geslacht, leeftijd?

Gestart door Jen, mei 02, 2008, 22:15:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jen

Het klinkt waarschijnlijk erg dom, maar wij hebben nu ruim 3 maanden 2 schatten van parkietjes. Tarzan en Jane genaamd  :-* Maar toen we ze kochten ben ik vergeten te vragen of het een mannetje of vrouwtje was (sorry ik was meteen verliefd) en hoe oud ze waren. Kunnen jullie me helpen?

Dat brengt me meteen bij mijn volgende vraag; Jane (de blauwe) is ontzettend dominant. Tarzan mag niet spelen met iets want dan wil Jane daarmee (zelfs al is ze druk met iets anders bezig) een tijdje terug mocht Tarzan niet eens zelf eten, Jane wilde Tarzan voeren. Dit heeft dus af en toe tot gevolg dat Tarzan het niet pikt, maar tot mijn verbazing trekt Tarzan zich steeds meer terug zeg maar. Als Jane eraan komt gaat Tarzan vanzelf al weg  :( Aan de andere kant kunnen ze ook heel lief zijn met elkaar. Jane zit heel vaak tarzan's veertjes te poetsen enzo. Maar toch maak ik me wel zorgen om dit gedrag. Is dit normaal? En kan ik er wat aan doen? Ik heb al eens geprobeerd om ze uit elkaar te zetten, maar toen ze gingen ze echt om elkaar roepen  ::) Ze kunnen dus heel duidelijk ook niet zonder elkaar. Graag zou ik jullie tips willen hierover.
Groetjes Jen

[verwijderd door de beheerder]

Ilse*

Hoi Jen,

Tarzan en Jane zijn beide twee popjes. Hun leeftijd kan zo niet precies gezegd worden, maar ze zijn nog jong. Ik denk dat ze ongeveer een maand of 6 zijn.

Het gedrag van Jane is dominant gedrag. Ze laat zien dat zij de baas is in de kooi. Dit is normaal en zulk gedrag hebben meerdere popjes. Hier thuis heb ik ook gemerkt dat mijn ene dametje meer de baas speelde dan de ander, maar sinds er twee heren bij zijn gekomen merk ik er niets meer van ;)

Over het wegjagen bij het eten. Hoeveel voerbakjes heb je? Je moet in ieder geval twee voerbakjes in de kooi hebben hangen. Als je dat al hebt, kun je een derde erbij hangen en eventueel een vierde. Zo hebben ze alle keus waar ze uit kunnen eten en blijft er altijd een bakje over.

Veel plezier met je lieverdjes :)

Groetjes, Ilse

Jen

Hallo Ilse,

Dank voor je snelle antwoord  :D Ja dat het 2 popjes waren dacht ik al, maar ik twijfelde erg. Nou ja het blijft toch gewoon Tarzan en Jane hoor  ;)

Ik heb zo'n dubbele voerbak hangen zeg maar. 2 bakjes wel, maar dan naast en aan elkaar. Tarzan mag tegenwoordig wel weer zelf eten hoor, maar Jane moet eerst. Ze kan ook best pinnig uithalen af en toe. En dat vind ik dus best eng. Ik vraag me wel eens af waarom Tarzan dan niks terug doet? Maar dat zal er ook wel bij horen dan? Ik hou ze wel heel goed in de gaten hoor dat ze elkaar geen pijn doen want dat wil ik absoluut niet.

Groetjes Jen

Moppers

Je omschrijving van het gedrag komt mij heel erg bekend voor. Ik heb onder andere twee popjes die samen een kooi delen. Een van de twee, Eeden, kan inmiddels vliegen, de ander, Bob, niet (het zijn kruipertjes). Eeden begon op een gegeven moment erg dominant gedrag te vertonen, zat vaak achter Bobje aan. Die viel dan vaak van het stokje af en ze deed ook niet echt iets terug. Maar ze hadden ook nog hun superlieve momentjes, waarbij de een de ander liefdevol ging kroelen en poetsen.
Eeden is nog vrij jong (ergens rond de 10 maanden), dus kwam Caradow met de suggestie puberteit. Parkietjes gaan rond die leeftijd namelijk puberen. En ik ben er vrij zeker van dat dat het inderdaad is, dus waarschijnlijk is het bij jou ook het geval.

Inmiddels heeft Eeden nog regelmatig een puberbui, maar Bob pikt het steeds minder. In plaats van weg te rennen geeft ze soms een knauwtje terug. De liefdevolle momenten hebben ze nog steeds.
De buien van Eeden zijn nooit zo heftig dat het ene parkietje het andere parkietje verwond. Er worden geen veertjes uitgetrokken, niet in pootjes gebeten, en van het stokje vallen kan in mijn kooi geen kwaad, omdat ik hem speciaal voor kruipertjes en dus voor vaak vallende parkietjes heb ingericht.

Je kunt er niets tegen doen, het hoort bij het opgroeien van een parkietje. Zolang ze elkaar niet verwonden hoef je niet in te grijpen en hoef je je geen zorgen te maken.

(via de zoekfunctie kun je topics vinden over puberteit om meer te weten te komen hierover)

Jen

Oke dankjewel Moppers! Ik zal dat meteen eens verder gaan uitzoeken. Ik had het ook al nagevraagd in de winkel waar ik ze gekocht had maar het enigste wat ze me daar zeiden was dat ik ze terug mocht brengen  >:( nou dat is wel het laatste wat ik wil! Ik ben me erg aan het verdiepen in het gedrag van parkieten en heb dus ook bijna dit hele forum al doorgelezen (en al vele handige tips gelezen en gehad) ;) Maar van die puberteit is natuurlijk ook een mogelijkheid. Ik heb weer even wat te doen.
Groetjes Jen

Jen

sorry maar daar ben ik weer even... wist niet zeker of ik hiervoor een nieuw topic moest openen maar dacht; probeer het eerst zo eens.

het gedrag van Jane baart me nu toch echt zorgen. de laatste tijd is ze zich steeds kattiger aan het gedragen (zeg maar gerust treiteren). Tarzan mag echt niks van haar! zit Tarzan ergens mee te spelen, komt Jane eraan en pikt even en hup weg is Tarzan. nu is het dus al zo erg dat Tarzan al vlucht voordat Jane in de buurt komt! de tijden dat ze echt lief voor elkaar zijn word ook steeds minder. kan ik hier iets aan doen? ik vind het namelijk best zielig voor Tarzan die ook graag speelt en dingen ontdekt (sterker nog Jane wacht altijd bij nieuwe dingen totdat Tarzan het ontdekt heeft en het sein veilig geeft zeg maar ;)) ze apart zetten is geen optie want dat heb ik al eens geprobeerd en toen raakten ze beiden in paniek (ze kunnen niet met maar ook niet zonder elkaar), is het een optie om er 2 mannetjes bij te zetten? dan moet ik wel eerst een grotere kooi kopen hoor. maar ik dacht omdat het 2 popjes zijn dat 2 mannetjes misschien uitkomst bieden? ppff ik weet het echt niet meer en de gevchten worden ook steeds harder  :( hopelijk weten jullie nog wat?

davey

mischien toch inderdaad 2 mannetjes erbij zetten..
ik zou dan wel voor 2 mannetjes kijken die iets ouder zijn dan de popjes ;)
omdat jane mischien ook daar dominant tegen gaat doen als ze nog wat jonger zijn..
ik wens je veel succes hiermee! ;D

Demelza

Is het familie van elkaar? Die van mij zijn hier inmiddels ook vrij hard tegen elkaar. Zag vanmiddag dat de een de ander z'n vleugel vast had en m daar aan liet bungelen...

Jen

Hallo Davey,

Nou ik ben bang dat leeftijd niks uitmaakt voor Jane hoor. Ze is volgens mij nergens bang voor  ;)

Hai Demelza,

Ik weet niet of het familie is van elkaar. Ze komen hier uit de dierenwinkel en voor hun is het alleen maar handel heb ik wel eens het idee  ??? Was je daar niet heel erg van geschrokken dan, dat ze zo hard zijn tegen elkaar? En wat doe jij dan? Grijp je in? Ik heb vanmirgen wel ingegrepen, Ze hadden het op elkaars ogen voorzien! Nou dat gaat mij echt te ver hoor. Nu na een afkoel periode zitten ze weer heel lief bij elkaar  :-* Om echt gek van te worden dus, want ik weet dus niet wat er allemaal gebeurt als ik er niet bij ben...