Onzeker over mijn parkiet

Gestart door Rebecca, mei 03, 2008, 18:26:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rebecca

Hoi ik ben Rebecca en heb sinds een maand een lief parkietje genaamd Twinky. Hij was 6 weken toen hij bij ons kwam. Nu na een maand is Twinky al goed tam (dit omdat hij bij de kweker met de hand gevoerd is), in zijn kooi komt hij vrijwillig op je hand en eet uit je hand. En uit de kooi komt Twinky vrijwillig op je hoofd, schouder, vinger enz. Als je zijn naam roept komt hij gezellig bij je. Al met al gaat het dus best goed. Toch blijf ik erg onzeker. Ik heb al veel forums gelezen en site's en ben al veel te weten gekomen, maar ik heb toch nog een vraag. Over het algemeen heeft Twinky de "gewone" poepjes. Maar soms als hij uit de kooi is heeft hij ook plasjes zonder iets erin, gewoon alleen een plasje. Dus ik had al gelezen dat je dan het beste naar een va kan gaan maar vervolgens kan het poepje erna of een paar poepjes erna alles weer normaal zijn! Betekend dit dat Twinky toch ziek kan zijn of kan dit gebeuren (door stress, geschrokken of iets)? Hij is heel actief, vliegt vrolijk, fluit vrolijk, slaapt op 1 poot, eet, drinkt, speelt en zit niet bol.........maar ik blijf maar twijfelen. Gister begon hij ineens te happen/pikken, dat doet hij normaal niet. dus dacht ik weer meteen dat ie ziek was....maar vandaag is er weer niks aan de hand!! Wie kan mij een antwoord geven?

Groetjes Rebecca

Jacko

Ha Rebecca,

Af en toe een plasje is helemaal niet erg. Meestal komt dit doordat je vogeltje dan net iets te veel gedronken heeft ;)
Zoals je misschien wel eens bent tegengekomen op een van de fora zijn er ook vogeltjes die overmatig tot extreem veel drinken, maar die evengoed tiptop in orde zijn. Dusja, ik zie er geen probleem in ;)

Nog veel plezier met twinky!

Mars

Het kan ook een beetje angst zijn. En als je als vogeltje niet gewend bent om vrij te vliegen dan kan van angst of opwinding de ontlasting even wat dunner zijn.

Hebben ze hier ook wel eens.

Als het nu vaker een paar poepjes dun is (dus gewoon in de kooi zonder dat er eerst gebadderd is, groente of fruit gegeten is of water gedronken is), dan kun je het beter wel even laten nakijken.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Petr@

Het ken inderdaad wat Marcia zegt dat het angst is.Mijn popje die ik al een aantal maanden heb heeft altijd als zij uit de kooi komt gelijk 1 nat poepje.Zij is ook de enige van de vier.Is altijd maar 1 keer,en daarna gelijk weer goed.Haar poepjes zijn al een keer onderzocht en waren goed.Mocht het nou vaker voor komen zou ik het toch even laten nakijken.



Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Rebecca

Echt super bedankt voor jullie snelle reacties!  :D Ik ben er al iets geruster onder (anders blijf je de hele tijd maar staren of hij bol gaat zitten, of ie eet, of ie drinkt enz enz  ;)) . Maar als het aanhoudt zal ik het zeker even na laten kijken. Dat kan nooit kwaad natuurlijk. Ben ook benieuwd of het normaal is dat Twinky echt overal op knaagt?? Sinds een week ongeveer. Hij heeft een speeltje in zijn kooi, speciaal voor parkietjes, met touw en balletjes en een belletje. Nu knaagt hij bijna die touwtjes door....en als hij uit zijn kooi is wil hij ook overal aan knagen, is dit normaal?

Groetjes Rebecca

Ingrid

Hoi Rebecca,

Ja, het is normaal dat Twinky overal aan knaagt ;). Vergelijk het maar een beetje met een mensenbaby die op ontdekkingsreis gaat, zo gaat een jong parkietje op ontdekkingsreis door alles te testen met zijn snaveltje. Langzamerhand komt hij nu in de parkietenpuberteit, die tot ongeveer een jaar kan duren. En daar hoort dit gedrag nu eenmaal bij. Wanneer je de zoekfunctie van het forum gebruikt, zul je veel informatie kunnen vinden over de puberteit, er is al meer over geschreven ;).

Groetjes, Ingrid

Rebecca

Bedankt Ingrid! Ik maak me al een stuk minder druk. Hoort het ook bij de pubertijd dat hij echt een beetje loopt te mokken af en toe en dat hij begint met bijten? Wanneer ik met mijn hand in de kooi kom nu (deed hij voorheen helemaal niet) dan gaat hij mokken en wil hij bijten. Ik heb veel over bijten gelezen en negeer hem dan ook volledig, dan houdt hij wel op, maar hoort dit er ook bij? Hij komt wel gewoon op mijn hand zitten en eet trosgiers uit mijn hand en komt ook op mijn vinger, maar wel met af en toe gemok en af en toe een bijt. Ben echt blij met dit forum, zo leer je toch steeds wat meer door ervaringen van anderen!!

Groetjes Rebecca

Jacko

Lekker puberig gedrag, gaat wel weer over ;)