Arme Custard is niet meer

Gestart door NickyRose, mei 19, 2008, 09:40:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

NickyRose

 :'(
Wat een drama toen ik vanmorgen wakker werd!!!
Custard lag op de bodem van de kooi met bloed, ik snapte er eerst niets van, dat kan Sassa toch nooit gedaan hebben?!
Toen begon het te dagen, Custard is ten prooi gevallen aan een rat, ik zag bij beter kijken dat 1 van zijn vleugels eraf was!   
En ik zag een ratte korrel in de kooi, maar die blijkt door de tralies te zijn gevallen want met bibberende handen deed ik het nestblok open en alle 4 leefden nog, Sassa is waarschijnlijk in het blok gevlucht terwijl Custard de kooi vladderend verdedigde en zo aan 1 vleugel gepakt is.   
O wat erg vind ik dat, heb zo'n verdriet, ik had hem pas een paar dagen maar was nu al gek op die lieve zacht gele schat.
En hoe moet het nu verder, Custard voerde Sassa en zij de jongen?
De kropjes zijn zo goed als leeg, ze gaat het blok wel in en de jongen piepen maar volgens mij voert ze niet.
Ik durf ze ook niet in de voliere te doen na de mislukking van zaterdag.
Ik heb nu Tammy, de man die ik eigenlijk weg zou doen er even bij gezet, die zit in de voliere steeds te proberen een popje van een ander te voern, dus wie weet.
Ow, wat vind ik dit erg, en baal dat ik ze niet binnen heb gehaald ipv in de serre maar dit had ik nooit verwacht!
De kooi gaat vannacht in iedergeval naar binnen.
Ik zal jullie de foto besparen... :'(

kersje

Jeetje wat een drama, ik hoop voor je dat de rest het redt.
Kersje

Fenixjuh

hey!!
Houdt de kropjes goed in de gaten.  Was Custard het mannetje of vrouwtje?

Ilse*

Hoi NickyRose,

Wat erg wat er gebeurd is :(
Uit je verhaal neem ik aan dat Custard het mannetje was.
Hang de voerbakjes (en drinkflesje) dicht in de buurt bij het blok, zodat het popje niet ver uit het blok hoeft om te eten.
Zorg ervoor dat er geen ratten meer de kooi in kunnen. Een rat is erg groot, dus ik snap eigenlijk niet hoe hij in de kooi kon komen.

En inderdaad zoals Fenixjuh al zei, de kropjes goed in de gaten houden. In de winkel is ook handopfok te koop dat kun je voor de zekerheid in huis halen. Maar handopfok kost veel tijd en is heel precies werk. Bovendien is het veel en veel beter om het popje zelf de jonkies te laten voeren. Alleen in noodgevallen is handopfok een optie. Ik zou het eerst aankijken.

Sterkte

NickyRose

De rat is niet in de kooi geweest, maar heeft een vleugel van Custard te pakken gekregen en afgescheurd, door de tralies heen.
En de kooi blijft nu binnen, de voliere heb ik al rat proef gemaakt toen ik 2 weken geleden een rat gesignaleerd had.
Ik hoop ook dat het vrouwtje uiteindelijk weer haar taak oppakt maar heb haar nog niet zien eten.
Alles is in de buurt en ik heb trosgierst voor het blok hangen.
Ze gaat regelmatig het blok in maar dan hoor ik de jongen piepen maar volgens mij voert ze niet.
Het nieuwe mannetje weet nog niet goed wat te doen, is voor hem ook even schrikken uir de voliere in een kooi. En een vrouw met liefdesverdriet en shock.
Misschien als hij lekker gaat eten dat ze bij hem gaat bedelen.
De kropjes zijn al leeg, ik heb nutribird gehaald en geprobeerd wat er in te krijgen maar jemig wat een gepiel is dat, maar alles wat ik erin krijg is megenomen, ondertussen hoop ik dat Sassa het weer overneemt.  :(

NickyRose

Kijk net om want hoor geknabbel, ja hoor gelukkig, Sassa zit zelf te eten, pff das vast een opluchting, nu nog aan de jongen geven.

Milo-Pixel

Wat vervelend dat Custard overleden is  :(
Ik hoop dat mama parkiet snel de taak alleen op zich neemt. Ik weet niet of het verstandig is het nieuwe mannetje erbij te laten omdat ze daar geen koppel mee is, maar ik weet niet hoe anderen hier over denken. Ik persoonlijk denk niet dat dat mannetje de taak als vader op zich gaat nemen. Alles is namenlijk ik 1 klap nieuw. Een nieuw vrouwtje, nieuwe kooi, een nest met jongen....

Stel je moet handvoeren, probeer dan zo min mogelijk lucht ik de krop te krijgen.

NickyRose

Tja, ik ga ook maar op gevoel af hier, is allemaal nieuw voor mij, 1 bijkomend voordeel is dat die man toch uit de voliere wegmoest omdat hij daar 5e wiel aan de wagen was en aan het vervelen was tussen bestaand koppeltje, wilde ook het popje voeren, dus daarom dacht ik als je dat toch wil, probeer het bij deze.

tup en joep

en ik zou toch zorgen dat de ratten ook niet meer terug komen
veder zou ik de jongen en de moeder in de gaten houden

veel sterkte hier mee groeten andrea

Isis

heel veel sterkte met dit verlies :(

chrikske

dat is geen goed nieuws zeg  :o :( wat erg..

sterkte.

de moeder zal wel goed voor haar kleintjes zorgen  :)

groeten Christophe

NickyRose

even update hier, de rust is even weder gekeerd. Met vereende krachten, Sassa doet haar best ondanks de tragedie maar in haar uppie en met een flinke achterstand was het een zware klus, maar ik heb meegeholpen met nutribird en samen hebben we het voor elkaar,de jongen piepen niet meer en de kropjes zijn vol, poe, wat een dag. op naar de volgende ronde.
Ik heb inmiddels best veel geleerd, je kan een hoop lezen ( altijd goed om informatie tot je te nemen ) maar soms moet je ook op gevoel afgaan.
En ik heb nu het gevoel dat Sassa en ik ondanks ons verlies het goed hebben gedaan. Ik ben trots op ons.
Custard is inmiddels begraven in ons tuintje achter het standbeeld van een konijn, zo kan niemand op hem stappen volgens mijn zoontje van 5. Was een emotionele dag.

Mars

brrr. wat een naar verhaal.

Het mannetje zal niet zo snel het voederen over nemen. Maar je popje zal, als ze er zin in heeft, de zorg nu verder alleen op zich nemen.
Ook hier heeft mijn popje eigenlijk alles alleen gedaan. Dat kost erg veel kracht, maar het kan wel.

Als je popje het goed doet, voedt dan niet bij. Het risico is groter dat het mis gaat, dan het voordeel dat je je popje ontlast.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

hillie

Jeetje wat een naar verhaal....
Ik hoop dat de kleintjes redden zonder hun vader.
Sterkte met het verlies.

groeten hilde

NickyRose

Ja, ok, neem alle info tot me op maar zoals ik al zei soms moet je ook je gevoel laten spreken.
En tot dat ik mee begon te helpen vloog ze zich een ongans, eten en voeren en kropjes waren nog niet vol, heb ik gecheckt met vergelijk van de vorige dagen.
Nu zit ze voor het eerst zelf rustig te slapen.
Ik wil niet dat zij uitgeput op de bodem beland. Ze heeft een hoop meegemaakt de afgelopen week. Dus laat nog even mijn gevoel spreken zolang het gaat.
En de natuur een handje helpen moet wel met vogels in gevangenschap.
Doe alles uit pure dieren liefde, kan ook denken, ze redden zichzelf maar, of laat ze het maar alleen doen, ze was niet alleen maar door min of meer mijn toe doen nu wel.
Ok, ik had het niet kunnen voorzien maar als ik hun niet had genomen had die rat niet haar man gedood...
Dus ik neem elk stapje naar wat ik waarneem, met als doel de jongen groot te brengen, voor papa Custard.

Monnie

Citaat van: NickyRose op mei 19, 2008, 21:43:04
Ja, ok, neem alle info tot me op maar zoals ik al zei soms moet je ook je gevoel laten spreken.
En tot dat ik mee begon te helpen vloog ze zich een ongans, eten en voeren en kropjes waren nog niet vol, heb ik gecheckt met vergelijk van de vorige dagen.
Nu zit ze voor het eerst zelf rustig te slapen.
Ik wil niet dat zij uitgeput op de bodem beland. Ze heeft een hoop meegemaakt de afgelopen week. Dus laat nog even mijn gevoel spreken zolang het gaat.
En de natuur een handje helpen moet wel met vogels in gevangenschap.
Doe alles uit pure dieren liefde, kan ook denken, ze redden zichzelf maar, of laat ze het maar alleen doen, ze was niet alleen maar door min of meer mijn toe doen nu wel.
Ok, ik had het niet kunnen voorzien maar als ik hun niet had genomen had die rat niet haar man gedood...
Dus ik neem elk stapje naar wat ik waarneem, met als doel de jongen groot te brengen, voor papa Custard.



Dat vind ik een goede gedachte
en ik hoop dan ook dat het helemaal goed gaat komen met het nestje en papa Custard
maar dat zal wel lukken met zo'n baasje :)

NickyRose

Met mama Sassa dan, papa Custard is niet meer. :(

NickyRose

Hier weer even een update, Met de jongen gaat het goed, Sassa doet haar best maar het mannetje heb ik terug in de voliere gedaan.
Ze werden geen vriendjes en ik had eerlijk gezegd een beetje medelijden met hem, hij werd ook steeds door haar bij het eetbakje weggehaald, vanmiddag nog even met de andere alleenstaande man geprobeerd maar ook dat zag er niet belovenswaardig uit dus heb ik besloten Sassa haar taak maar alleen te laten volbrengen, en als de jongen weg zijn mag ze in de voliere, daar kan ze dan kijken of ze nog met iemand anders vriendjes wil maken of niet.
Hoe zit het trouwens met inteelt? Stel dat ik een jong wil houden en het is een man zou ze er dan iets mee willen nu Custard er niet meer is?
Hier nog wat foto's van de kids, 2 dagen geleden;
Ze lijken groot maar het zijn de handen van mijn zoontje van 5   8)








Mars

Citaat van: NickyRose op mei 23, 2008, 00:17:39
Hier weer even een update, Met de jongen gaat het goed, Sassa doet haar best maar het mannetje heb ik terug in de voliere gedaan.
Ze werden geen vriendjes en ik had eerlijk gezegd een beetje medelijden met hem, hij werd ook steeds door haar bij het eetbakje weggehaald, vanmiddag nog even met de andere alleenstaande man geprobeerd maar ook dat zag er niet belovenswaardig uit dus heb ik besloten Sassa haar taak maar alleen te laten volbrengen, en als de jongen weg zijn mag ze in de voliere, daar kan ze dan kijken of ze nog met iemand anders vriendjes wil maken of niet.
Hoe zit het trouwens met inteelt? Stel dat ik een jong wil houden en het is een man zou ze er dan iets mee willen nu Custard er niet meer is?
Hier nog wat foto's van de kids, 2 dagen geleden;
Ze lijken groot maar het zijn de handen van mijn zoontje van 5   8)

Je moet inderdaad erg oppassen met de mogelijkheid van inteelt. Er is een vrij grote kans dat als ze nu man-loos is en er een neiuwe man in het gezelschap komt (dus haar eigen kleintje bijvoorbeeld) ze mogelijk daar wat mee begint. Nageslacht daarvan moet je uiteraard voorkomen. maar het kan natuurlijk ook dat ze een van de andere mannen uitzoekt.

Zolang je niet gaat broeden of evt 'per ongeluk' eieren niet uit laat komen van het stel, dan is het niet zo erg. Maar als het voor de verhouding in je volliere kan, dan zou ik liever een popje houden: dan voorkom je in ieder geval eerste graads inteelt, want er is verder geen familie behalve mama.

Wat een mooie vogels, echt die met die witte vleugels is prachtig!
Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

NickyRose

Citaat van: Mars op mei 23, 2008, 07:47:34
Wat een mooie vogels, echt die met die witte vleugels is prachtig!
Groeten Marcia
Ja, die vind ik ook erg apart en volgens mij is het een popje want ze is al behoorlijk pittig en bijterig!

hillie

Zijn zeker een lieverdjes die vogels. :-*
geniet er nog maar van zolang het nog kan.

Fenixjuh

ooow, wat goed doet sassa het  :) Ik hoop dat deze jongen strakjes allemaal groot en sterk zijn, dat hebben ze na dat hectische wel verdiend  ;D
Geniet er maar lekker van!!