domme fout!!!

Gestart door nadia1010, mei 08, 2008, 19:25:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nadia1010

Goedenavond,

ik heb een heel domme fout gemaakt. Omdat ik zo gek ben op mijn parkieten wilde ik ze graag op me hand. In de kooi kwamen ze wel op mijn hand maar buiten de kooi vlogen ze steeds weg. Een kennis heeft de vleugels geknipt zodat ze niet meer zo hoog vliegen. Zij heeft al paar jaar in een dierenzaak gewerkt en daarom vertrouwde ik het,maar ik heb nu echt spijt want ze zijn heel rustig en fluiten bijna helemaal niet meer. Ik heb trosgierst voor ze gehaald, vorige week werden ze helemaal gek als ze trosgierst zagen maar nu kijken ze er niet eens naar om. Ik maak me nu echt zorgen, gedragen ze zich door het warme weer zo of door dat knippen?

ik heb de mannetje al een jaar en het popje ongeveer 7 maanden.
ik hoor graag van jullie

Sonja

#1
Hoi Nadia,

Het is heel erg jammer dat je parkietjes gekortwiekt zijn. :'(
En het is maar de vraag of het op een goede manier gebeurd is. Als dat niet zo is, kan het zijn dat ze nooit meer hun vliegvermogen terug krijgen.

Kortwieken is NIET de manier om ze tam te maken.
Tam maken doe je met heel veel liefde en geduld. Een gekortwiekte vogel mag dan misschien bij je blijven zitten.
Maar dat is niet omdat hij tam is en graag bij je WIL zitten, maar alleen omdat hij bang is en geen kant op kan.
Of dat nou zo leuk is, kun je je afvragen....

Ik denk dat je het beste naar een dierenarts kunt gaan en je parkietjes laten onderzoeken. Misschien hebben ze pijn, misschien zijn ze niet goed gewiekt.
Het gedrag wat ze nu vertonen heeft helemaal niets met het warme weer te maken, maar alles met het kortwieken.
Het is niet zo gek dat ze compleet van slag zijn, dat zou jij ook zijn als er iemand ineens je benen eraf gehaald heeft zodat je je niet meer kunt voortbewegen zoals je gewend was te doen.....


Er is al veel geschreven over kortwieken, o.a. hier:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=783.0

Groetjes, Sonja.

nadia1010

beste sonja,

dankjewel voor je reactie. Ik ben te snel akkoord meegegaan :-[
Ik ga ze naar de dierenarts brengen,maar even een rare vraag misschien,kunnen ze hierdoor doodgaan?

chrikske

ik heb dezelfde mening als sonja,

met veel liefde, geduld (en snoepjes ;)) krijg je je vogeltjes wel tam.. is het niet vandaag dan is het later.
een parkietje kan onmogelijk in 1 2 3 perfect tam zijn.

als beginnende parkietenliefhebben (op een leeftijd van ongeveer 11 jaar) heb ik ook mijn parkietje laten kortwieken.
hij bleef dan wel op mijn hand zitten maar vanaf hij z'n vliegvermogen terug had deed hij dat totaal niet meer.. je leert uit je fouten zegt men. (het is bij die ene keer gebleven)

hopelijk groeien de pennen terug.

groeten Christophe

nadia1010

pff echt nooit meer! ze eten niet goed, ze zitten op hun stokjes en net sliepen ze allebei.chrikse, voor mij is dit ook echt de laatste keer. maar het wordt soms gewoon door de dierenzaak aangeraden,ook als het niet voor hun gezondheid noodzakelijk is, ze praten er echt heel makkelijk over,daarom dacht ik dat het geen kwaad kon.

DarkWolf

Dood zullen ze er niet van gaan, wel kunnen ze doodgaan door de gevolgen ervan. Ze kunnen niet ver vliegen, dus kunnen op de grond landen ipv op de tafel en dan kun je op je parkiet gaan staan, en er zijn nog gevolgen van kortwieken.

nadia1010

dankjewel,maar wat kan ik nu het beste doen? ik heb beetje rondgebeld en ze vertelden mij dat ze gewoon even moeten wennen. moet ik ze voorlopig niet uit de kooi halen?
ik ben hier echt heel verdrietig om, ze zitten maar, of slapend of gewoon beetje rondkijkend. Ik voel me echt heel schuldig

Milo-Pixel

#7
Het is erg vervelend dat je ze hebt laten kortwieken.. En erg jammer dat er nog steeds dierenwinkels zijn die dit doen en zelfs adviseren. In ieder geval besef je nu dat dit niet de manier is om ze tam te maken.

Ik zou als ik jou was even wachten tot morgen, kijk hoe ze doen, hoe ze veranderen en kijk vooral naar ziekteverschijnselen. Het kan zijn dat ze verkeerd gewiekt zijn, en dat zou kunnen beteken dat ze nooit meer kunnen vliegen. Stel ze zijn morgen nog steeds zoals je nu verteld, dan zou ik zeker naar een dierenarts gaan om te kijken of ze verkeerd gewiekt zijn. Je kunt beter 1 keer voor niks gaan dan een keertje te laat.

Het is niet zo gek dat ze nu zo beduust zijn. Hun vliegvermogen is hen ineens ontnomen. Hier zullen ze aan moeten wennen, en dat kan best even duren. Ik zou ze even lekker in de kooi laten en wennen.


nadia1010

Dankjewel voor je reactie. ik kijk het even aan tot morgen, ik hoop echt dat ze weer lekker tetteren.

Mandy

Ik denk dat ze zich misschien beledigd voelen!!  :(

Ik hoop voor je dat ze na de rui nieuwe veren  krijgen en weer kunnen vliegen. Die mogelijkheid bestaat!
Mijn geadopteerde parkiet was gekortwiekt... vliegt nu als de beste,  heel soms nog onwennig.
De voormalige eigenaar komt nog wel eens over de vloer en zegt nu zelfs: IK KEN HEM NIET MEER TERUG! :)

Dus er is nog hoop en jij hebt er waarschijnlijk nu een heleboel van geleerd toch?!

Maar laat ze in ieder geval even nakijken voor alle zekerheid.

Ik snap uberhaubt niet dat je kunt knippen in de vleugels van een levent wezentje maar da's mijn mening....


nadia1010

goedenavond,

het gaat nu beter met ze maar nog steeds denkenze dat ze kunnen vliegen, daarom hou ik ze even in de kooi, Mandy ja ik heb er echt van geleeerd en ik doe het nooit meer, ik maakte me al heel de dag zorgen.

dank jullie wel

groetjes,
nadia

Sammydeparkiet

Ik heb mijn parkietje gekregen op 9 Mei.
In de winkel vroegen ze of ze de vleugels mochten knippen. zodat ze makkelijker tam gemaakt kunnen worden.
Dus ik heb maar ja gezegd. Mijn Parkiet zit alleen maar stil en verder doet ie niets.
Hij is nog niet tam. af en toen eet ie welleens uit m'n hand.
Hij is een keer ontsnapt uit de kooi. doordat ie ergens van schrok.
Hij raakte volledig in paniek toen ie er achter kwam dat ie niet kon vliegen.
In de winkel zeiden ze dat het na 3 weken weer helemaal hersteld is.
en dat ze dan weer normaal kunnen vliegen. is dat zo ?  ???

chrikske

Citaat van: Sammydeparkiet op mei 14, 2008, 19:01:31
Ik heb mijn parkietje gekregen op 9 Mei.
In de winkel vroegen ze of ze de vleugels mochten knippen. zodat ze makkelijker tam gemaakt kunnen worden.
Dus ik heb maar ja gezegd. Mijn Parkiet zit alleen maar stil en verder doet ie niets.
Hij is nog niet tam. af en toen eet ie welleens uit m'n hand.
Hij is een keer ontsnapt uit de kooi. doordat ie ergens van schrok.
Hij raakte volledig in paniek toen ie er achter kwam dat ie niet kon vliegen.
In de winkel zeiden ze dat het na 3 weken weer helemaal hersteld is.
en dat ze dan weer normaal kunnen vliegen. is dat zo ?  ???

dat is helemaal niet zo  ??? ze hebben je goed belogen daar..

een grasparkietje zit 2x per jaar in de rui..
dus als hij gewiekt is net na de rui kan het dus 6 maand duren voordat hij terug hersteld is.  :(

groeten Christophe

Fenixjuh

Hey!!
een grasparkietje ruit inderdaad 2 keer per jaar. Grasparkietjes die binnen gehouden worden, ruien vaker. Parkietjes worden niet tam door de vleugels te knippen, enkel door veel geduld en aandacht.
succes verder met het tam maken, en ik hoop voor jou en je parkietje dat de vleugels weer snel mogen groeien.
groetjes!!

Sammydeparkiet

Citaat van: chrikske op mei 14, 2008, 19:35:29
dat is helemaal niet zo  ??? ze hebben je goed belogen daar..

een grasparkietje zit 2x per jaar in de rui..
dus als hij gewiekt is net na de rui kan het dus 6 maand duren voordat hij terug hersteld is.  :(

groeten Christophe

:( Dus ik ben er gewoon ingetrapt in de winkel!

Sammydeparkiet

Dankjewel nog voor de informatie!

Sammydeparkiet

In de winkel vertelde ze me dat het 3 weken zou duren ongeveer. zo als ik al had verteld in het berichtje hier boven. Ik liet vandaag m'n parkietje los. en hij kon al best wel lang en ver vliegen. In vergelijking met de eerste keer. :P Dus kan het dan toch zijn dat het ongeveer 3 weken duurt ?

kanarie

misschien bedoelden ze enkel dat het parkietje na 3 weken ongeweer weer in de rui zou zijn.

groetjes