Lang in de rui!

Gestart door Monnie, mei 05, 2008, 12:34:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monnie

Hallo,
Ik heb mijn mannelijke parkietje van iemand anders, en hij is nu ongeveer een jaar bij me,
sinds ik hem kreeg was hij al in de rui maar nu een jaar later nog steeds, eerst was het wat minder geworden, maar nog steeds heel veel buisjes, en nu lijkt het alsof het weer opnieuw begint het word weer erger,

Ook was hij vanmorgen super druk, en het leek net alsof hij niet wist wat hij met zichzelf aan moest van stokje naar stokje druk rondfladderen en dan vooral ook een keiharde schreeuw telkens maar door

ik snap er niks van, is hij misschien ziek?

Groetjes mondy

Mandy

Als je twijfelt en hij verliest echt veren dan moet je dat zeker even na laten kijken, bij twijfel altijd gaan zeg ik dan maar. Zo'n lange rui is niet normaal.

Als ie wat buisjes ( omhulsels van nieuwe veren ) verliest is dat niet erg ook niet als ie dons veertjes verliest maar je geeft aan dat ie er zelf een beetje gek van wordt, dan moet je oppassen voor parasietjes. Dus even laten controleren want er is genoeg voor te krijgen.

Ook regelmatig je kooi schoonmaken.

Ik heb al eens als tip gekregen om appelazijn in het water te doen Tegen de mega bacterie en het is supergezond voor ze, dit is ook te vinden op de site van Parkietenfreak d.m.v de zoekfunctie kom je er wel. Extra eivoer is oojk niet verkeerd, maar ik raad je aan om het eerst even goed na te laten kijken.

Monnie

Hij verliest geen echte veren, alleen donsjes :)
Soms heeft hij een hele drukke dag en soms dan is hij '' normaal '' en vliegt hij affentoe door de kamer, maar soms dan heeft ie gewoon zen dag niet en dan is hij schreeuwerig en heel vliegerig enzo,

Ik zal is wat appelazijn kopen en dat in het water doen, :)
En extra eivoer heb ik al ;)

Ik zal als ik nog echt zie dat hij er last van heeft toch even naar een vogelarts gaan om het na te laten kijken

Dankje voor je advies  :)


Fenixjuh

hey,
de locatie van de kooi kan ook het verliezen van veren tot gevolg hebben. Als jij je kooi bij het raam, of op een andere tochtige plek hebt staan, verliest jou vogeltje ook meer veren.
groetjes!!

Monnie

Ik heb de kooi niet bij het raam en ook niet bij een tochtige plek staan  :) daar heb ik speciaal op gelet ^^
Ik denk dat ik gewoon het idee van de appelazijn ga proberen, en fruit en groente geven natuurlijkis het na 2 weken nog niet minder, zal ik toch langs een VA gaan om hem te laten controleren

Groetjes

Ingsu

Iedere parkiet verliest ook donsjes buiten de rui, het is alleen de rui als ze ook grote veren [pennen] verliezen! Dit hebben ze maar een aantal keren per jaar.

Mars

Nou Ingsu, iedere parkiet verliest wel eens donsjes, maar pas echt in de rui merk je dit duidelijk. Anders valt het reuze mee.

Dus als je parkietje altijd veel donsjes verliest en vrijwel constant hulsjes heeft dan zou ik me tohc ook zorgen maken. Zoals eerder genoemd: op een tochtige plek, bij de CV, maar ook vitaminetekort kan dit veroorzaken.

Een goed zaadmengsel (XtraVital bijvoorbeeld) of (wat mij betreft nog liever) pellets, groente en fruit, schoon water enz. Geef ook niet te veel zaadjes, ongeveer een eetlepel per parkiet per dag. En als het dan nog niete beter wordt, dan toch eens langs een vogelarts.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..