Rui !! of ??????

Gestart door divere, mei 12, 2008, 08:52:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

divere

Hallo

Onze Beamer is al een week of 2 in de rui maar dat is niets vreemd in die periode is ze altijd rustiger en eet minder en valt dus af

Maar nu geeft ze soms voer met wat slijm op net of ze moet overgeven?

Ik weet nu niet of dit met de rui heeft te maken ?

We maken ons er toch wat zorgen over :'(

mvgr

Ilse*

Hoi divere,

Een ruiperiode kan verschillende lengte hebben. Meestal duurt het veertjesverlies ongeveer (1 tot) 2 weken. Daarna groeien de veertjes (ook ongeveer 2 weken) en gaan de hulsjes van de veertjes af, zodat er weer een mooi verenpakje is. De ruiperiode duurt gemiddeld ongeveer 4 weken.
Soms heeft een parkietje een langere rui en soms is duurt deze korter.

In een rui kan een parkietje wat rustiger zijn, omdat de rui veel energie kost. Minder eten en afvallen hoort daar eigenlijk niet bij.

Waar geeft je parkietje over? Voor zijn speeltje of gewoon op een moment.

Stinkt het slijm of is het heel kleverig?
Is je parkietjes kopje ook smerig?
Als dat zo is, raad ik je aan zo snel mogelijk naar de vogelarts te gaan.
Als ze voor bijvoorbeeld een spiegeltje zaadjes opgeeft en de zaadjes stinken niet kan het zijn dat ze het spiegeltje voert.

Maar als je parkietje minder eet en afvalt en nu ze ook overgeeft, zou ik toch voor de zekerheid even met haar naar de vogelarts gaan.

Sterkte met Beamer.

Groetjes, Ilse

Safrena

Citaat van: Ilse* op mei 12, 2008, 09:42:33
...
In een rui kan een parkietje wat rustiger zijn, omdat de rui veel energie kost. Minder eten en afvallen hoort daar eigenlijk niet bij.
...

Hey Ilse

Het minder eten en dan afvallen kan wel gewoon bij de rui horen.
Zoals je zelf al zegt, de rui kost heel veel energie en als ze dan iets minder gaan eten, gaan ze ook afvallen.

Belle heeft dit ook. Tijdens de rui gaat ze altijd wat minder eten, en verliest zij iedere keer weer zo een 10% van haar lichaams gewicht.
Van zodra de rui voorbij is, gaat ze de eerste dagen heel veel eten, waardoor ze weer netjes op haar gewicht komt, om daarna tot aan de volgende rui, normaal te eten en op gewicht te blijven

Niet ieder parkietje is, sommigen blijven gewoon netjes eten en op gewicht, anderen gaan net dan iets meer gaan eten, en sommige zijn zoals Belle.


@Divre

Overgeven met slijm erbij, komt zeker niet door de rui
Je kan het beste een keertje kijken hoe dat gaat.
Zoals Ilse al vraag en zegt daarover

Citaat van: Ilse* op mei 12, 2008, 09:42:33
...
Waar geeft je parkietje over? Voor zijn speeltje of gewoon op een moment.

Stinkt het slijm of is het heel kleverig?
Is je parkietjes kopje ook smerig?
Als dat zo is, raad ik je aan zo snel mogelijk naar de vogelarts te gaan.
Als ze voor bijvoorbeeld een spiegeltje zaadjes opgeeft en de zaadjes stinken niet kan het zijn dat ze het spiegeltje voert.

Maar als je parkietje minder eet en afvalt en nu ze ook overgeeft, zou ik toch voor de zekerheid even met haar naar de vogelarts gaan.
...

Vele groetjes

divere

Het lijkt net of ze uit haar krop zaadjes omhoog haalt het is niet veel met een beetje slijm
Het is niet bij een speeltje of zo ,gewoon plots

Ze is nog wel aardig druk en zit nu lekker aan de tros gierst te kluiven ;D

Maar vind het wel een beetje raar anders ga ik morgen naar de DA als ze het blijft doen :o

mvgr


divere



Alles gaat weer goed hierzo  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

De rui wordt minder en ik heb een snoep stok weg gehaald uit de kooi denk dat ze daar door last had

Iedereen weer blij in huis 8) 8) 8) 8) 8) 8)