2 parkietjes, maar niet broeden..?

Gestart door *wendy*, mei 13, 2008, 21:06:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*wendy*

Hoi,

Er gaat een grasparkietje komen, in ieder geval 1, maar misschien 2. Nu vroeg ik mij af, welke combinatie is het beste..
man + man
man + pop
pop + pop
Of maakt het niet uit? En als ik een koppel heb (man + pop), hoe voorkom ik dan dat er kleintjes komen?  ??? ???

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Groetjes Wendy

Safrena

Hey Wendy

Welkom op het forum

De drie combinaties kunnen perfect.

-Mannetjes komen vrijwel altijd heel goed overeen en heb je 100% zekerheid dat er nooit eitjes of kleintjes komen
-Popje kunnen ook samen, maar dat is even aftasten. Zelf heb ik ook twee popjes gehad en dat is nooit een probleem geweest. Ook daar heb je 100% zekerheid dat er geen kleintjes komen, maar niet de zekerheid of er eitjes gelegd worden.
-En dan heb je nog een koppeltje. Dit gaat ook prima. Normaal zal een koppeltje geen eitjes gaan leggen als er geen broedgelegenheid is, maar er zijn altijd wel uitzonderingen

Vele groetjes

*wendy*

Bedankt voor je antwoord. Daar heb ik veel aan. Ik ben nogal een n00b op dat gebied, maar ik ben me al heel goed aan het inlezen! Het beestje komt er ook pas als we verhuist zijn, over een paar weken, want ik wil 'm niet twee keer door zo'n stress situatie loodsen. Dat is zielig.

Hoe denken jullie trouwens over 1 parkietje, ipv twee? Levert dit problemen op? En hoe zit het met tam maken? Gaat dit makkelijker als de parkiet alleen is? Omdat hij dan geen soortgenoten "kent" maar alleen mij?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes Wendy

Jacko

Ha wendy,

Een parkietje kan prima en is ook (vaak) makkelijker tam te maken als wanneer ze met z'n tweetjes zijn, met z'n tweeen moet de aandacht verdeelt worden. Zelf heb ik er nu éen, maar denk dat ik er wel een tweede bij haal omdat ik het bestwel 'zielig' vindt dat ze de hele dag alleen zit. Problemen zijn er niet/nauwelijks met welke combi dan ook, uitzonderingen daargelaten.

gr

*wendy*

Dank je wel! Ik zit toch ook te denken aan twee parkietjes.. Ook omdat ik het zielig vind als ze een dag alleen zitten, omdat ik bijvoorbeeld op school zit o.i.d. Als ik thuis ben, zal ik veel aandacht aan ze besteden en toch proberen ze handtam te krijgen, want dat lijkt me toch wel heel leuk! Dan is het ook beter te doen om ze rond te laten vliegen in mijn kamer!

Ik ga mij eens even oriënteren in de kleurcombinaties. De beestjes komen er pas als ik verhuist ben, ergens begin juni waarschijnlijk.

Sammydeparkiet

Ik heb zelf ook een Mannetje nou. Maar doordat ie overdag helemaal alleen zit. Omdat ik naar school moet. Ik laat wel de radio aan hoor! Wil ik er nog een parkietje bijnemen. Als ik er een Mannetje bijneem gaan ze dan niet vechten ? Of is het verstandiger om een Vrouwtje er bij te nemen ?

Safrena

Hey Sammydeparkiet

Twee mannetjes zullen heel zelden of bijna nooit gaan vechten.
zij worden hele goede vriendjes

Parkietjes zijn groepsdiertje en een tweede parkietje erbij is natuurlijk altijd wel leuk, zo hebben ze altijd een soortgenootje ook als je even niet thuis bent, voor je school of werk of een uitstapje, enz

Vele groetjes

*wendy*

Als je later een tweede erbij neemt.. Moet je dan niet eerst de beestjes aan elkaar laten wennen in aparte kooien en zorgen dat degene die je eerst had geen territorium heeft als je ze bij elkaar zet?

Mijn beestjes komen er vermoedelijk in de week van 16 juni, dan ben ik verhuisd, gesettled, en dan kunnen zij komen. Het worden (waarschijnlijk) een man (kleur grijs, naam Aico) en een pop (kleur hemelsblauw of mauve, naam Sky).. Volgende week vast alle benodigdheden kopen..

En ik heb nog een vraag.. Is het mogelijk om je parkiet aan te leren alleen in z'n kooi te poepen? :-[


Caradow

nee, niet doen!

Het trainen of zindelijk maken van een kromsnavel kan ernstige gevolgen hebben. Zo kan hij als hij weet dat hij beloond word als hij poept, overmatig gaan persen met als gevolg dat hij zijn darmen eruit perst. Ook kan hij het juist gaan ophouden als hij het commando niet krijgt met verstoppingen en de dood als gevolg.

*wendy*

Oké, dat wist ik niet.. Dank je wel  :)

*wendy*

Rond 16 juni komen de beestjes! De kooi staat al mooi te zijn.. Komende weken nog even speeltjes, voedsel, schelpenzand, badderbakkie enzo kopen.. En dan ben ik helemaal klaar voor hun komst!

Wel een vraagje.. Ze moeten natuurlijk eerst even wennen, maar kan je dan gelijk beginnen met het "tam maken" of moet je ze eerst even een paar dagen met rust laten?


Tjipie lover

hallo leuk dat je 2 parkietjes krijgt.
heb je ze dan al uitgezocht aangezien kleur en naam al staan opgeschreven?
ik gebruik hier houtsnipper ipv schelpenzand, bevalt me veel beter - veel minder puinhoop.
Het maakt ook veel fijner schoon, zand wil nog welles wat blijven plakken en dan onder afwas ook nog wel beetje blijven zitten.
Zit het weer in de doek waar je hem mee droogmaakt en ga zo maar door.

Veel plezier straks met je 2 gevleugelde vriendjes.

Groetjes Ank.

*wendy*

Over even ruim 3 weken komen ze bij mij, dus ja, ik heb ze al uitgezocht. De kleuren staan nog niet 100% vast, ik ben flexibel  ;)
Ik heb een hoge bak aan de kooi en ben toch een voorstander van schelpenzand (vroeger ook vogels gehad), dus er komt een kruimeldief  ;D

Heeft iemand ook nog een antwoord op m'n vraag (zie m'n vorige post)?

Groetjes Wendy

chrikske

je laat ze de eerste dagen best even wennen aan hun nieuwe kooi en omgeving   :)
als ze gewend zijn kan je beginnen met het tammaken.

groeten Christophe