Trillen

Gestart door Jen, mei 09, 2008, 09:43:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jen

Ik heb toch nog veel zorgen en vragen over mijn 2 lieverdjes, vandaar dat we de hulp haden ingeroepen van een vogelarts. Tarzan zit namelijk vaak te trillen  :( Maar alleen als er iemand in de buurt komt. Nu zei de vogelarts mij dat ze dat dan doet omdat ze het fijn vind om aandacht te krijgen. Sorry hoor, maar ik kan me daar niks bij voorstellen. Ik weet dat ik geen expert ben (verre van dat zelfs) maar ik kan dat gewoon niet plaatsen. Wat denken jullie? Als ik dan ga zingen tegen Tarzan (omdat ze dat leuk vind doet ze dan vaak met me mee) dan stopt het trillen. Ik snap er niks meer van.

Tja en dan Jane, daar gaat het niet zo goed mee. Door het kortwieken kan ze niet meer vliegen maar blijft dat wel proberen. Gevolg ze botst overal tegenaan wat er nu dus voor gezorgd heeft dat ze bloed heeft onder haar vleugels. Volgens de arts moet ze nu veel rust hebben en dus hebben we nu ook de licht uren aangepast door een doek over de kooi. Maar daar raken ze juist erg gestrest van lijkt het wel. Zo gauw ik die doek erover heen wil doen vliegen ze alle kanten op. En dat mag Jane nou juist niet doen. Wat moet ik nou doen? Ik snap dat ze moeten wennen aan die doek (ze hebben dat nooit eerder gehad), maar dat panieken is beslist ook niet goed voor haar. Wat moet ik nou doen?

Safrena

Hey Jen

Als jouw parkietjes in paniek raken door een doek over de kooi, zou ik dat zeker niet gaan doen.
Rust hebben betekend niet minder licht uren, maar gewoon rust in de kooi, zodat jouw lieverdje niet vliegt  ;)

Zover ik weet wijst het trillen van de vleugeltjes meestal  op angst en stress, of op pijn.

Maar als je een goede vogelarts hebt, zal hij wel weten waar hij over praat ;)

Vele groetjes

Jen

Hallo Safrena,

Dank voor je antwoord. Ik zelf denk niet dat ze pijn heeft, maar dat het komt door angst of stress. Als ik haar namelijk dan een beetje aai over haar buikje houd ze al snel op met trillen. Ook praten tegen haar helpt.

Oke doek weg dus  ;) En voor rust in de kooi probeer ik zoveel mogelijk voor te zorgen. Maar ja Jane is een eigenwijze dame hoor!

Groetjes Jen

Mandy

Een mannetje bij mij trilt wel eens met zijn vleugels omdat ie enorm zin heeft om te vliegen. ( Dan vliegt is snoei hard door de kamer en klappert even met de vleugels en maakt dan nog een rondje )
Dat kan het toch ook zijn?

Dat ie zijn energie kwijt moet, mede omdat ie ook probeert om gekortwiekt en al te vliegen. Of zit ik er helemaal naast...
Zet er een radio naast met muziek, vinden ze vaak ook fijn, geef hem lekker een stuk groente of fruit en afleiding d.m.v spelletjes.
En heel rustig met hem praten..

Jen

Hai Mandy,

De radio staat hier heel vaak aan, Tarzan vind het namelijk leuk om samen met mij mee te zingen  :-* En tja dat vliegen lukt niet... Tarzan heeft natuurlijk ook nog de pech dat Jane zeer dominant is. Tarzan is verder heel rustig en heeft niet de neiging om weg te vliegen. Ze speelt graag maar mag dat vaak niet van Jane. Speeltjes hebben ze voldoende hoor, ik zit nu te denken om van alles nog 1 te bestellen zodat Jane er niet meer moeilijk om kan doen  ;) Of het helpt weet ik niet, Jane is tenslotte de baas en beslist alles. Stukjes fruit geef ik ook altijd dubbel, zodat ze allebei erbij kunnen.

Groetjes Jen

MadameX

Heey,

mijn mannetje trilt ook wel eens met zijn vleugels in het begin vond ik het best eng maar toen ik mijn boekjes ging raadplegen bleek dat ze dit ook vaak doen ( net als Mandy al zei ) als ze willen vliegen of hun energie kwijt willen. ik trok al gauw de conclusie dat vliegen meer energie kost dan lopen/rennen/fladderen en aangezien mijn parkietje gekortwiekt is kan hij dus niet meer vliegen en dus raakt hij minder energie kwijt dan normaal.  :-X :-X

mijn parkietje probeert soms nog te vliegen  :'( :'( dan zit hij op mijn vinger en wil hij over mijn blote arm naar mijn schouder lopen  ??? ??? natuurlijk is dat veels te glad en glijd hij dan weg dan is zijn instinct vliegen en dan botst hij ergens tegenaan. of als hij constant op de rand van de tafel balanceert kun je er ook op wachten dat hij gaat vliegen dan houdt ik snel mijn vinger ervoor zodat hij daarop springt.

maar als je parkiet goed gekortwiekt is en een beetje is gewend aan het feit dat hij niet goed meer kan vliegen, zal hij bij iedere vliegpoging iets zachter landen dan voorheen.


roha

Het is logisch dat je parkieten in paniek raken, als je de doek erover wilt doen. Het is toch ook een vreemd voorwerp en wappert alle kanten om je heen en daarna wordt het een stuk donkerder.
Het is ook een kwestie van wennen. Je zult zien als je de doek laat zien en beweeegt en er voorzichtig probeert op te leggen, en natuurlijk met ze praten, uitleggen wat je in je hand hebt, hoe het eruit ziet en wat je ermee gaat doen en vertellen dat het niet eng is, dan worden ze vanzelf minder paniekerig hierom. Het is een kwestie van gewenning.

Jen

Hallo MadameX,

Dat van dat omhoog klimmen op je arm herken ik. Dat doen ze hier ook graag, en dan het liefste gaan verstoppen in mijn haar  :D Tarzan doet eigenlijk alleen een poging tot vliegen als ik haar te ver bij haar kooi weg haal. Dan wil ze terug. Logisch dat is hun veilige plekje he? Maar zachter landen doen ze nog steeds niet hoor. dat is dus ook de reden dat Jane nu bloed onder haar vleugels heeft  :(

Hallo Roha,

Ik snap dat het eng is en dat ze het niet kennen. Praten tegen ze doe ik dan ook al, ik sta zelfs soms erbij te zingen omdat dat Tarzan wat rustiger maakt. Maar aangezien Jane echt rust moet hebben met haar vleugels lijkt het me gewoon niet verstandig om dit nu te gaan aanleren toch? Dan kan ik hiermee toch beter wachten totdat het met haar weer wat beter gaat?

Groetjes Jen