Leren Praten

Gestart door JanTur, augustus 10, 2005, 11:40:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanTur

Ik heb hier al gelezen dat grasparkieten die veel kwebbelen, en veel fluiten ook gemakkelijker gaan praten.  Ik ga mij binnenkort een grasparkietje aanschaffen van enkele weken oud.  Dus ik zal hem gemakkelijker kunnen tam maken, maar zal ik deze ook kunnen leren praten?

Is een mannetje gemakkelijker tam te maken dan een vrouwtje?  (Heb me dit laten wijsmaken).

Kunnen jullie me nog meer tips geven ivm tammaken en het leren praten van grasparkieten?

Liefst zoveel mogelijk reacties !!!

Safrena

#1
Hey JanTur

Welkom op het forum

Een mannetje is niet makkelijker tam te maken dan een popje.
Beiden kun even makkelijk en even goed tam worden.

Hoe snel een parkietje tam wordt hangt van het parkietje zelf af.

Ook het praten hangt af van hoe veel en hoe vaak je met je parkietje oefent en of je parkietje de wil heeft om te praten.
sommig parkietjes kunnen maar willen gewoon niet praten ;)

Hoe je je parkietje het beste tam maakt en leert praten vind je terug op onderstaande link ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Vele groetjes

Sonja

Hoi JanTur,

Het is inderdaad helemaal niet waar, dat een mannetje makkelijker tam te maken is, dan een popje.
Ook kun je zowel een mannetje als een popje leren praten, het hangt natuurlijk wel (zoals Safrena al schreef) van het karakter van het vogeltje op zich af.
Ik heb een heel tam mannetje en een heel tam popje, allebei praten ze honderduit. :D
Het is een kwestie van veel herhalen, en je kunt beginnen met vaak zijn of haar naam te zeggen.
De ene zal het sneller leren dan de andere, dat is even afwachten.
Mijn ervaring is, dat ze het duidelijkst leren spreken, als je pas met een nieuw woordje/zinnetje begint, als ze het voorgaande goed duidelijk kunnen zeggen. ;)

Zowel voor het tam maken, als het leren praten van je parkiet, zijn liefde en geduld de sleutelwoorden waar het om gaat.

Groetjes, Sonja.

Thijs

#3
Maar is het wel waar dat als een parkieten wat meer fluiten betere praters worden???
Volgens mij heeft hij daar nog niet echt een duidelijk antwoord op gekregen :)

Safrena

#4
Hey Thijs

Neen het is niet zo dat parkietjes die meer fluiten of kwebbelen betere praters worden.

Een parkietje mag nog zo fluiten en kwebbelen als hij/zij niet wil praten zal die dat niet doen ;)

Vele groetjes

Parkieten-Freak

Klopt Safrena, er is nooit een garantie dat een parkiet daadwerkelijk zal praten.
De ene doet het wel, de andere weer niet.
Toch is het vaak een kwestie vaan veel geduld en oefenen en nog eens oefenen.
Ook de toonhoogte van je stem is belangrijk.
Articuleer duidelijk, spreek langzaam en begin met een kort zinnetje (3 woorden)  en herhaal dit steeds.
Denk niet dat je vogeltje binnen 1 week dit eerste zinnetje napraat: dit duurt weken!
Als ze de smaak eenmaal te pakken hebben, gaat het sneller. :D


Chantalleke

Hoi allemaal,

Wij hadden laatst een heel grappige ervaring met Sjefke wat ook duidelijk aantoont dat parkietjes lekker doen waar ze zelf zin in hebben. Sjefke fluit allerlei deuntjes na (reclamespotjes, deuntjes die wij hem leren), hij kwebbelt altijd (alleen nu wat minder omdat hij ziek is  :( ) en kan ook goed andere geluidjes nadoen (de telefoon, piepen van de deur, hoesten etc) Maar praten heeft ie nooit echt volop gedaan. Ja, twee woordjes 'Hallo' en 'Hatsjee'. Laatst zat ik op de bank en mijn vriend was zijn kooitje aan het schoonmaken toen ons konijn vrolijk aan kwam hobbelen van onder de tafel vandaan. Toen hoorde ik ineens heel duidelijk 'Hallo kerel' (dat zegt mijn vriend vaak tegen ons konijn) van boven mijn hoofd komen. Daar zat Sjefke dus druk heen en weer te wiebelen op zijn eigen klerenhangertje...hahahaha. We hebben geprobeerd of hij het nog eens wou zeggen, maar toen draaide Sjef zich om zo van 'Jaaah dahag, jullie doen nu net of ik gek ben'. Een paar dagen later echter lag het konijntje midden in de kamer te slapen toen Sjefke vlak voor hem neerstreek op de grond en ineens weer zei 'Hallo kerel' hahahaha.... Gewoon een lekker eigenwijsje dus, want praten kan ie dus weldegelijk, als ie er zelf maar zin in heeft!

Chantal