewoon het blad eruithalen, de houtsnippers weggooien, het blad met een sponsje (werlk schoonmaakmiddel?) schoonmaken en de tralies schoonmaken met een sponsje?

En hoe moet je gekleurde houten speeltjes schoonmaken?

DarkWolf

Op het 1e stuk kan ik je geen antwoord geven
Gekleurde speeltjes steek ik gewoon onder het water, met een beetje dreft ofzo afwassen en goed naspoelen. Niet verschieten, de kleur komt eraf dus na het wassen heb je nog maar half-gekleurde speeltjes en na enkele wasbeurten zijn ze gewoon houtkleur. :P

Federerfan

Citaat van: DarkWolf op juni 07, 2008, 11:32:40
Op het 1e stuk kan ik je geen antwoord geven
Gekleurde speeltjes steek ik gewoon onder het water, met een beetje dreft ofzo afwassen en goed naspoelen. Niet verschieten, de kleur komt eraf dus na het wassen heb je nog maar half-gekleurde speeltjes en na enkele wasbeurten zijn ze gewoon houtkleur. :P
Oke, bedankt voor je reactie. Wat k ook ingewikkeld vind, heb je dan twee afwasteiltjes, twee afwasborstels, twee sponsjes en twee theedoeken nodig? Dus een van elk voor je eigen spullen en een van elk voor de spullen van je parkiet?

Caradow

Houten spullen daar trekt het schoonmaakmiddel ook in, dus je zou dan beter appelazijn kunnen gebruiken om het schoon te maken. en ja, ik ben persoonlijk voorstander om niet je eigen afwaskwast te gebruiken, hier zitten toch altijd bacterien in van je eigen vaat.. maar dat vinden anderen misschien te ver gaan...

Met hout moet je dus altijd sowieso voorzichtig zijn, dus ook met je houten onderblad.. er blijft altijd vocht in trekken en kan hierdoor dus ook vervormen.

Sonja

Ik vind dat niet te ver gaan, doe het zelf ook. ;)

Voor mijn vogels en konijnen gebruik ik schuursponsjes en (oude) theedoeken.
Ik vind het niet zo fris om dezelfde afwasborstel voor de dieren en mijn eigen vaat te gebruiken. ;)

Groetjes, Sonja.

Safrena

Citaat van: Caradow op juni 07, 2008, 12:07:45
...
ik ben persoonlijk voorstander om niet je eigen afwaskwast te gebruiken, hier zitten toch altijd bacterien in van je eigen vaat.. maar dat vinden anderen misschien te ver gaan...
...

Ook ik vind dat zeker niet te ver gaan  ;)
Hier hebben ze ook hun eigen schuursponsjes, en vaatdoekjes en handdoeken enz voor de onderhoud van hun speeltjes en kooien

Vele groetjes

Petr@

OOk ik heb voor me vogels eigen schoonmaak spullen.Schuurspons,droogdoek vaatdoekje.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Federerfan

Citaat van: Sonja op juni 07, 2008, 12:37:28
Ik vind dat niet te ver gaan, doe het zelf ook. ;)

Voor mijn vogels en konijnen gebruik ik schuursponsjes en (oude) theedoeken.
Ik vind het niet zo fris om dezelfde afwasborstel voor de dieren en mijn eigen vaat te gebruiken. ;)

Groetjes, Sonja.
Ik ook niet, maar daar moet ik dan wel rekening mee gaan houden. :)

Federerfan

Citaat van: Petr@ op juni 07, 2008, 13:35:42
OOk ik heb voor me vogels eigen schoonmaak spullen.Schuurspons,droogdoek vaatdoekje.
Misschien een stomme vraag, maar hoe maak je die sponsjes schoon, gewoon met een sopje of moet je ze snel vervangen? En wat is en goed schoonmaakmiddel voor de tralies?

Waar kun je appelazijn kopen? Ik had er nog nooit va gehoord tot iemand het op deze site noemde.

Rianntjee

Ik heb de appelazijn bij de DA (drogisterij) gekocht. Zag het toen toevallig staan.

Federerfan

Citaat van: Rianntjee op juni 07, 2008, 18:44:32
Ik heb de appelazijn bij de DA (drogisterij) gekocht. Zag het toen toevallig staan.
Oké, bedankt! :)

Moppers

Ik heb ook een aparte afwasborstel voor de kooien. Wel maak ik de konijnenkooi met dezelfde afwasborstel schoon als de dingen van de vogels.
Alles van metaal of plastic maak ik schoon met citronella (dan met koud afspoelen zodat de zeepresten goed verdwijnen en dan met heet zodat het sneller droogt), alles van hout met appelazijn.

CiteerMisschien een stomme vraag, maar hoe maak je die sponsjes schoon, gewoon met een sopje of moet je ze snel vervangen?
Die kan je gewoon in de wasmachine doen, liefst op 60 graden wassen maar op 40 kan geen kwaad.

Miss_maroc

Toen mijn vogel nog niet  tam was  maakte ik altijd de kooi schoon door de onderstuk los te halen die schoon te maken  en het vogeltje met de bovenstuk van de kooi even onder een stuk krant te leggen. de spijlen maakte ik gewoon schoon met een nat doekje  :)

Mandy

Die van mij zijn er overdag bijna nooit in, dus dat maakt het al makkelijk.
Maar een reserve kooi of zo, waar ze dan even in kunnen zitten?
Als je ze niet los kan laten vliegen....

In het begin had ik dat ook, maar ze gingen er niet in maar op zitten net zo lang totdat ik klaar was.
Of gewoon terwijl ie er nog in zit, daar wend ie snel aan hoor als je dat wekelijks doet.

Een afwasborstel speciaal voor de vogels is helemaal niet verkeerd.
Want ook aan je eigen gezondheid moet je denken, bijvoorbeeld als je net de kooi hebt gedaan en zelf nog moet afwassen, mijn afwasborstels gaan vaak ook nog eens mij in de vaatwasser.

Federerfan

#21
Citaat van: Mandy op juni 12, 2008, 19:11:48
Die van mij zijn er overdag bijna nooit in, dus dat maakt het al makkelijk.
Maar een reserve kooi of zo, waar ze dan even in kunnen zitten?
Als je ze niet los kan laten vliegen....
Bedankt, da's een goed idee. Ik heb laatst en klein kooitje gekocht, ook als reiskooi. Het lijkt me dat hij daar wel in wil gaan als ik de opening van die kooi voor de opening van zijn grote kooi hou en er wat trosgierst in leg.


Citaat van: Mandy op juni 12, 2008, 19:11:48
Een afwasborstel speciaal voor de vogels is helemaal niet verkeerd.
Want ook aan je eigen gezondheid moet je denken, bijvoorbeeld als je net de kooi hebt gedaan en zelf nog moet afwassen, mijn afwasborstels gaan vaak ook nog eens mij in de vaatwasser.
Ja, dat ga ik zeker doen. Als je trouwens iets doet met wat en vogels, moet je dan altijd lauw water gebruiken? IK zou de reservekooi op het aanrecht kunnen zetten terwijl ik zijn kooi schoonmaken en dan en beetje met water kunnen spetteren of een plantenspuit gebruiken.

Mandy

Lauw hoeft niet maar het moet ook niet heel erg koud zijn, en het ligt er ook aan of de omgeving al warm is ( zomer )
Ze hebben zelf een lichaamstemperatuur van 39 graden als je een beetje handwarm water gebruikt gaat dat wel goed.

Zelf zou je het ook niet prettig vinden als je ijskoud water in je gezicht zou krijgen toch?!

Safrena

Hey Ferderfan

Een kooi mag je schoonmaken met goed heet water

Je parkietjes laten baderen kun je beste doen met handwarm, lauw water, niet met koud

Vele groetjes

Rory

Ik sop eerst alles in met appelazijn en laat het even een kwartiertje intrekken en dan spoel ik het met warm water onder de douche grondig schoon.
Dit doe ik elke week.

en ook ik heb voor de schoonmaak van de kooien en speeltjes eigen sponsjes,doekjes etc.

De speeltjes maak ik trouwens om de 2 weken schoon, ook weer met appelazijn.